Maakt het voor een paard verschil, kudde of maar 1 maatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Maakt het voor een paard verschil, kudde of maar 1 maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 12:56

Hallo,
Ik vroeg me iets af.Mijn paarden staan in een kudde van 7 paarden met gevarieerde leeftijden en rassen (van shetlander tot quarter). Ze staan overdag op het weiland en snachts met zeer ruime paddock en inloop stalling. Nu denk ik zelf dat de paarden heel gelukkig zijn. Er is een duidelijke rangorde, ze staan altijd met soortgenootjes, krijgen genoeg ruwvoer etc. Uiteindelijk zou ik mijn eigen stuk grond willen en iets van een kleine paddock paradise of iets dergelijks willen maken voor mijn eigen 2 paarden. Nu komt de vraag in mij op, zouden paarden met zn twee net zo blij zijn als in een grotere groep?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Maakt het voor een paard verschil, kudde of maar 1 maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:59

Poeh dat hangt er van af natuurlijk. Als jij net twee paarden hebt die elkaar niet uit kunnen staan.
Mijn paarden kunnen het prima met elkaar vinden, maar de ene is niet zo knuffelig. Als ik ze aan huis zou hebben zou ik er denk ik toch een 3e (desnoods een pensionklant) bij willen zodat ze haar kroel behoefte kan stillen. Maar ik denk ook niet dat ze met z'n tweeën het slecht zouden hebben.

Hangt dus van je paarden af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:05

Eens met Gypsy :j
Toen mijn pony van een pensionstal (grote kudde, ongeveer 15 paarden) naar huis kwam en dus met één ander maatje kwam te staan, werd hij er eigenlijk alleen maar blijer op. Hij stond daar onderaan in de rangorde en werd een beetje genegeerd, en hier heeft hij echt een maatje :)
Nu staan hier dus mijn pony en een paard die het prima kunnen vinden samen. Sinds afgelopen zomer tot aan het voorjaar is er tijdelijk een derde bij, waar ze het ook goed mee klikt, en ik merk eigenlijk geen verschil tussen 2 of 3 :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:05

Ook rekening houden als je bv op buitenrit gaat. Wij hebben drie paarden en dan blijven er vaak twee achter en die roepen even maar gaan al gauw weer grazen. Nemen we twee paarden mee en blijft er één achter, dan galoppeert en roept die zichzelf vaak helemaal in het zweet.

Mijn paard heeft vroeger een hele tijd met een shetlander samen gestaan en ze konden samen super spelen, maar moeilijker kroelen. Toen kwam er een haflinger bij en merkte wel dat mijn paard het leuk vond om daarmee te kunnen kroelen. Het karakter van je twee paarden moet dus wel wat samen passen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 13:08

Nouja, mijn ene merrie is echt de alpha merrie en doet tegen niemand aardig. Je merkt wel dat ze blij is met haar vrienden, dat laat ze op haar eigen manier zien. Maar ze is gewoon heel arrogant, moet altijd duidelijk maken dat ze de baas is en dat anderen op moeten letten. Mijn andere paard is onderdanig en eigenlijk tegen alle paarden vriendelijk, maar staat wel laag in de rangorde. (ook als laatst er bij gekomen). Die hecht nog veel meer waarde aan soortgenootjes. Ik zou me dus idd kunnen afvragen of mijn nieuwe merrie wel happy is als ze alleen staat met zo een ultra bitch :+

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 13:11

Solleke_Noah schreef:
Ook rekening houden als je bv op buitenrit gaat. Wij hebben drie paarden en dan blijven er vaak twee achter en die roepen even maar gaan al gauw weer grazen. Nemen we twee paarden mee en blijft er één achter, dan galoppeert en roept die zichzelf vaak helemaal in het zweet.

Mijn paard heeft vroeger een hele tijd met een shetlander samen gestaan en ze konden samen super spelen, maar moeilijker kroelen. Toen kwam er een haflinger bij en merkte wel dat mijn paard het leuk vond om daarmee te kunnen kroelen. Het karakter van je twee paarden moet dus wel wat samen passen.

Dit zou voor mij een grote reden zijn er eentje bij te nemen. Al is het een shetlander, of een oudje die ik nog een mooie oude dag kan schenken. Mijn eerste merrie geeft er weinig om als ze alleen achter blijft, die andere krijgt volgens mij een paniek aanval. Nu als er paarden uit worden gehaald, blijven er natuurlijk altijd andere staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:12

Eens met Gypsy, het hangt van het paard af. En ook van de verdere omstandigheden.
Het is gewoon niet zo zwartwit te stellen. Soms is een kudde beter, soms een duo. Ik heb hier nu mijn duo aan huis staan en ze komen uit een kudde. Ze kennen elkaar al jaren en zijn dikke maatjes.
Mijn fjord doet het nu vele malen beter, omdat hij fysiek kapot is en nogal dominant is. In een kudde is hij veel te veel bezig met de andere paarden, waardoor zn lijf hem dwars gaat zitten. Met zn grote vriend zijn de verhoudingen echt altijd heel helder en dat geeft hem heel veel rust.
Maar die grote vriend van hem zou het eigenlijk lekkerder doen in een kudde. Als ik het geld of de ruimte had zou ik ook meer paarden willen hebben (zelf of pension) maar dit is voor hem gelukkig ook wel prima. Hij is dus juist heel onderdanig. Als mn fjord een paar slechte dagen heeft, neemt zijn stress ook snel toe, omdat hij dan eigenlijk het leiderschap wat moet overnemen. Dat is heel lastig voor hem. Zou je hem samen zetten met een ander onzeker of onderdanig paard, dan gaat het niet goed komen. In een kudde is bijna altijd wel een dominanter paard te vinden en blijft hij dus fijn onderaan de rangorde, waar hij zich happy bij voelt.

1 heel groot nadeel aan een duo: ze worden vaak zo hecht, dat uit elkaar halen een drama word. Mn fjord was altijd heel makkelijk daarmee, maar sinds ze met zn tweetjes zijn is het onmogelijk. Waar de ene is, wil de ander ook zijn. Nog veel sterker dan in een kudde is mijn ervaring.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:14

Mwah, de achterblijver leert gauw genoeg dat gillen en galopperen geen zin heeft.

Bij mij hielp het om ze vanaf dag 1 regelmatig te scheiden, voor ze al te veel aan elkaar gaan kleven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:09

Mijn paard heeft na jaren in een groep van 8 getsana te hebben nu maar 1 shetlander maatje. Ik merk niets positiefs of negatiefs aan hem.
Wel mis ik het dat hij lekker kan knokken met een andere ruin. De Shetlander is daar niet echt van gediend. Aan hem merk ik niets aan het was altijd zo leuk om ze bezig te zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:18

Mijn haflinger heeft altijd in kudde gestaan en staat nu met 1 ander maatje.
In de kudde was hij de laagste in rangorde en had niet altijd behoefte aan drukte. Hij kroop dan ook regelmatig onder het draadje door naar een lege wei :=
Maar hij had ook wel weer behoefte aan sociaal contact. Kriebelen en spelen.

Nu staat hij samen met een trekpaard, vanaf dat zij als veulen bij ons kwam. Hij werd daardoor in de leidersrol gezet, wat hij eigenlijk niet is. Daardoor is het lang onrustig geweest. In de winter hebben ze dan ook gescheiden gestaan (konden over het hek wel kroelen, maar niet bij elkaar komen, de mijne bleef namelijk jagen) en vanaf het weideseizoen samen. Vanaf toen was het dikke mik. Ze kroelen met elkaar, ze spelen met elkaar (raar gezicht hoor, trekpaard en haflinger met de staart omhoog dansend door de wei :') ), ze delen zelfs hun eten.
Hij is nog steeds de leider, maar ik verwacht dat er een tijd komt dat zij dat op zich gaat nemen. Hij is niet echt een leider en vind het prima om de 2e in rang te zijn merk ik. Even kunnen schuilen achter een ander en niet dapper hoeven zijn is ook fijn.

Ik kan de mijne zo meenemen op buitenrit. Bij terugkomst loopt hij wel een stapje harder of loopt wat te hinniken, maar geen gevaarlijke dingen. Zij hinnikt ook veel, maar echt rennen doet ze niet. De mijne daarentegen blijft wel rennen en brullen als zij weg is.
Over het algemeen vind ik dat niet heel erg, gezien hij nog best wat kilo's kwijt mag. Bewegen is goed voor hem. :+

Voor het mooie zou er nog 1 bij mogen van mij. Een shetlanderruintje ofzo. Zodat er nooit 1 alleen achterblijft. Maar dat gaat niet gebeuren, dus dan is het goed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:19

Dat is per paard verschillend.
Tommie is echt een kuddedier. Staat graag in een groep.
Hij staat gemiddeld in rangorde en speelt graag met verschillende paarden.
Dan is onze groep ook erg groot.