Koopcontract

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je een koopcontract bij je paard?

Ja
32 (47%)
Nee
36 (52%)

Totaal aantal stemmen: 68

IrishDraught

Koopcontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:50

Ik lees regelmatig dat je paard pas van jouw is als je een koopcontract hebt.

Wij hebben 4 paarden en bij niet 1 paard een koopcontract.

2 paarden komen van een handelaar (schoonvader)
1 paard via bokt (9 jaar geleden)
1 paard van iemand die overleden is

Nu zijn dus eigenlijk deze paarden niet van ons?

Ik vraag me af wie daadwerkelijk een koopcontract heeft getekend bij zijn paard.

Niet aanvallend maar puur interesse.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:57

Volgens mij is een koopcontract alleen van belang als er onenigheid is over het eigendom van een paard. Bijvoorbeeld bij scheiding, problemen met de staleigenaar etc. Ik zou geen paard meer willen zonder koopovereenkomst, puur voor de zekerheid die het geeft.

Bij mijn pony had ik geen koopcontract. Pony was al oud, en er waren getuigen toen de pony bij mij gebracht werd door de oude eigenaar. Ik was er toen ook totaal niet mee bezig. Oude eigenaar was ook blij dat ze van de pony af was, dus ik maakte me niet druk dat iemand haar af zou willen pakken.

Mijn huidige paard heb ik zelf gefokt, maar omdat zijn moeder niet van mij is, heb ik wel een overeenkomst met de merrie-eigenaar dat het veulen geboren in 2013 van mij is. Alle overige papieren staan ook op mijn naam.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:58

Mondeling is ook een overeenkomst.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:59

Bij 1 van de 3 geloof ik.

De shetten was het geld voor paspoort (en shet) wisselen. Van het grote paard hebben we geloof ik wel een koopcontract.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:07

Yep koopcontract hier. En ook paspoort op naam en stamboekpapier op naam. Heel eenduidig en geen discussie over mogelijk dat Treas lekker van mij is *\o/* <3

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:10

Gina schreef:
Mondeling is ook een overeenkomst.

Mee eens, maar als puntje bij paaltje komt en een van de twee partijen is het ergens niet mee eens, dan is ontkennen natuurlijk erg makkelijk...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:07

friesam schreef:
Ik lees regelmatig dat je paard pas van jouw is als je een koopcontract hebt.
Nu zijn dus eigenlijk deze paarden niet van ons?

Dat heb je verkeerd gelezen en/of verkeerd geïnterpreteerd.
Het eigendom van jou paard hangt niet af van een koopcontract. het is dus ook absoluut niet zo dat als je toevallig geen koopcontract hebt bij een bepaald paard, dat het dan jou paard niet is. Die redenering slaat kant noch wal.

Echter, een koopcontract kan in bepaalde gevallen en omstandigheden handig zijn om te kunnen bewijzen dat een bepaald paard daadwerkelijk jou paard is. Het kan dus een (belangrijke!) bewijsfunctie hebben, en is daarom handig.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:25

Traiectum schreef:
Volgens mij is een koopcontract alleen van belang als er onenigheid is over het eigendom van een paard. Bijvoorbeeld bij scheiding, ... .

... paard opnemen in je echtscheidingsconvenant ;)

friesiszwart

Re: Koopcontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:24

maar dat komt omdat de paarden die ik gekocht heb via de bank betaald zijn en het stamboekpapier direct ook doorgestuurd is naar het stamboek om de overschrijving te verwerken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:42

Hier ook geen contracten, wel alle 4 op naam laten zetten.

Toen we de 2e kochten hebben we wel mondeling wat zaken afgesproken (gelukkig maar) maar niets op papier. Zo zouden we hem laten keuren en bij afkeuring ging de koop niet door.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:19

Ja, ik heb wel een koopcontract bij mijn paard. Kwam ik uiteraard zelf mee aanzetten. Heb een merrie, en er stond oa in dat mocht de merrie drachtig zijn, ik niet voor deze kosten zou opdraaien, maar de handelaar.

En nog meer dingen natuurlijk.

Ik ben Hippisch Bedrijfskundige en heb stage gelopen bij Vereniging Eigen Paard dus ik vond het belangrijk om een koopcontract te hebben. Daarnaast heb ik mijn paard klinisch laten keuren ivm onderzoeksplicht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:27

Bij de een een officieel koopcontract, bij de ander een wat minder formeel, door mij zelf opgesteld ( verkoper vond het eigenlijk niet nodig), document, waarin staat dat ik bedrag X betaal voor de aankoop van pony Y.

LisavdW26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:31

Ik heb bij 3 paarden een koopcontract

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:41

Ik heb nog nooit een koopcontract gehad bij een paard, ook niet bij verkoop.

Gewoon op de ouderwetse manier, afrekenen en papieren-overdracht, daarna opladen en meenemen.
Stamboekpaarden heb ik wel meteen op mijn naam laten overschrijven, mijn huidige paard heb ik zelf gefokt en die staat dus vanaf haar geboorte op mijn naam.

Veulens die ik verkoop doe ik altijd een jaar lidmaatschap van het stamboek bij en zorg ik dat de papieren netjes op naam van de nieuwe eigenaar komen te staan bij overdracht.
Veulens gaan pas weg na de 2e enting en dan laat ik ze meteen even door de DA nakijken of ze gezond zijn, ik heb nog nooit een koper gehad die zelf een veulen liet keuren door de DA.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:44

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom er geen koopcontract gebruikt wordt. Het is een erg kleine moeite (namelijk down te loaden op oa de site van paardeneigenaren) en het kan je in lastige situaties erg veel ellende schelen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:46

Ik heb bij alle paarden een koopcontract gehad. Niet om eigendom te kunnen aanduiden, wel om duidelijkheid te hebben over aankoopkeuring, annulering van de koop en zo voort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:56

troi schreef:
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom er geen koopcontract gebruikt wordt. Het is een erg kleine moeite (namelijk down te loaden op oa de site van paardeneigenaren) en het kan je in lastige situaties erg veel ellende schelen..

Ik denk niet dat de handelaren op bv een paardenmarkt zitten te wachten op iemand met een koopcontract.

Van mijn huidige paardjes heb ik geen contract, maar wel goed contact met de oude eigenaren en mails waaruit blijkt dat ik de nieuwe eigenaar ben.
Daaruit is ook uit op te maken dat zij de eerste zijn die hun paardje zo (zonder kosten) mogen ophalen als ik ze, om wat voor reden ook, weg zou moeten doen.

Ik snap wel, dat als je paarden in een ander segment koopt, je dit wel zou doen.
Zelf zou ik het wel doen (bij verkoop) als het paard een gebrek heeft, zodat de kopers later nooit kunnen zeggen: hij heeft een (verborgen) gebrek, waarvan wij niets wisten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:05

Het hangt er denk ik idd een beetje vanaf waar je je paard koopt.

We hebben er een op een manege gekocht, een bij een handelaar, een gekregen en een bij een boer gekocht.

Bij de handelaar hebben we mondeling alles afgesproken. Het eerste paard dat we daar haalde bleek na de buigproef echt stok kreupel, waar ze met rijden eigenlijk geen last had. Maar het was zo erg, dat het paard een half uur na de buigproef nog kreupel liep. (En dan hadden we nog maar 1 been gehad)
Die hebben we de volgende dag meteen terug gebracht en omgeruild voor een andere (met iets bijbetalen omdat het een duurder paard was, maar toch nog €500 korting gehad ivm het vorige paard dat terug moest)

De rest is gewoon goed verlopen.

Er zullen best handelaren zijn waar je alles bij op papier moet zetten, maar hier waren wij zeer tevreden over.

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:07

ik heb toen gelukkig wel een koopcontract getekend bij mijn paard. het heeft bijna een half jaar geduurd dat ik zijn paspoort erbij kreeg. de vorige eigenaar had niet de goede. zei wilde mij uiteindelijk een paspoort geven met stamboom onbekend. maar omdat ik koopcontract had dat ik een merens had gekocht en hierbij de goede papieren bij zou krijgen heb getekend. stond ik sterk en heb uiteindelijk mijn rechtsbijstand erbij gehaald voor gerechtigheid. want uiteindelijk betaal ik voor een raspaard die ik op papier niet heb. uiteindelijk na ergggg lang verhaal zijn echte paspoort gevonden.

ik adviseer dus altijd een koopcontract tekenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:32

manon311 schreef:
ik heb toen gelukkig wel een koopcontract getekend bij mijn paard. het heeft bijna een half jaar geduurd dat ik zijn paspoort erbij kreeg. de vorige eigenaar had niet de goede. zei wilde mij uiteindelijk een paspoort geven met stamboom onbekend. maar omdat ik koopcontract had dat ik een merens had gekocht en hierbij de goede papieren bij zou krijgen heb getekend. stond ik sterk en heb uiteindelijk mijn rechtsbijstand erbij gehaald voor gerechtigheid. want uiteindelijk betaal ik voor een raspaard die ik op papier niet heb. uiteindelijk na ergggg lang verhaal zijn echte paspoort gevonden.

ik adviseer dus altijd een koopcontract tekenen.

Maar je mag geeneens een paard kopen/verkopen en in bezit hebben zonder (geldig) paspoort.
Ik zou echt geen paard meenemen zonder paspoort.

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:54

Wij hadden bij geen van onze paarden een contract. Toen we onze Tinker verkochten, was dat wel met contract, omdat de nieuwe eigenaar daar om vroeg.

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:02

brainless dat was dus ook echt super dom van me! goed vertrouwen .. is dus ook niet aan te raden hahah maar gebeurt mij zeker niet nog een keertje