Wanneer is mijn paard officieel van mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

Wanneer is mijn paard officieel van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:01

Hallo,

allereerst heb ik geen idee of mijn topic hier goed staat maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen want ik vind veel verschillende informatie.

de titel zegt het eigenlijk al maar ik vraag me dus af wanneer ik mijn paard officieel van mij mag noemen. Het gaat om een Hackney die staat ingeschreven bij het Nederlansch Hackney stamboek. ik heb via mail al contact gehad met het stamboekbureau en ik word vanavond even gebeld om het e.e.a. te overleggen en daar wil ik graag even goed op voor bereid zijn.

ik vond wel wat informatie op bokt, het enige verschil is dat er hier geen koopcontract aan te pas is gekomen. ik heb haar namelijk gekregen. normaal gesproken zou je denk ik een koopcontract hebben met handtekening van de verkoper en de koper als bewijs. maar ik heb gewoon het paspoort (met eigendoms-/registratiebewijs op naam van de oude eigenaar) gekregen maar nou lees ik op internet dat alleen mijn naam in het boekje laten zetten niet genoeg is om haar 'wettelijk' van mij te maken.

nou lees ik ook dat sommige zeggen: 'ah joh, wat maakt het nou uit of ze op papier van jou is' maar ik vind het wel een fijn idee dat op het moment dat er grote, belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden dat ik dan ook op papier de gene ben die de beslissingen mag nemen.

ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn hier mee en of jullie me verder kunnen helpen.

bedankt!

Gruis

Re: Wanneer is mijn paard officieel van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:10

Je paard is 'wettelijk' van jou als jij de rekeningen betaalt en de kosten en zorg voor haar draagt :) .

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:24

aha, dus als ik kan aantonen dat ik voor haar stalling, voer enz. betaal door bijv. een bankafschrift is dat al voldoende?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:26

Nee dat is absoluut niet waar.

Ook bij een gift had je een contract moeten opstellen om wettelijk gezien de eigenaar zijn. Paspoort is namelijk ook geen eigendomsbewijs. Voor paarden bestaat er verder nog geen systeem waarbij eigenaarschap is vastgelegd, zoals wel bij auto's bijvoorbeeld.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:37

ja zo iets dacht ik dus ook.. maar nou weet ik toevallig ook dat de vorige eigenaren haar ook hebben gekregen en niet gekocht. toch staat hun naam wel op het losse papier dat bij het paspoort zit en waar Eigendoms-/registratiebewijs op staat.. ze is dus ook nooit officieel van hun geweest dan?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:59

Nou, je hebt niet perse een koopbewijs oid nodig om eigenaar te worden.
Als er inderdaad is gezegd dat jij het paard mag hebben en het paard is geleverd, dan ben jij de eigenaar. Als daar discussie over ontstaat, is het alleen wel moeilijk te bewijzen.
Dan wordt er gekeken naar andere omstandigheden, o.a. wie betaald de stalling, dierenarts etc.
Je zegt dat je belangrijke beslissingen wilt kunnen nemen over het paard. Nu zal dat gewoon kunnen, tenzij iemand betwist dat jij de eigenaar bent.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:00

MiiRowiej schreef:
ja zo iets dacht ik dus ook.. maar nou weet ik toevallig ook dat de vorige eigenaren haar ook hebben gekregen en niet gekocht. toch staat hun naam wel op het losse papier dat bij het paspoort zit en waar Eigendoms-/registratiebewijs op staat.. ze is dus ook nooit officieel van hun geweest dan?

Een mondelijke overeenkomst is wettelijk gezien geldig, maar moeilijk te bewijzen. Daarom ben ik een groot voorstander van alle belangrijke zaken die mondeling worden afgesproken ook op papier te zetten.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:01

Dus je moet het stamboekpapier en paspoort laten overschrijven + koopcontract?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:04

Stamboek en paspoort kun je achterwegen laten, dat is wettelijk gezien niets waard.
Wat wel wat waard is is een simpel contract. Koper en verkoper, welk object (paard, stamboeknr, kleur etc.) vanaf welke datum gaat de koop in en is er contant of per bank betaalt, dan een handtekening van beide partijen. Klaar.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:05

Focussed schreef:
Stamboek en paspoort kun je achterwegen laten, dat is wettelijk gezien niets waard.
Wat wel wat waard is is een simpel contract. Koper en verkoper, welk object (paard, stamboeknr, kleur etc.) vanaf welke datum gaat de koop in en is er contant of per bank betaalt, dan een handtekening van beide partijen. Klaar.

Oké dat is duidelijk! En als je het paard gewoon gekregen hebt hoeft er dus ook geen prijs bij te staan?

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:08

Je kan ook het symbolische bedrag van EUR 1 per bank overmaken naar de oude eigenaar met de omschrijving "aankoopsom paard X".

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:35

Voor zo ver ik weet is een stamboek en een paspoort idd niet genoeg om eigendom aan te tonen. Al is t wel een erg duidelijke aanwijzing als het paard officieel op jouw naam staat. Daar bij idd bewijs dat er overdacht heeft plaats gevonden ( bijv. overschrijving van geld, of een koopcontract) of dat jij de gene bent die ten minste een half jaar ( financieel) zorg heeft gedragen voor het paard.

Maar dit zijn allemaal 'aanwijzingen op grond waarvan men mag aannemen dat jij eigenaar bent. Hoop dat je er wat aan hebt. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:38

Een simpel 'koop'contract is genoeg als bewijs.

Zorg dat het chipnummer er op staat en het paspoortnummer en laat de oude eigenaar een handtekening zetten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:49

Aangezien stamboek, paspoort enz. niet geldig schijnt te zijn, heb ik dit dus ook achterwege gelaten. Ik heb wel een symbolisch bedrag overgemaakt met de tekst aankoop naam paard. Alleen dit is ook niet heel erg geldig, want zou raar zijn als ik naar jou nu een bedrag overmaak met die tekst erbij en dat dan het paard van mij is.. Zorg dat je zoveel mogelijk bewijs hebt dat jij de kosten draagt dus betaal zoveel mogelijk per pin/bank ipv contant, en teken evt een contract op stal dat jij daar staat waarin de naam van het paard ook staat.

Helaas is er niet echt een goede manier om dit te regelen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:42

Schenkingsovereenkomst opstellen en ondertekenen.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:03

bedankt voor alle reacties. ik heb net contact gehad met het stamboekbureau en haar toch overlaten schrijven. het was maar €25 dus voor dat geld vond ik het dan voor mijn eigen idee wel leuk om mijn naam in haar paspoort te hebben staan.

wat veel mensen zeggen over een koopcontract of schenkingsovereenkomst vraag ik me af of dat geldig zal zijn gezien de vorige eigenaren haar ook gekregen hadden en ik bijna zeker van durf te zeggen dat er ook geen koopcontract is. dus zijn de vorige eigenaren ook nooit 'wettelijk' eigenaar geweest..

maar van wat ik hier ook lees komt het eigenlijk weinig tot nooit voor dat er word gevraagd of je 'wettelijk' eigenaar bent?

even een klein voorbeeld: het paard in kwestie is licht atactisch en ik heb tegen mezelf gezegd dat als haar conditie verergerd en ze pijn heeft dat ik haar laat inslapen maar mijn angst is dat ik dan op een bepaald moment bij de DA sta en hij, voor hij haar wil inslapen vraagt of hij even mag zien of ik wettelijk eigenaar ben. kan dat gebeuren?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:03

Nee hoor, de Da slaapt haar dan gewoon in.
En je bent wel wettelijk eigenaar, net als de vorige eigenaren. Alleen dat is moeilijker te bewijzen als er twist over ontstaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:11

Lieke schreef:
.

Eigenlijk is dat bloedlink..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:14

troi schreef:
Lieke schreef:
.

Waarom? een contractje kan je ook wel verzinnen als je echt kwade bedoelingen hebt....

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 20:35

Yvank_ schreef:
troi schreef:

Waarom? een contractje kan je ook wel verzinnen als je echt kwade bedoelingen hebt....

ja dat is ook waar natuurlijk.. en waarom zou er eigenlijk twijfel over zijn dat ik haar eigenaar niet ben? :P

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:48

Ik heb ook een hackney, en heb ze toen wel over laten schrijven in het paspoort en stamboek.
Heb er toen een officieel eigendomsbewijs bij gekregen die bij verkoop weer overgeschreven moet worden op de nieuwe eigenaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:34

MiiRowiej schreef:
bedankt voor alle reacties. ik heb net contact gehad met het stamboekbureau en haar toch overlaten schrijven. het was maar €25 dus voor dat geld vond ik het dan voor mijn eigen idee wel leuk om mijn naam in haar paspoort te hebben staan.

Joepie!!
Gefeliciteerd! !

Citaat:
wat veel mensen zeggen over een koopcontract of schenkingsovereenkomst vraag ik me af of dat geldig zal zijn gezien de vorige eigenaren haar ook gekregen hadden en ik bijna zeker van durf te zeggen dat er ook geen koopcontract is. dus zijn de vorige eigenaren ook nooit 'wettelijk' eigenaar geweest..

Hier komen we op de fijnere punten van de wet.
In het Nederlandse recht geldt, dat als iemand bona fide iets heeft gekocht, zij rechtsgeldig eigenaar is, zelfs als je het gekocht hebt van een dief.
Bij fietsen en zo: koop je op straat, van iemand die zichtbaar aan de drugs is een gloednieuwe fiets met een kapot slot "voor een koopje" - dat is heling. Je kunt redelijkerwijs weten dat dit geen zuivere koffie is.
Maar koop je een fiets bij een fietsenwinkel, bij een particulier die jou aan huis laat komen oid: dan ben jij als koper de eigenaar. Wat prompt tot conflicten leidt als degene van wie de fiets gejat is jou ziet fietsen op jouw aankoop...

Ik zou zeggen: verzin een braaf verhaal, stap naar de mensen toe van wie je het dier gekregen hebt en douw ze een brave brief onder de neus en vraag om een handtekening.
"Hierbij verklaren x en MiejjRowie dat paard zo en zo (h.g.roka: naam van het dier plus hoogte, geslacht, ras, ouderdom/leeftijd, kleur, aftekeningen) voortaan eigendom is van/ door x ten geschenke is gegeven aan MiejjRowie", plaats, datum, twee handtekeningen - klaar.

Citaat:
Even een klein voorbeeld: het paard in kwestie is licht atactisch en ik heb tegen mezelf gezegd dat als haar conditie verergerd en ze pijn heeft dat ik haar laat inslapen maar mijn angst is dat ik dan op een bepaald moment bij de DA sta en hij, voor hij haar wil inslapen vraagt of hij even mag zien of ik wettelijk eigenaar ben. kan dat gebeuren?
Ja. Uiteraard hangt het er van af.
Ben jij degene die in de waarneming van deze DA maandenlang voor dit paard zorgt - dan wordt je gewoon beschouwd als de eigenaar.
(Mij heeft nog nooit een DA naar mijn papieren mbt het eigendom gevraagd, maar wel mij eigen adres. En ik heb nooit hoeven te beginnen met de vraag om euthanasie.)
Maar als de DA het dier wel kent en jou nog niet en dan zo'n ingrijpende vraag - het zou niet gek zijn als de DA er naar vroeg.
....en dat is dus een prima verhaal, dat je het om deze reden zwart op wit wilt hebben.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:14

ED > TAO

minnie1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:09

Officieel is een paard van jou als jou naam ook in het paspoort van je paard staat. Ik heb 8 jaar een pony in "bruikleen" gehad. Mijn oom kon er op dat moment niks mee en heeft gevraagd of mijn zus haar voor een jaartje wou hebben(mijn zus was op dat moment 11). Nooit meer van onze oom de vraag gekregen of hij haar terug kreeg. Na 8 jaar hebben we het aanbod gekregen om de pony over te kopen. Na overleg over de prijs enz enz enz was ze dus van ons. Natuurlijk hebben we de eigenaar laten veranderen van mijn oom naar de naam van mijn zus en ik. Het paard is dus officieel van ons omdat onze namen in haar paspoort staan. Je kan wel bewijzen dat jij de stalling en het voer betaald maar dat betekend nog niet dat de pony meteen die van jou is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:29

Paspoort heeft niets met eigendom te maken. Het is het identiteitsbewijs van het paard.