Welke deken voor een cushingpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadabus

Welke deken voor een cushingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 02:14

Hoi allemaal,

Ik ben er dus sinds een maand of drie achter dat mijn 17-jarige welsh merrietje Cushing heeft.
Voorheen ging ze elk jaar dekenloos de winter door, maar nu met de cushing en zo na de verhuizing gaat dit niet meer.
Ze staat nu in een groep op de wei, van half zeven 's ochtends tot elf uur 's avonds. De wei heeft geen beschutting en waait flink door. Dit blijft de gehele winter zo.
Haar vacht is beschadigd. Ze is momenteel echt zo'n ontploft teddybeertje met hier en daar ook wat krullen. Ook zijn haar spieren nogal achteruit gegaan, voornamelijk in haar rug. Bij een verkeerde beweging of wanneer ze net te koud is, loopt ze eerst stijver en dan gewoon slecht met haar achterhand.
Ze draagt nu een 200 grams regendeken, maar ik merkte vandaag dat ze het daar koud mee had. Ze voelde onder de deken koud aan en liep weer stijver (nu was ze ook naar de smid geweest, waardoor ze niet helemaal geweldig liep). Daarom heb ik nu de hals erbij omgedaan, zodat de deken ook niet meer doorwaait. De vacht op de hals is ook duidelijk het slechtste stukje vacht dat ze heeft, en d'r hals was gewoon echt ijskoud.
Alleen uit het feit dat ze het nu al kouder heeft met deze deken, blijkt toch wel dat we zo niet de winter gaan doorkomen. Aangezien we altijd zonder dekens de winter door gingen, is dit nu precies hét onderwerp waar ik niet zo veel van weet.

Misschien handig om nou ook nog erbij te zetten wat ik eigenlijk wil weten:
- Hoeveel grams zou zij nodig kunnen hebben van de winter? Ik wil liever niet meerdere dekens opdoen; ze is nog tamelijk nieuw in de kudde en krijgt daardoor nog best veel beweging. Met haar gevoeligheid voor schuurplekken (schimmeltje) en de bewegingsvrijheid die ze in de groep nodig heeft, vind ik één deken toch echt wel genoeg.
- Ik heb veel positieve verhalen gehoord over de bucas dekens, maar eigenlijk niet zo heel veel over de bucas Irish Turnout Extra. Is die daadwerkelijk zo warm dat ook zij het moet kunnen redden tot min tien? Of kom je dan toch eerder uit op de power of de smartex (maar die vind ik eigenlijk te duur, en die hebben weer als nadeel dat ze eerder schuiven door de fleece).

Eigenlijk is gewoon alle advies welkom!

Groetjes,
Jacinta,

Wesco

Re: Welke deken voor een cushingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:43

Bucas zijn goede dekens. Je kan ook kijken bij de Fedimax dekens als je wat goedkopere dekens wilt maar wel kwaliteit. Ik denk dat het per paard verschild of de deken warm genoeg blijft. Eigenlijk is het belangrijker dat ze beschutting hebben in de wei en genoeg te eten zodat ze daar hun interne kachel aan kunnen houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:51

Staat je merrie al op medicatie?

Ik zelf zweer het bij de dekens van Horseware. Super pasvorm en super kwaliteit. Is vergelijkbaar met Bucas.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:23

Ze staat inderdaad op medicatie. De tweede keer bloedwaarde was nog steeds boven de 100, volgende keer prikken zo ongeveer rond oud en nieuw.

Schuilen is op deze locatie helaas geen optie. Ze staat 's nachts wel op stal, waar de temperatuur gelijk is aan de buitentemperatuur doordat de wanden niet geheel gesloten zijn. Het is dus wel redelijk uit de wind en als het regent redelijk droog (ze staat in het midden, dus ook niet echt daar waar het inregent).

Horseware zit er ook goed uit inderdaad! Daar ga ik ook zeker even naar kijken!

Maar wat ik graag nog wil weten, is wat denken jullie dat voor haar beter zou kunnen zijn?
300 of toch 400 grams? 400 zie je namelijk op zich niet zo veel (op internet) en dat laat me eigenlijk twijfelen over of het niet té warm is. Aan de andere kant had ze het wel al koud onder een 200 en heeft ze die 400 misschien gewoon nodig. Het verschil tussen een 200 en 300 is dan misschien weer niet zo heel groot.

Oh, ik ben er nog erbij vergeten te vermelden dat ik op zoek ben naar een deken met (afneembare, hoeft misschien eigenlijk niet zo persé omdat de deken toch is voor wanneer het echt koud is,) hals, omdat vooral de vacht op haar hals ontzettend gekruld en functieloos is. Ik heb nu al een hals van harry's horse, en het zou top zijn als die dan ook op de warmere deken zou passen, maar het viel me al op dat de bevestiging heel verschillend is per merk. Dus als iemand daar nog tips over heeft, zijn ze welkom!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:43

Hmm, altijd lastig die dekens! Als die het al koud heeft onder een 200 grams dan zou ik inderdaad een deken kopen van 400 grams. Zit toch een wat groter verschil tussen.. maar het blijft lastig. Bucas dekens zijn inderdaad goed, maar wel vreselijk duur. Als je het er voor over hebt zou ik het gewoon doen.

In elk geval ik weet ook wel een site waar ze wat goedkopere dekens kopen.
http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... -9865.html
Het is maar een voorbeeldje, maar je hebt verschillende kleuren etc. ook een afneembare hals.
Mijn ervaringen met deze dekens zijn ook vreselijk goed. Ik weet niet hoe het met andere is, maar ik vind ze enorm fijn. Blijven goed liggen, warm, niet duur & een mooie prijs verhouding na wat je er voor terug krijgt. Mijn paarden hebben alleen geen Cushing, dus daar geen ervaring mee. De paarden bij ons krijgen er ook geen schuurplekken van. Ik weet niet of dit echt is waar je naar op zoek bent. Maar je kan altijd een kijkje nemen toch? :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:52

Ik heb geen ervaring met paarden met cushing. Mijn haf staat ook 24/7 buiten. Hij voelt ook koud aan op z'n hals. Maar betejend niet dat hij t koud heeft. Ik voel vaak achter z'n oren (basis van t oor) of achter de oksel of lies. Als die warm aan voelen heeft je paard het niet koud.

je kan ook 2 dekens nemen. Zo heb ik een 150 grams stal deken die ik dan onder de outdoor deken doe als t koud is.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:58

Thnx xjessiesl.
Blijft die deken ook goed waterdicht op de langere termijn? En staan jouw paarden in een groep, en blijft de deken daarbij heel? De deken die ik nu heb was in drie dagen al stukgebeten, ook een 600D (A). Verder ziet ie d'r wel goed uit namelijk!

Plutolover, ik wil liever geen twee dekens i.v.m. de bewegingsvrijheid die ze nodig heeft, dus zoek echt één warme jas.
Dr vacht stond ook helemaal overeind, net alsof ze een hele gespierde hals had (tot je 't aanraakte). En ik merk vooral dat ze het koud had aan het feit dat ze weer slechter en stijver liep; de kou slaat 't eerst op haar spieren. Ze liep weken kreupel, totdat ik er toch maar een dekentje op gelegd had (ben zelf geen voorstander van dekens) en ze liep eigenlijk de dag daarna al zoveel beter!
Laatst bijgewerkt door jadabus op 03-12-14 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:59

Hier wel ervaring met Cushing (helaas). Ik heb een kwartet. Doordat sommige dit jaar twee keer zijn geschoren en andere een keer. Heb ik ook vachten in verschillende varianten. Bij mij helpt het beste een regendeken en bij kou daar een staldeken onder. Omdat als de temperatuur stijgt ze in mijn ervaring het weer snel te warm hebben. Nu hebben die van mij wel inloopstallen. Succes!

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:42

Ik heb nog even verder gezocht, en vraag me nu af:
Heeft iemand ervaring met de rhino pony plus turnout heavy?
Zo das een mond vol voor een dekentje.
Die lijkt mij namelijk wel geschikt. Sterk, warm (370 g), met hals en de sluiting lijkt mij ook wel fijn, heeft iemand daar ervaring mee?

Nog een andere die ik gevonden had, is de amigo Bravo 12 Plus Turnout Heavy. Iemand daar ervaringen mee?

Ik denk dat ik voor de zekerheid toch aan een wat 'duurdere' deken ga, met het oog op het idee dat ie dan heel zou moeten blijven. Die van mij is zelf geen speler of sloper, maar nieuw in een groep vallen er nu eenmaal wel eens klappen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:32

jadabus schreef:
Ik heb nog even verder gezocht, en vraag me nu af:
Heeft iemand ervaring met de rhino pony plus turnout heavy?
Zo das een mond vol voor een dekentje.
Die lijkt mij namelijk wel geschikt. Sterk, warm (370 g), met hals en de sluiting lijkt mij ook wel fijn, heeft iemand daar ervaring mee?

Nog een andere die ik gevonden had, is de amigo Bravo 12 Plus Turnout Heavy. Iemand daar ervaringen mee?

Ik denk dat ik voor de zekerheid toch aan een wat 'duurdere' deken ga, met het oog op het idee dat ie dan heel zou moeten blijven. Die van mij is zelf geen speler of sloper, maar nieuw in een groep vallen er nu eenmaal wel eens klappen.

Ik zou voor de Rhino of de Amigo gaan idd. Eventueel kun je nog een 100 grams liner kopen en die eerst onder je 200 grams deken doen en als het nog kouder wordt de Heavy op en mocht het nodig zijn kun je de liner dan daar ook nog onder doen. Horseware zijn sowieso top dekens!

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 23:31

Oke toch nog een laatste probleem, hoop dat iemand me hiermee nog kan helpen.

Ik heb inmiddels besloten om de rhino ponydeken te doen.
Alleen nu zit ik dus een beetje met welke maat ...

Ze staat nu onder een Harry's Horse, maat 165, en ik ben vandaag zo actief geweest om haar op te meten.
Schofthoogte: 130 cm, dat betekent dan maat 5ft0.
Onderlengte: 158 cm, dat betekent dan maat 4ft9, maar zelf lijkt me dat wel klein.
Alleen dan komt dus de bovenlengte, 120 cm, wat betekent een 5ft6 of 5ft9 ...

Heeft iemand een idee wat het meest overeenkomt met wat ze nu draagt?
Als ik de tabel niet verkeerd lees geloof ik dan 165 binnen de 5ft0 valt, maar wanneer ik een 5ft0 bestel staat daar 152 achter. Weet iemand wat dan weer de 152 betekent?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:53

Tabel is gekopieerd uit een advertentie van Josie.

Maten halsdekens passend bij welke maat deken:
XXS: 4.0 - 4.3
XS: 4.6 - 5.0
S: 5.3 - 5.6
M: 5.9 - 6.0
L: 6.3 - 6.6
XL: 6.9 - 7.0
Amigo XL: M: 6.3 - 6.6; L: 6.9 - 7.0; XL: 7.3 - 7.6

Dekenmaten:
114 = 3.9
120 (officieel 122) = 4.0
130 = 4.3
137 = 4.6
145 = 4.9
150 (officieel 152) = 5.0
160 = 5.3
165 (officieel 168) = 5.6
175 = 5.9
185 (officieel 183) = 6.0
190 = 6.3
195 (officieel 198) = 6.6
205 (officieel 206) = 6.9
215 (officieel 213) = 7.0
220 (officieel 221) = 7.3

Als je paard nu een 165 deken heeft, komt dat overeen met een 5.6 (outdoordeken)
Zoals je ziet komt de 5.0 overeen met de dekenmaat 150 (152).

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:49

Thnx!
Met de opgemeten maat van 158 en doordat de huidige deken eigenlijk iets te groot is, ga ik dan een 5'3 proberen en hopen hopen hopen dat ie past ...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:26

Ik heb een cushingpaard en deze heeft de Rhino plus turnout heavy opliggen. Ik vind het een super fijne deken die goed blijft liggen. Ik had hiervoor een ouder model, maar heb nu het model waar je ook liners aan kunt bevestigen en die blijven heel goed liggen. De liner zit aan de buitendeken vast thv de schoft en op de plek waar je de bilkoorden normaal gesproken vast maakt. Wat betreft de maat. Mijn paard is 1.60m en ik heb er een 6.6 opliggen (zo uit mijn hoofd). Hij is heel iets aan de grote kant, maar hij blijft wel goed liggen. Ik heb er bewust voor gekozen, zodat de deken mooi over zijn billen heen ging. Achteraf had een 6.3 misschien ook wel gepast, maar ik ben blij met deze. Ik heb de deken 2e hands gekocht.

Ik gebruik hem ook nog 3 maal in de week en dat is ook de reden dat hij een deken op heeft. Hij is geschoren. Ik scheer hem eigenlijk het hele jaar door. Zodra ik het idee heb dat hij last heeft van zijn vacht gaat deze eraf. Ook midden in de zomer dus.

Wat betreft prikken ik zou nog even wachten. Mijn ervaring is dat het wel even duurt voordat de medicatie echt aanslaat. Het dier moet er ook echt aan wennen, het is een klein tabletje maar met een flinke werking. Ik heb de mijne in het voorjaar laten prikken en in de winter nog eens. Helaas zijn de waardes niet binnen de norm, maar ik zie geen klachten meer. Hij is vrolijk en zit goed in zijn vel. Om die reden besloten de dosis ook niet te verhogen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:32

Mijn cushing pony staat ook onder die rhino deken, ligt als een huis! Hij is wel geschoren, en staat overdag op de paddock en s nachts op stal. Normaal heeft hij genoeg aan die deken, maar met dat beestenweer van gisteren bijvoorbeeld dan heeft hij het koud. Dan gooi ik er een onderdeken bij.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:32

Weet iemand wat de ziekte van Cushing is?

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:50

Dankjulliewel allebei!
Ik heb inmiddels de rhino pony plus medium (heavy was niet meer te verkrijgen) en de pagony tiger full neck 400. Die laatste ligt als een huis en die eerste moet ik nog gaan uitproberen. Nogal veel problemen mee gehad tijdens de aanschaf, maar dat lijkt bijna allemaal opgelost te zijn nu!

@Iritepiet1. Het is een ouderdomsziekte waarbij het hormoon dopamine niet meer goed wordt aangemaakt. Dopamine heeft o.a. de functie van het onderdrukken van de productie van andere hormonen. Door het tekort ontstaat dan een overproductie van andere hormonen, wat eigenlijk het hele lichaam zo ongeveer ontwricht. Symptomen zijn dan o.a. een slechte vacht of zelfs krulhaar, hoge gevoeligheid voor hoefbevangenheid, verslechterde spieren, enz.. Het is niet te genezen, maar de klachten kunnen wel onderdrukt worden met medicijnen, die dagelijks moeten worden gegeven voor de rest van de levensduur van het paard. Er is op internet ook wel veel informatie over te vinden, dus je kan ook een beetje gaan googlen ;D.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:59

Mijn paard heeft ook cushing en ik heb een Horseware Rhino 0 grams.
Ik werk met liners (onderdekens) 200 en 400 gram
en ik heb ook de hals hierbij

In sept/okt beginnen met 0 grams
Daarna opbouwen ik heb een 200 en 400 grams en hij heeft nu de 400 grams op, mocht het nu nog kouder worden kan ik nog de 200 grams erbij doen, totaal dus 600 gram

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:10

Hier ook 2 cushing patienten...helaas...staan allebei onder een Amigo 200gr weidedeken. Wat ik wel merk is dat de ene merrie, eens het boven de 5 graden wordt, op stal al snel te warm heeft met die 200gr en ik dus telkens moet wisselen naar 100gr. Ze staan overdag trouwens gewoon op de wei zonder schuilmogelijkheid en s nachts op stal. De andere merrie heeft hier totaal geen last van...dus hangt echt af van paard tot paard.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:59

Voor de deken kan ik wel advies geven, amigo's betaalbare en super fijne dekens. De amigo lite is een regendeken, mocht je paard het koud krijgen kun je bijpassende onderdekens erbij krijgen om aan de regendeken vast te maken. Dat werkt super en je kunt tussentijds de onderdekens wassen in je eigen wasmachine. En je kunt zelf het aantal grams bepalen van 100 tot 400 gram.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:23

Dat liner systeem van Horseware werkt echt super inderdaad. Je koopt een buitenkant (een waterdichte deken) en daaronder kun je allerlei onderdekens met verschillende grammen aan vast maken. Dus je kunt van een regendeken met 0grams een 500 grams winterdeken maken en alles wat daar tussen in zit. Werkt top en een stuk goedkoper dan 5 waterdichte dekens met allerlei grammen kopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:30

Zal ik mij in dat liner systeem van Horseware ook eens gaan verdiepen :j