Agresief gedrag tegen andere

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marion_h

Agresief gedrag tegen andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 00:11

Hallo ,

Ik heb een probleem met mijn fjord ruin..
Hij stond bij zijn oude eigenaar een tijdje alleen en toen ik hem kocht heeft hij ook nog even apart gestaan om te wennen enzo toen gooide ik hem bij een groep en het was even kennis maken maar het was niet bijzonder ofzo hij heeft toen een tijd in die groep gestaan en er kwamen paarden bij en gingen paarden uit, (ging alemaal goed ) tot dat hij ineens een van de merries aanviel.. Toen zijn die en een andere merrie er uitgehaald en ging het gewoon weer alemaal goed. Toen uitijndelijk werd de hele groep uitelkaar getrokken en kwam hij samen met een merie te staan die zelf binnen staat snachts en hij staat 24/7 buiten dit ging supper ook met het er uit halen en inzetten, maar een keer zetten we een andere merrie er weer bij waar hij eerst supper mee ging. En hij begint ineens te jagen lijkt wel echt aan te vallen en bijten dus uitijndelijk er uitgegaald en had echt flinke wonden van het bijten... En nu weer een nieuwe er bij dus zn graaskap op gedaan tegen het bijten en samen met zn maatje er bij gegooit en begint ie bijde aantevallen... En echt te slaan (trapt normaal niet) heeft zelf ook echt flinke klappen gegeeven maar geeft hier niks om.. Hij staat nu weer alleen... Heeft iemand een idee hoe ik dit anders moet doen? Of wat het kan zijn ik bedoel wennen aan elkaar snap ik maar hij gaat te ver en wil geen risicos nemen

IlseW

Re: Agresief gedrag tegen andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:26

Natuurlijk moeten paarden aan elkaar wennen als ze nieuw in een wei samen komen. Een gewenningstijd van 2 weken is minimaal en dan kan er zeker voorkomen dat een paard een keer een schop of een bijt krijgt van een anderen. Dit hoort allemaal bij het rangorde bepalen binnen een kudde. Het is dus niet raar als een paard agressief is tegenover een ander paard als ze nog niet lang samen staan.

Wat mij opvalt aan jou verhaal is dat je paard wel erg vaak van weide maatje veranderd. Dit kan ook zeker invloed hebben op het gedrag van jou paard. Paarden hechten zich aan elkaar en als je eenmaal een goed weide maatje hebt voor je paard is het handig om dit ook niet te veranderen als dit niet nodig is.
Je paard is duidelijk gewend aan sommige paarden daar en staat daar dan ook goed mee op wei. Ik zou als ik jou was niet zo vaak wisselen, dit brengt verwarring bij je paard naar boven waardoor er ook weer agressief gedrag ontstaat.

Ik snap heel goed dat je geen risico's wilt nemen met jou paard en dat is ook heel begrijpelijk. Is er geen mogelijkheid om je paard weer bij een van de paarden te zetten waar het goed mee ging?
Zo nee kun je eens proberen om ze eens samen los te gooien in de bak of naast elkaar te zetten op de poetsplaats om zo min mogelijk risico's op te lopen. Je kunt ook samen in de bak rijden met het paard waar die "eventueel" mee komt te staan. Ik denk dat jou paard gewoon moeite heeft met anderen paarden omdat die zo vaak is gewisseld van weide maatje. Net als mensen bouwen paarden met elkaar ook een band op en als dit uit elkaar wordt gehaald heeft dit een effect op het paard.

marion_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 15:03

IlseW schreef:
Natuurlijk moeten paarden aan elkaar wennen als ze nieuw in een wei samen komen. Een gewenningstijd van 2 weken is minimaal en dan kan er zeker voorkomen dat een paard een keer een schop of een bijt krijgt van een anderen. Dit hoort allemaal bij het rangorde bepalen binnen een kudde. Het is dus niet raar als een paard agressief is tegenover een ander paard als ze nog niet lang samen staan.

Wat mij opvalt aan jou verhaal is dat je paard wel erg vaak van weide maatje veranderd. Dit kan ook zeker invloed hebben op het gedrag van jou paard. Paarden hechten zich aan elkaar en als je eenmaal een goed weide maatje hebt voor je paard is het handig om dit ook niet te veranderen als dit niet nodig is.
Je paard is duidelijk gewend aan sommige paarden daar en staat daar dan ook goed mee op wei. Ik zou als ik jou was niet zo vaak wisselen, dit brengt verwarring bij je paard naar boven waardoor er ook weer agressief gedrag ontstaat.

Ik snap heel goed dat je geen risico's wilt nemen met jou paard en dat is ook heel begrijpelijk. Is er geen mogelijkheid om je paard weer bij een van de paarden te zetten waar het goed mee ging?
Zo nee kun je eens proberen om ze eens samen los te gooien in de bak of naast elkaar te zetten op de poetsplaats om zo min mogelijk risico's op te lopen. Je kunt ook samen in de bak rijden met het paard waar die "eventueel" mee komt te staan. Ik denk dat jou paard gewoon moeite heeft met anderen paarden omdat die zo vaak is gewisseld van weide maatje. Net als mensen bouwen paarden met elkaar ook een band op en als dit uit elkaar wordt gehaald heeft dit een effect op het paard.

Ik snap dat je dit denk maar hij stond eerst bij twee paarden en daar kwamen er steeds meer bij dit ging super en met vooral twee paarden trok hij heel erg mee op uiteindelijk viel hij een andere uit de groep aan waar die normaal ook goed mee ging maanden lang daarna is door meerdere omstandigheden de groep gedeeld dat bleef zo tot dat een van de merries waar die super mee ging weer er bij hem werd gezet en ineens was het mis terwijl ze al maanden naast elkaar in de wei stonden met een draadje er tussen
( Hij stond normaal met de andere merrie waar die ook heel goed mee ging ) en het nieuwe paard kwam bij hem staan met die merrie waar die goed mee gaat en dan valt ie blijde aan en het probleem is dat hij niet ophoud hij reageert niet op de klappen die hij trug krijgt hij gaat maar door bijten tot ze bloeden en als ie niet kan bijten gaat hij trappen we willen ze best laten wennen maar niet als hij zo door blijft gaan wand ze stonden/staan wel naast elkaar met draadje er tussen en dit gaat wel goed..
Hoop dat je het snapt dus hij is maar een keer gewisseld en dat ging goed.. Maar als er een bij komt en het is niet beschermen van zn weidemaatje die beschermt de nieuwe namelijk en hij gaat haar dan ook aanvallen..