Voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinipini

Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 23:58

Mijn 2 jarige ruin is altijd in voor poetsen/ knuffelen, komt vrolijk naar je toe lopen in de wei, is goed te hanteren in alle (verkeers) situaties, maar verandert direct in een duiveltje zodra er voer aan te pas komt.

Als ik naar m toe loop met voer in mijn hand om in zijn bak te doen dan kijkt hij ontzettend aggressief (oren plat in de nek, zwaaien met hoofd) en gaat soms zelfs licht omhoog. Echt bijten heeft hij nog nooit gedaan, ook niet als ik mijn arm over de onderdeur heen in zijn stal steek om het voer in de bak te doen of als ik mijn hand op zijn hoofd leg.

Mijn vraag is dus, waarom doet hij dit (wellicht te weinig te eten gehad in en opfokgroep) maar nog meer waarom wordt dit nu niet minder? Hoe wordt. zou ik dit gedrag kunnen verbeteren? Ik wil dat niet zozeer voor mezelf, want ik kan er goed mee om gaan, maar waar ik bang voor ben is dat mensen die langslopen er van schrikken en hem gaan slaan of anderzins op hem gaan reageren en dat hij dan kopschuw en/of nog agressiever wordt.

Het punt is dat ik vind dat ik hem niet kan straffen voor het gedrag met die oren, zolang hij niet bijt denk ik dat hij niet begrijpt waar die straf voor is.

Tips/ervaringen?

tjessa

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:16

Je kan proberen hem een keer op zijn plek te zetten. Dus de stal in hem terug naar achter inzijn stal zetten, dan voer in de bak doen en hem laten wachten tot hij rustig is, is hij dan rustig dan is het voer gelijk een beloning voor zijn rustige gedrag.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:18

Misschien eens oefenen met voerweigeren via clickertraining?

Daarmee leer je een paard dat er écht eten komt na de click. Je zou kunnen oefenen met vrij snel clicken en het eten geven, en dat kun je steeds meer uitbouwen tot netjes wachten op het eten en pas aannemen na de click :)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:21

het heeft niks te maken met dat hij vroeger te weinig eten gehad heeft hoor. hij is gewoon nooit opgevoed wat eten betreft. en aangezien hij nog steeds niet recht gezet word houd hij er ook niet mee op.

ik mag toch aannemen dat als een vreemde gewoon langs de stal loopt hij geen poging tot bijten of chagrijnen doet? het gaat toch puur en alleen om het eten en wanneer iemand eten bij zich heeft?

wat jij doet is zijn irritatie goedkeuren. hij is geïrriteerd omdat hij moet wachten op zen voer en het hem niet snel genoeg gaat en uit dat wel heel duidelijk terwijl dat niet terecht is want hij heeft gewoon te wachten op zijn eten. je hoeft hem niet meteen een draai om zen oren te geven (alhoewel elke poging tot bijten hij het van mij wel gehad zou hebben) maar je zou wel ipv het eten gewoon in zen bak te gooien, de stal eens in kunnen gaan met de emmer voer. elke poging om voer uit je emmer te jatten straf je direct af. deze manier van voeren doe je net zo lang tot dat hij zijn plek kent wat het eten betreft.

ik zal je vertellen hoe het met mijn 3 jarige puppy gaat (en de andere jonge paarden op stal die van mij afhankelijk zijn). ze krijgen om en om eten op stal na de training. ik heb altijd de staldeur dicht maar niet de knip er op dus ze kunnen weg. geen 1 flikt het om weg te lopen. als ik met men emmer voer aan kom stappen ze naar achter en blijven achter in de stal staan zodat ik het vlas weg kan vegen en de emmer op de lege plek kan zetten. pas als ik het seintje "oke kom maar" of "eten kom" geef gaan ze naar hun voer maar wel op een normale manier. gaat dit niet normaal dan pak ik het af en laat ik ze een kwartier wachten en probeer het dan opnieuw. dat prutsmuts met eten moet ik echt niet en geloof me er komen wel eens puppy's binnen die de stal afbreken bij het voeren maar het is gewoon een kwestie van opvoeden.

dus er is nog hoop haha! komt vast goed, wees consequent en duidelijk. geen lieve arm op zijn neus. hij is tenslotte niet lief want hij zit je keihard te domineren.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 17:55

Dank voor je antwoord, voor de goede orde: hij bijt niet en doet ook geen poging daartoe. Het oren plat leggen doet hij niet als er geen voer in de buurt is. Bij mij niet en bij anderen niet.

Als het alleen een dominantiekwestie zou zijn, dan zou hij toch ook in andere situaties dominant gedrag moeten vertonen? Ik kan aan de hand met hem lopen zonder dat hij me voorbij gaat, als ik stil sta staat hij ook stil zonder druk op het halstertouw, hij wijkt voor mijn hand, hij doet alles wat ik van hem vraag......

Uiteraard zou ik nooit bijten of een poging daartoe toestaan. Als ik met het voer de stal in wil lopen en hem om ruimte vraag, maakt hij die meteen door een stap naar achteren te doen. Hij blijft daarbij wel nijdig kijken met de oren plat......moet ik hem dan straffen?

En dat voertekort, daar ben ik wel bijna 100% zeker van, hij was (veel) te mager toen ik hem als jaarling kreeg.Maar goed, dat is hij nu niet meer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:59

hier op stal ook een pony die de oren plat doet en lelijk kijkt als je voer in zijn bak wil doen. Hij stapt wel naar achter als ik de stal in komt en doet verder niks. Ik negeer dit gedrag gewoon en leg het voer in zijn bak. Hij kijkt immers alleen maar lelijk en doet verder niks...

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 18:03

max66 schreef:
hier op stal ook een pony die de oren plat doet en lelijk kijkt als je voer in zijn bak wil doen. Hij stapt wel naar achter als ik de stal in komt en doet verder niks. Ik negeer dit gedrag gewoon en leg het voer in zijn bak. Hij kijkt immers alleen maar lelijk en doet verder niks...

Ja zo doe ik het nu dus ook....maar ik vind het toch niet zo prettig allemaal. Is de pony die jij beschrijft ook een dominant geval?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:04

Voernijd hoeft niets met dominantie te maken te hebben, en ook niet met te weinig eten.

Mijn kleine draakje (nu anderhalf) heeft 100% zeker nooit te weinig eten gehad - ik heb hem sinds zijn geboorte - en toch heeft 'ie voernijd. Tegenover mensen is hij verlegen, terughoudend, en zeker voor een jaarlinghengst super beleefd. Maar brok is gewoon van hem, punt :') Hij probeert te intimideren door z'n oren plat te leggen, en dan heeft meneer lekker pech want dan krijgt 'ie helemaal niks totdat hij weer wat vriendelijker is.

Ik ben er zeker van dat zolang als iedereen die hem brok voert, hem alleen geeft als hij niet staat te changerijnen, hij er vanzelf mee ophoudt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:07

Mijn pony deed dit ook, lelijk kijken als er voer in de bak gegooid werd. Soms wilde ze nog wel eens door de tralies naar haar buren dreigen, maar nooit naar mensen. Ik heb dit gedrag ook altijd genegeerd omdat ze dus niet beet of dit probeerde.

Dit gedrag is vrijwel helemaal verdwenen toen ze genoeg en goed ruwvoer kreeg. Ik vraag me af waarom dat bij jouw paardje dan niet het geval is. Misschien toch nog eens een keer goed naar de voeding kijken?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:16

Die bolle van mij wil gewoon brok :')
da's echt de enige reden, hij vindt het lekker en hij wil het NU, want anders >;)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:12

Tinipini schreef:
Dank voor je antwoord, voor de goede orde: hij bijt niet en doet ook geen poging daartoe. Het oren plat leggen doet hij niet als er geen voer in de buurt is. Bij mij niet en bij anderen niet.

Als het alleen een dominantiekwestie zou zijn, dan zou hij toch ook in andere situaties dominant gedrag moeten vertonen? Ik kan aan de hand met hem lopen zonder dat hij me voorbij gaat, als ik stil sta staat hij ook stil zonder druk op het halstertouw, hij wijkt voor mijn hand, hij doet alles wat ik van hem vraag......

Uiteraard zou ik nooit bijten of een poging daartoe toestaan. Als ik met het voer de stal in wil lopen en hem om ruimte vraag, maakt hij die meteen door een stap naar achteren te doen. Hij blijft daarbij wel nijdig kijken met de oren plat......moet ik hem dan straffen?

En dat voertekort, daar ben ik wel bijna 100% zeker van, hij was (veel) te mager toen ik hem als jaarling kreeg.Maar goed, dat is hij nu niet meer.

maar dan is er toch eigenlijk niks aan de hand? als hij niet bijt en geen poging doet tot bijten en alleen zijn oren in zijn nek legt zie ik niet echt het probleem. en als hij naar achter gaat en ruimte geeft wanneer jij voer in de bak doet vanuit de stal zelf dan is het toch goed. ik zou niet begrijpen waarom het zo zou kunnen zijn dan dat mensen op stal jou paard misschien een tik willen geven. geen een paard is blij met wachten op zijn voer als ze het maar niet te bond maken.

over of hij wel of niet te weinig eten heeft gehad vroeger kan ik niet over oordelen. als hij te mager was zou dit best zo zijn. zijn oren in de nek leggen bij het voeren heeft hier echter niks mee te maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:19

Als je het echt wilt af leren, kan je een poging wagen door net zo lang te wachten totdat hij zijn oren ontspant.

Ons paard staat 24/7 in de paddock. Hij heeft terwijl we het voer klaarmaken naast de rubber matten te wachten (die liggen onder het afdak waar wij langs moeten), dan heeft hij afstand te houden, stil te staan en ook zijn hoofd stil te houden terwijl wij het voer neerzetten en pas als wij opzij stappen én zeggen "ga maar" mag hij.

Dat hebben we hem in stukjes aangeleerd, maar zelf het ontzettende schudden met zijn hoofd uit ongeduld doet hij niet/nauwelijks meer. Maar het is wel een kwestie van lange adem en consequent handelen. Wij voeren hem 2x per dag zelf (hij staat aan huis), maar als hij maar af en toe door jou gevoerd wordt, weet ik niet of je het eruit krijgt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:56

Tinipini schreef:
max66 schreef:

Ja zo doe ik het nu dus ook....maar ik vind het toch niet zo prettig allemaal. Is de pony die jij beschrijft ook een dominant geval?

Ze staan met z'n drieen in de wei en hij is idd de baas! Ook heel jaloers altijd. Als ik mijn pony kom halen uit de wei komt hij altijd meegelopen. Hij is bang dat ie iets lekkers mist denk ik altijd...

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:58

Ik ben eens gaan kijken wat er gebeuren zou als ik hem bij mij en het voer wegjaag zodra hij zijn oren in zijn nek doet. Dan neemt hij afstand en kijkt me met zijn oren naar voren aan. Ik lok hem dan met'goedkeurende woorden en zodra hij weer zijn oren plat legt zeg ik 'NEE' en stuur hem weer weg. Dit had hij naar 1 minuut door. Ik oefen nu telkens hiermee en het gaat ongelofelijk snel vooruit. Dit is voor mij het bewijs dat Wwijk echt gelijk heeft, hij was mij aan het domineren.

Ik kan nu al een aantal keer achter elkaar een nieuwe wortel pakken en op hem aflopen en hem de wortel hap voor hap voeren zonder dat hij zijn oren naar achteren doet! Hij ziet er meteen een stuk leuker uit zo....

De reden dat ik dit onderwerp gepost heb, is omdat ik met mijn 54 jaar en 48 jaar ervaring met paarden, zijn gedrag niet kon duiden, omdat ik niet eerder een paard heb gehad dat dit gedrag vertoonde. Ik heb dus het antwoord gekregen dat ik zocht, dank Wwijk!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:05

Traiectum schreef:
da's echt de enige reden, hij vindt het lekker en hij wil het NU, want anders >;)

Hier ook, ze kunnen de hele dag vreten wat ze willen maar zodra ze brok gaan krijgen vinden ze elkaar niet meer aardig, ik negeer het gewoon, ze krijgen allemaal hun emmertje als ze op hun plek staan en dat ze dan staan te schrapen en dreigen naar elkaar zal me een biet wezen, ze doen het alleen naar elkaar toe, niet naar mij.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:51

Tinipini schreef:
Ik ben eens gaan kijken wat er gebeuren zou als ik hem bij mij en het voer wegjaag zodra hij zijn oren in zijn nek doet. Dan neemt hij afstand en kijkt me met zijn oren naar voren aan. Ik lok hem dan met'goedkeurende woorden en zodra hij weer zijn oren plat legt zeg ik 'NEE' en stuur hem weer weg. Dit had hij naar 1 minuut door. Ik oefen nu telkens hiermee en het gaat ongelofelijk snel vooruit. Dit is voor mij het bewijs dat Wwijk echt gelijk heeft, hij was mij aan het domineren.

Ik kan nu al een aantal keer achter elkaar een nieuwe wortel pakken en op hem aflopen en hem de wortel hap voor hap voeren zonder dat hij zijn oren naar achteren doet! Hij ziet er meteen een stuk leuker uit zo....

De reden dat ik dit onderwerp gepost heb, is omdat ik met mijn 54 jaar en 48 jaar ervaring met paarden, zijn gedrag niet kon duiden, omdat ik niet eerder een paard heb gehad dat dit gedrag vertoonde. Ik heb dus het antwoord gekregen dat ik zocht, dank Wwijk!

graag gedaan hoor! ik post nooit iets om perse men gelijk te krijgen maar wel om altijd een poging te doen om te helpen. ben blij dat het bij deze gelukt is en dat je er wat aan gehad hebt :)

TinipiniP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:27

Patsab schreef:
Traiectum schreef:

Hier ook, ze kunnen de hele dag vreten wat ze willen maar zodra ze brok gaan krijgen vinden ze elkaar niet meer aardig, ik negeer het gewoon, ze krijgen allemaal hun emmertje als ze op hun plek staan en dat ze dan staan te schrapen en dreigen naar elkaar zal me een biet wezen, ze doen het alleen naar elkaar toe, niet naar mij.

En dat is nou juist wat ik vervelend vind, dat hij het naar mij doet! (deed inmiddels :-))