houding op paard niet natuurlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

houding op paard niet natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 18:50

Ik zat hier over na te denken. Als je op je paard zit, heb je je benen wijd, je moet je tenen naar binnen draaien en je hakken naar beneden. Maar is dit voor de mens wel een natuurlijke houding? Bijvoorbeeld veel mensen die met de tenen naar buiten gedraaid rijden. Moet je net zo lang oefenen met je enkels buigen tot dat ze naar binnen toe gaan staan? Ik heb het idee van wel, want mijn knieën staan naar binnen maar ik heb wel O-benen.
Die perfecte houding volgens de boekjes, zorgt dit ervoor dat wij 'vergroeien'? Wat denken jullie hierover?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:52

Jup! Het doet ook echt zeer als mijn tenen naar binnen gedraait moeten zijn, maar dat zal ook wel komen omdat er ontstekingen in zitten :').
Ik heb soms het idee dat het meer voor het plaatje is, dan dat het ook echt zo moet voor het paard en voor jezelf.
Natuurlijk zijn er onderbouwingen waarlm je iets doet, maar ik heb bij sommige dingen zo mijm vraagtekens.

Selina

Re: houding op paard niet natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:54

Nja, als je je tenen naar buiten draait, prik je eigenlijk altijd de spoor erin.
Maar ik gebruik geen sporen, dus nou ja, maak me nog niet zo'n zorgen om m'n kapstokjes.
Het voelt gewoon onnatuurlijk omdat ik altijd met m'n voeten naar buiten loop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:54

Je moet je tenen ook niet met kracht naar binnen draaien :)
Je moet op de binnenkant van je bovenbenen zitten, ipv op de achterkant. Als je dat doet dan wijzen je knieën en tenen vanzelf naar voren :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:58

Geen enkele houding is goed om lang vol te houden.
Het gaat er om dat de energie in je lijf blijft stromen....
Centered Riding geeft daar goede tips voor.

Nano05

Re: houding op paard niet natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:02

Tenen naar binnen wordt al een tijd niet aangeraden, maar naar voren gericht, dit is mij geleerd tijdens instructiecursus in 2009/2010

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:06

Tenen naar binnen is nog van 1980, toen was ik tien en vroeg me al af hoe ik dat in vredesnaam voor elkaar moest krijgen :=