samen hetzelfde paard starten: wel of niet verstandig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

samen hetzelfde paard starten: wel of niet verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 08:52

Mijn bijrijdster heeft min of meer laten doorschemeren eigenlijk toch ook wel te willen starten met mijn paard. Hier sta ik toch wel enigszins twijfelend tegenover. Waarom? Tja, samen zenuwen voor dezelfde dag...wie rijdt er los...ga je elkaar in de weg rijden...bijkomend 'probleem' is dat we alleen in het zomerseizoen wedstrijden hebben, dus elkaar afwisselen wordt ook wat moeilijker. Wat zijn jullie ervaringen, waar loop je tegenaan, hoe los je eventuele problemen op...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:04

Ik heb dit vroeger met m'n zus gehad. Samen kan ook leuk zijn. Je kan veel aan elkaar hebben en je hoeft nooit een voorlezer te zoeken. Ik zou zeggen praat er over. Leg uit dat je je bedenkingen hebt. Je kan het altijd een seizoen proberen en kijken hoe het gaat. Wel van te voren afspreken dat je dan nog kan beslissen wel of niet doorgaan op deze voet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:10

Mijn man start mijn paard in het mennen en ik start haar onder het zadel. Af en toe hebben wij op dezelfde dag een wedstrijd.
En zelfs dat gaat prima. Wie het eerst gaat losrijden, hangt af van de starttijden. Wij moeten ondertussen zelfs nog uitspannen/afzadelen etc.
Gewoon een kwestie van plannen.

Mijn nichtje start wel eens een bixie wedstrijd onder het zadel op dezelfde dag als ik mijn wedstrijd rijd: dat is gemakkelijker, want dan hoef ik alleen de beugels te verwisselen. Ook dat werkt prima.

Het is gezellig samen op wedstrijd te gaan en elkaar te helpen en aan te moedigen. En als je in oplossingen denkt, in plaats van in problemen, gaat het prima.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:13

Voor mij zou het geen enkel probleem zijn, heb dit ook geregeld met mijn man samen op hetzelfde paard gedaan.

Losrijden doet de persoon die als eerste moet starten. Dus als jij als eerste wil starten kan je dit aangeven bij de vereniging op je inschrijfformulier.

Jouw paard, jouw keuze.

MarianneW

Re: samen hetzelfde paard starten: wel of niet verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:34

Start je in dezelfde klasse? Dan zou ik het zelf niet willen ( ook ivm concurrentie enz).
Verschillende klasses zou ik geen moeite mee hebben.
Misschien is het nu zelfs mogelijk om in de winter ook te starten, omdat je trailer kosten ook kunt delen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:36

Mijn bijrijdster wil ook gaan starten met mijn paard. Ik wil graag op stal starten en zij juist de buitenwedstrijden. Prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:05

Maar je hoeft toch niet allebei op dezelfde wedstrijd te starten? Dan heb je iig geen gedoe met wie rijdt los en een moe paard (na 4 proeven?)

Je zou dus om en om kunnen starten en gezellig met elkaar op pad gaan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:12

Relaxed schreef:
Maar je hoeft toch niet allebei op dezelfde wedstrijd te starten? Dan heb je iig geen gedoe met wie rijdt los en een moe paard (na 4 proeven?)

Je zou dus om en om kunnen starten en gezellig met elkaar op pad gaan?

idd om en om, het hele jaar zijn er zowat dagelijks wedstrijden (althans hier in de buurt!)

Ik neem aan dat je zelf ook niet iedere week start? Dan blijven er toch wat wedstrijden over voor je bijrijder :)

Ik zie het probleem niet.

macloud1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:42

Mijn paard wordt ook gereden door mij en een vriendin van mij. Ideaal! Vanwege tijdsgebrek heeft zij haar eigen paard moeten verkopen. Omdat ik ook twee kinderen heb,huishouden en werk en toch graag wil blijven rijden was dit de ideale oplossing. Voordeel: zij is links, ik rechts. Even een andere blik op iets rijtechnisch, helpt ons beide. Als ik niet kan rijden oid, staat hij niet stil. We lessen bij dezelfde instructrice(prive) en dat is ook fijn. Onze rijstijl komt overeen! Zo komen we af en toe bij elkaar kijken en kun je zo dingen samen oplossen.
Belangrijk vond ik wel dat zij op dezelfde manier het paard benadert en rijdt. Onze insteek is hetzelfde en ik zou haar voor geen goud meer willen missen! Wedstrijden is overleggen. Zo rij ik de een, zij de ander. We rijden niet samen op 1 concours, vanwege de drukte en het losrijden. Waarom zouden we ook. Ik kan genieten van een goede proef van mijn paard en haar. Beter twee proeven goed door 1, dan 2 half door ons beide. Ook met oog op het paard. Degenen die later start is fris en mijn paard dan helaas niet meer..Is groot en heeft snel de pijp leeg.
Denk dat als je samen een paard gaat starten, 2 dingen goed in het oog moet houden...je paard en je insteek!
Succes met wat je besluit.
Zodra de een jaloers gaat worden op de ander, denk ik dat je afscheid moet nemen van elkaar. Gaat vaak ten koste van het paard!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:48

Ik zou het niet erg vinden maar dan moet diegene er niet vanuit gaan dat ik dat regel en voor vervoer zorg.
Mijn trailer mag mijn evt bijrijdster prima gebruiken maar ik zou geen tijd hebben om mee te gaan.
Zou ook nooit beide op 1 dag starten trouwens.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 14:18

Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben er wel zo'n beetje uit :-)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:22

Mijn bijrijdster zou ook mogen starten met mijn PAARD maar dan inderdaad om en om. Scheelt dat ik toch maar 1x per maand wil starten blijven genoeg dagen over. Voor het paard maakt het niet uit hij loopt zn rondjes wel ;-)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:39

Tja, ik kán maar 1x per maand starten en we hebben alleen het zomerseizoen, dus voor mij blijft er dan niet zoveel over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:11

Blijft er dan tussendoor voor haar ook niets over?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:25

Onderling :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:59

Je wilt het eigenlijk niet en het is jouw paard, dus ik zou het niet doen.
Belangrijkste is dat jij optimaal kan genieten van je eigen paard ;)

linda312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:02

onze paarden worden zowel door ons en door onze bijrijdsters uitgebracht op wedstrijden

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:06

Ik heb het een tijdje gedaan toen mijn paard nog op de manege stond met onderlinge concoursen, en ik had er vrij snel spijt van. Dat ging om springconcoursen trouwens.
Maar mijn bijrijdster sprong lager, dus reed als eerste. Vond het gewoon niet leuk als ik haar als eerste op mijn paard zag, het parcours als eerste rijden. :o
Ik had vaak weinig tijd om te wisselen, was echt van: zij eraf, ik een paar sprongetjes en dan moest ik al het parcours in.
Bovendien had ik het gevoel als zij foutloos was dat ik dan ook foutloos moest rijden, was tenslotte mijn paard.
Heb mijn paarden nu bij huis, maar als ik het over mocht doen zou ik de wedstrijden voor mezelf houden. ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:09

als jij 1 x per maand rijd blijven er nog 3 andere weekenden over dan zal zei toch ook kunnen starten ?
dan loopt eventueel jou paard 2 x per maand een wedstrijdje goed voor ervaring en plezier allebij even veel dus lijkt me een goede oplossing...

en anders als jij t niet wil niet doen. jou paard jou keus.
maar t is zeker wel mogelijk..

mits goede afspraken!

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:39

ik rij samen met mijn zus hetzelfde paard.
Voor ons is het geen probleem want zij heeft een startkaart en ik niet :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:32

44Myrthe44 schreef:
Je wilt het eigenlijk niet en het is jouw paard, dus ik zou het niet doen.
Belangrijkste is dat jij optimaal kan genieten van je eigen paard ;)

Daar kan ik me aardig in vinden :j

caboclo schreef:
als jij 1 x per maand rijd blijven er nog 3 andere weekenden over dan zal zei toch ook kunnen starten ?
dan loopt eventueel jou paard 2 x per maand een wedstrijdje goed voor ervaring en plezier allebij even veel dus lijkt me een goede oplossing...

en anders als jij t niet wil niet doen. jou paard jou keus.
maar t is zeker wel mogelijk..

mits goede afspraken!

We beschikken niet over een trailer, en hebben alleen op stal wedstrijden in het zomerseizoen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:48

Ik start met Urissa onder het zadel en de eigenaar start haar voor de koets. Jan plant eerst zijn wedstrijden in, ik kan makkelijker schipperen omdat ik maar 1x per maand start en en onder het zadel nou eenmaal meer wedstrijden zijn. Gaat allemaal prima :)
Op dezelfde dag doen we nooit, maar het gebeurd wel eens dat ze op zaterdag voor de koets moet en ik op zondag wedstrijd heb. Merk er zelf niets van

Misschien dat je het wel kan doen, maar dat zij zich moet aanpassen naar jou? 4 proefjes op een dag gaat het paard iig niet dood aan, helemaal niet als het paard goed op conditie is. Gaan jullie dezelfde klasse starten? Dan is het natuurlijk iets lastiger, want dan zit je ook vaak rond dezelfde tijd.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:56

Dus eigenlijk wil je het gewoon niet, dan moet je dat zeggen. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:00

Ik zou er geen probleem mee hebben.

Laatst op een stamboek wedstrijd is mijn merrie met 3 rijders in 3 verschillende disciplines 1e geworden (die dag 6x gestart). Zadel er op, zadel er af, kar er achter, kar er achter vandaan, lange teugel er aan en weer de ring in. Beide andere rijders hebben haar wel wat los gereden en de puntjes op de I gezet (1 had pas 3x eerder met haar gereden, dus dan is het wel fijn, de ander had nog nooit een wedstrijd gereden dus was het vooral voor haar zenuwen), ik zelf ben er in 1 rechte lijn mee de ring in gerent. Ging prima, maar dit was natuurlijk wel extreem ;) en gebeurd ook lang niet iedere wedstrijd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:02

Als je maar zou weinig kan starten zou ik dat mooi zelf doen Linda. Laat je bijrijder dan maar onderling gaan starten, het is jouw paard en jouw feestje. :)