Mag mijn veulentje een deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

littled28

Mag mijn veulentje een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:00

Hey,

Mijn veulentje is nu vier maanden oud.ze is van eind Juni en dus een vrij laat veulen,haar moeder is gestorven 3dagen na de geboorte dus ze is niet zo super sterk.Ik dacht dat ze prima zonder deken zou kunnen omdat ze ook in de stal kan als ze wil maar nu zie ik dat ze toch echt wel koud heeft.Ze zoekt heel vaak een warm plekje op en rilt dan nog steeds.Zou ik haar een deken opdoen?
Ze is echt wel geen prutser en verdraagt perfect iets op haar rug van doek ofzo dus ik denk niet dat ze het kapot gaat doen aangezien ze echt rustig is.
Mijn vraag nu mag ik haar een dekentje opleggen?

Set_Elkol

Re: Mag mijn veulentje een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:03

ze zou nu toch al 5 maand zijn ;) Dekentje moet kunnen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:07

Ik ben geen fan van een veulen een deken opdoen..
Maar als het kleintje al geen makkelijke start heeft gehad en nu inderdaad écht staat te rillen van de kou, zou ik het haar zo comfortabel mogelijk maken.
Soms is het nl niet anders..

Enne.. mag je een deken opdoen? Iemand kan zijn mening geven, maar je bepaald het lekker zelf hoor ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:12

Als ze het echt koud heeft, zou ik ook gewoon een deken op doen.
Ik heb voor mijn veulen ook een deken klaar liggen. Zij is kerngezond, alleen had zij al heel vroeg een wintervacht aangemaakt en daarna besloten deze er weer helemaal af te gooien, ze verhaarde als een gek. Gelukkig is ze een paar weken geleden eindelijk weer gestopt met verharen, maar er zit nu maar een dun vachtje op. Mocht zij het echt koud krijgen, krijgt ze ook een dekentje op. Maar gelukkig heeft ze het tot nu toe nog niet koud gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:13

Ik zou het eerst proberen met s'nachts in een goed opgestrooide stal en onbeperkt ruwvoer. Dekentje kan altijd nog.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:16

Als je veulen al minder weerstand heeft door een slechte start,
kan ik begrijpen dat ze het in de koude periode ook koud heeft. Dan gewoon lekker een dekentje op doen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:21

als ze het echt koud heeft is een warmtelamp ook lekker in de stal, maar ik zou een dekentje zeker doen!

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:36

Oke bedankt
Laatst bijgewerkt door littled28 op 05-12-14 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:37

Ineke2 schreef:
Ik zou het eerst proberen met s'nachts in een goed opgestrooide stal en onbeperkt ruwvoer. Dekentje kan altijd nog.

Onbeperkt ruwvoer gaat niet omdat mijn merrie erbij staat en zij dan alles op eet
Goed opgestrooide stal heeft ze al

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:38

Dan zou ik er voor zorgen dat het veulen op een aparte plaats eten kan krijgen, waar je merrie niet bij kan. Het veulen heeft nl. wel onbeperkt nodig. Helemaal als ze al een achterstand heeft.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 05-12-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:39

en als je een slowfeeder of 2 hooinetteen ophangt ofzo?
veulens zouden opzich zonder deken kunnen staan, maar het mag zeker!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:40

Misschien ook wat meer veulenbrok bijgeven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:40

Een veulen heeft echt geen nadeel van een deken. Als het diertje zich niet goed warm kan houden zou ik er direct een deken opdoen!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:45

Geen warmtelamp lijkt me! Als ze dan uit de stal komt kan de temperatuurswisseling te groot worden, waardoor ze verkouden kan worden ;)

Edit: Bij een 'normaal' veulentje zal ik een deken niet aanraden, maar met een achterstand denk ik dat het prima is hoor, het klinkt niet alsof je er zonder nadenken een deken op gooit!
Laatst bijgewerkt door Mariett op 05-12-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:45

Even een vraag van een veulen-leek: ik lees regelmatig dat mensen liever of helemaal geen deken opdoen bij een veulen. Waarom is dit?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:50

Jolien87 schreef:
Even een vraag van een veulen-leek: ik lees regelmatig dat mensen liever of helemaal geen deken opdoen bij een veulen. Waarom is dit?

Hier ook een veulen-leek, maar ik denk omdat ze wel eens rare sprongen durven maken en het gevaar groter is (dan bij volwassen paarden) dat de deken afgleidt of scheef gaat zitten en ze er dan in verstrikt kunnen geraken? Of is het meer een kwestie van weerstand opbouwen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:53

En een dekentje is eigenlijk niet heel goed voor een paard, omdat het de natuurlijke aangroei van haar verstoort. Bij veel sportpaarden is dit handig, omdat ze dan minder zweten (of het blijft er minder in zitten dan in dat lange haar). Op veulentjes wordt niet gereden, dus daar is het gewoon beter voor om de dekentjes even af te laten.
En natuurlijk inderdaad de gekke sprongen van een veulen :P

Toch, als een veulen een achterstand heeft, kan het erg wijs zijn om toch een dekentje op te hebben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:56

De vacht moet ook nog 'leren' hoe hij zich moet reguleren, met een deken kun je dat verstoren.
Maar liever een veulen met deken dan een ziek veulen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:02

Ik zou een oplossing zoeken voor je ruwvoerprobleem.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:04

Mijn jongetje heb ik nu 4 weken. Toen ik hem kreeg had die al rainrot (kan het niet staven maar denk -ook door meerdere issiues-dat hij veel te vroeg gespeend is) . Ik heb hem gewoon nu een regendeken opgedaan en nu rillt hij niet meer :-)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:05

Als je een warmtelamp nou zo hangt dat het veulen kan kiezen of het de warmte wil opzoeken of juist niet is er toch niets aan de hand? Dat zou ik liever doen dan een dekentje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:09

Sizzle schreef:
De vacht moet ook nog 'leren' hoe hij zich moet reguleren, met een deken kun je dat verstoren

Met alle respect, ik vraag me dit ernstig af. Een paard wordt met dit vermogen geboren, zit verankerd in het dna, dat verander je niet door een deken op te leggen.

In dat opzicht heel anderd dan bijv het immuun systeem waar heel andere processen en leereffecten spelen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:12

zigranta schreef:
Als je een warmtelamp nou zo hangt dat het veulen kan kiezen of het de warmte wil opzoeken of juist niet is er toch niets aan de hand? Dat zou ik liever doen dan een dekentje.

In de praktijk zal een paard toch dan onder de lamp weggaan, anders is het koud. Extra koud zelfs, omdat het contrast dan zo groot is tussen lamp en buiten de lamp. Dan moet je je veulentje 'dwingen' om naar buiten te gaan, in de wind, en dan kan hij weer verkouden worden, helemaal omdat hij al een achterstand had ;)

Ik ben normaal ook echt niet voor een deken, paardlief staat ook altijd zonder (behalve in de zomer, vanwege eczeem). Toch kan het echt uitkomst bieden voor een veulen met achterstand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:16

Dat klopt, maar wat ik begrepen heb is dat dit natuurlijke proces nog te verstoren is op jonge leeftijd tot een jaar of 4/5.
Ik heb er ook nooit iets wetenschappelijks over gezien, maar meestal zit er wel een kern van waarheid in zulke opvattingen.
Al is het nu al te laat in het seizoen trouwens.
Als je de aanmaak negatief wil beinvloeden moet je al ruim voor het eind van de zomer beginnen, voor de rui.

Hoe dan ook ben ik geen deken tegenstander hoor.
Helemaal niet zelfs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:21

Ik zou het veulen even laten checken op worminfectie.
Dat kan veel energie schelen.