Freedom - onhandelbaar paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leotie

Freedom - onhandelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 09:09

Hallo bokkers,

Ik ben ten einde raad, mijn haflinger Freedom van 1,47 heeft geen respect voor niemand. Het is nu zelfs zo erg dat mijn zusje niet bij hem in de buurt wil komen nadat hij de laatste keer toen ze met hem aan de hand liep steigerde en haar trapte.

Als ik bij hem de stal in kom draait hij zijn kont naar me toe en loopt hij weg, soms bokt hij zelfs in de stal. Ik heb geprobeerd hem te longeren en dan racet hij zowat over me heen. Het ligt er niet aan dat ik te lief ben want ik word echt wel boos als hij zulke dingen doet. Met aansingelen bijt hij me overal waar hij maar bij kan en met rijden bokt hij bijna alleen maar en racet er op los + hij kijkt overal naar. Ik weet het echt niet meer..

Hij staat trouwens met 3 andere haflingers die hem ook wel laten weten op welke plek hij staat. Weet Iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik weet dat dat moeilijk is vanchter de computer maar ik weet het echt niet meer op dit moment.

Groetjes Ilse

MarlindeRooz

Re: Freedom - onhandelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:11

De oorzaak ben jij. :)
Je reageert niet goed of niet adequaat genoeg.

Ik zou grondwerklessen nemen, waarschijnlijk is je houding te afwachtend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:12

Dat is inderdaad lastig te bepalen vanaf de computer. Hoelang heb je hem? Hoelang gedraagt hij zich zo? Is er iets veranderd in de situatie. Heb je les van iemand? Is hij medisch gezien in orde? Heb je paardenmensen om je heen die je een oordeel kunnen geven over zijn gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:13

Heb je hem na laten kijken? Rug, tanden, zadel etc.

Je zou wat Natural Horsemanship / Parelli lessen kunnen volgen.

Hoe sta jij in je leiderspositie tegenover je paard? Blijf er aan denken dat je stevig in je schoenen staat, maar niet te dreigend overkomt (Paard is een prooidier, jij een roofdier)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:15

Onhandelbaar???? Ik denk dat je wel veeeeeeeeeelste lief bent ;)
Boos worden heeft idd geen nut, maar zeer consequent handelen en hem op zijn plek zetten wel!
Daarvoor moet je wel het juiste overwicht hebben en de juiste timing in kunnen schatten.

Wij hebben hier ook van die verwende drollen op stal, maar ik ben daar altijd snel klaar mee en dan zijn ze poeslief!

Zoek de fout bij jezelf en schuif het dus niet op onhandelbaar, want dat is echt onzin....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:20

Tip
Neem les van een goede instructeur die ter plekke kijkt waar het fout gaat tussen jullie.

Van achter de computer kan niemand zien wat er precies fout gaat.

maar nog belangrijker is het om jullie tips te geven waar je mee leert omgaan met deze haflinger. En dat kan alleen ter plekke.

Want al krijg je hele goede tips hier, je moet het zelf ook nog kunnen uitvoeren.

Dus zoek hulp van een ervaren paardenman/vrouw of jullie op weg te helpen

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:23

Ik denk ook dat de oorzaak bij jou ligt.
Je kunt wel boos worden maar dat helpt niet.
Je moet idd consequent zijn in alles, altijd het zelfde en de timing is ook erg belangrijk.
Ik zou iemand zoeken die jou helpt met grondwerk.
Misschien kun je een filmpje laten maken en opsturen naar mij? Misschien kan ik je wat tips geven.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:29

Ik zal equixantos voor jou aanraden :) is volgens mij vrij dichtbij en Petra (daarvan krijg je dan les) is echt bijzonder goed met paarden!
Dan leer je gewoon hoe je moet omgaan met je paardje, en hoe niet :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:35

Het is al gezegd... Maar ik zou zeggen, ga voor grondwerklessen..
Mijn pony was ook onhandelbaar door blessure met boxrust..(met zelfde gedragingen zoals die van jou, steigeren en gericht trappen)...

Die van mij was gewoon echt respectloos... Dat is nu totaal verholpen.. En het meeste van zijn respectloze gedrag kwam door hoe ik op hem reageerde..
Dus neem grondwerklessen en ga zorgen dat je werkt aan wat jij uitstraalt en 'uitspreekt' naar je paard...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:51

Oh en het mooie is dat verreweg de meest paard-mens combinaties na goede grondwerklessen ontzettend goed vooruit gaan en een goede band krijgen! Ik kan je ook echt aanraden om geld te steken in goede lessen en eens af te wachten wat je dat oplevert. equisantos staat erg goed bekend.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:49

Vandaag met ander paard samen buiten gewandeld en dat ging wel heel goed! Ik ga stage lopen bij Equixantos na de kerstvakantie dus dat komt goed uit. Petra is inderdaad super goed. Ik heb wel les maar de adviezen die de instructeur geeft vind ik niet kloppen.. Hij zegt dat ik hem maar gewoon goed moet laten uitrazen wat misschien voor een tijdje werkt maar dan kan je hem maar rond laten sjeesen zonder resultaat + ontzettend veel tijd naarmate hij meer conditie krijgt. Ik heb vandaag ook een half uurtje gewoon bij hem in de wei gezeten toen kwam hij telkens naar me toe om te snuffelen. <3

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:59

Aahh, super goed! Als je bij haar lest leer je dat laten snuffelen bij je snel genoeg af hoor :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:00

Naast de tips rondom goede instructie kan het nooit kwaad om zijn rug eens te laten controleren (zowel bespiering als gewrichten), alsmede zijn tuigage. Goede kans dat hij bang is voor de komende pijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:14

Als je stage gaat lopen bij Petra komt het goed. Dan krijg je veel tips mee waar je verder mee kan. Neem dit exemplaar mee naar je stage. Dat goed voor jullie :9

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:51

Ja ik hoop dat het beter wordt! ;)

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:57

Ik ga ook waarschijnlijk een Libra Barebackpad kopen. Kan het dan niet ergens pijn doen? of komen er dan verkeerde drukplekken?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:49

zou eerst eens aankijken wat "petra' ervan zegt voordat je geld gaat uit gevenaan fysio en nieuw tuig terwijl dit niet nodig is Ken haar persoonlijk niet Maar klinkt als een vakkundig iemand

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 16:01

Ik ga ook niet gelijk geld uitgeven aan tuig en fysio, Ik wou al lang een barebackpad. Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn zusje die nogal onzeker is en dan steviger zit zonder zadel.