Goede raad gezocht voor 5jarige merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falabelpony

Goede raad gezocht voor 5jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:26

Hallo,

Heeft iemand nog een handige tip voor mij. Bij ons op stal hebben mensen net een 5jarige merrie gekocht. Een schat van een dier waar opzich geen kwaad in zit. Ik zelf heb wel het nodige ervaring, en bij mij loopt het dier super en niks mis mee. Ook ben ik echt de leider. Ook met los lopen komt ze netjes achter me aan en stopt optijd. dus niks mis mee!

De eigenaren hebben hier wel probleempjes mee. Opzadelen poetsen gaat braaf, maar ze begint met wat kattenkwaat. Sinds kort begint ze bij hun met stampen met aansingelen, Onder het rijden doet ze eigenlijk zelf wat ze wil. (bokt niet) maar met opstappen wegdraven en opeens halthouden zonder reden. Ook met wandelen loopt ze over de eigenaren heen. ( verder is ze wel erg lief hoor).

Maar bij mij vertoond ze dit gedrag dus niet.

De eigenaren is een volwassen vrouw en dochtertje van 10. Die hebben de eerste weken ook gewoon normaal op haar gereden en was er eigenlijk niks aan de hand.

Ze is nog maar een half jaar onder het zadel maar aan haar gedrag bij mij onder het zadel is het een makke merrie wat je 20 kan schatten.

Is er iemand die hier wat ervaring mee heeft? die misschien een tip heeft wat we hier aan kunnen doen?

trouwens ook , ze staat op deze stal samen met 1 shetlander, als de shetlander aandacht krijgt in de weide of bak, en het paard krijgt het niet. Gaat ze als een gek te keer in het land. en als je dan bij haar komt is het allemaal wel weer goed en zo mak als een lammetje..

Ja heel verhaal,,

falabelpony

Re: Goede raad gezocht voor 5jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:28

Ik ben nu met hun bezig om te zorgen dat ze niet meer over hun heen loopt aan het touw,, dit gaat beetje bij beetje wel beter!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:30

verhaal is natuurlijk niet helemaal compleet,
-Wat is de relatie tussen hun en jou?
-Wat is hun ervaring?
-Wat voor les krijgen zij?
- Wat voor kennis hebben zij over gedrag van het paard
- Wat is de reden dat zij voor een "jong"/onervaren paard hebben gekozen
etc.

Ben je gewoon stalgenoot zou ik zeggen: Niet mee bemoeien, krijg je altijd vroeg of laat gedonder van.. :+

Edit: Ben jij hun "instructrice" dan vergt dit een goede en duidelijke uitleg, waar en wat dit gedrag is en vandaan komt.
Hoe communiceren paarden, wat is persoonlijke ruimte, en jij moet kennis hebben hoe je dat kunt oplossen.

edit2: verschil met rijden (neem iig aan dat je dat bedoelt): kan vooral te maken hebben met balans van de ruiter. Wij kregen soms ook paarden op de manege binnen die goed in de sport hadden gelopen maar dan zag je dat de onervarenere manegeruiters het paard wat in paniek brachten (beetje groot woord) doordat ze soms net niet mee zaten op ritme of nog wat voor/achter balans misten (en dan heb ik het niet over beginners, maar "gevorderden")
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 05-12-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:37

Hebben ze met haar gereden toen ze hengstig was? Dan hebben paarden namelijk ook last van buik en rug en daarom hebben merries vaker singelneid ;)
Moest er toch aan denken bij het dribbelen bij het aansingelen. Doen ze het ook wel rustig?

Verder, zorg dat je bij het naast het paard lopen genoeg afstand creëert. Daarmee respecteer je de eigen ruimte van het paard en zij die van jou (of van haar eigenaar). Met genoeg afstand loopt ze minder snel over je heen. Als je te dicht bij staat kunnen paarden vaak moeilijk gaan doen om hun eigen ruimte te beschermen. Doet iedereen immers als iemand ineens veel te dicht bij komt staan!

falabelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:45

Van mij is de shetlander, en ik zou hun begeleiden met de eerste paar weken. Verder zijn het goede vrienden. Toch bedankt met je tip hoor! gedonder krijg je helaas snel als je met andere bemoeid.

Verder kunnen de eigenaren goed rijden, en hebben wel het nodige verstand. wel af en toe zijn ze wel wat te goed. wil het paard even niet is het goed zegmaar, meer de angst dat ze een fout maken.

Het gedrag heeft ze totaal niet bij mij, ook niet met aansingelen. verder zie ik met aansingelen in iedergeval geen verschil dan dat ik dat doe. ( en hengstig is ze nu niet ) had ook nog gekund ja.

Ook met lopen krijgt ze wel genoeg ruimte, en bij mij doet ze het goed. Alleen bij de eigenaren niet. Terwijl ze het zelfde doen. Ik denk dat ze ergens het niet duidelijk overbrengt op het paard. maar ja wat we hier het beste aan kunnen doen? Paard is verder wel gevoelig, en af en toe ook wel wat onzeker nog.

falabelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:48

rede van kopen, was dat dit paard (bij oude stal). Zo ontzetten mak was, en een heel goed karakter. Het meisje van 10 kon er met gemak op rijden en ook echt alles mee doen. Paard was nergens bang voor of vond iets erg. Zo was dit ook de eerste paar dagen na aankoop. ( bij mij is ze nogsteeds zo "lief")

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:49

Tsja, sommige mensen zijn natuurlijk gewoon wat natuurlijker met paarden. Die hebben van nature een bepaalde rust en duidelijkheid die paarden fijn vinden. Denk dat de eigenaars dat nog moeten leren ;)
Ik denk gewoon een beetje 'les' geven in houding er naast, veel grondwerk ermee doen en leren hoe ze consequent en duidelijker kunnen zijn naar hun paard :)

falabelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:53

Mariett, Ja daar ben ik nu met de eigenaren mee bezig. Denk je dat dit in der loop der tijd wel beter zou worden? Kan ik het beter eerst met grondwerk goed hebben, voordat ik met ze aan de slag ga onder het zadel. ik denk zelf dat het beter dat ze het grondwerk goed moet hebben en daarna pas aan het rijden moet beginnen. Maar ja daarvoor heb ik dit ook geplaatst om misschien nog wat meer tips... en ervaringen te delen

falabelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:55

Ladypaard, bedankt voor die tip van belans en ritme. Het was me nog niet opgevallen dat dit niet goed gaat, maar hier kan ik wel even naar gaan kijken! Daar kun je ook zeker een probleem in hebben. bedankt

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:12

Dat van balans hoeft ook maar iets te zijn :D We hadden opgegeven moment een paard waar velen afgingen, paard deed echt helemaal niks :)) Maar wat was er dan, paard reageerde erg gevoelig op links/rechts balans en ging dan extra opzij. Dat heeft mij echt verschillende buitenritten, lessen, en mensen geduurd voordat we het verschil zagen. Dachten natuurlijk eerst dat het paard te schrikkerig/gevoelig etc. was. Maar was dus gewoon dit.

falabelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 00:26

ja dat is niet iets waar je gelijk aan denkt nee. maar ja zou kunnen zijn. was me niet opgevallen, maar goed om daar even extra aandacht aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:49

Wat voor ervaringen heeft de eigenaar met paarden?
Want als ik zo lees heb ik idee dat paard nog te groen voor hun is. Regelmatig lessen bij ervaren instructrice kan hoop schelen.
Zo heb ik 5x les per maand (1x grondwerk en 4 keer dressuur) en scheelt hoop fouten die je anders wel zou maken waar jonge paarden erg gevoelig voor zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:46

ik denk dat de eigenaar geen overwicht heeft op het paard. Dit paard heeft echt meer leiding nodig zoals ik het van hier kan beoordelen.