Paard trekt bij het wandelen & word zenuwachtig alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard trekt bij het wandelen & word zenuwachtig alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 15:07

Hoihoi!

Ik heb sinds een week een paard hier staan en we zijn inmiddels 2 keer wezen wandelen. De eerste keer trok ze telkens onwijs aan het halstertouw waardoor zij uiteindelijk voor loopt. Ik wil dat ze naast of achter me loopt. Hoe kan ik haar dat het beste duidelijk maken?

En dan nog een vraagje, mijn paard staat samen met een Draver, ze zijn vanaf het eerste moment al vriendjes, alleen nu word het toch wel heel erg. Ik wil gewoon lekker kunnen rijden, samen of alleen moet niet uitmaken. Nu is zij onwijs druk als de Draver er niet bij is. Ze hinnikt ontzettend en begint spontaan zenuwachtig te plassen en poepen. Ik vraag me af of ze er wel tegen kan dat ze alleen is samen met mij.

Wie weet hiervoor de beste oplossing? Ik ben bang dat het anders misschien wel een keer verkeerd af gaat lopen.(de reden hiervoor is, ze is al een keer over het hek gesprongen en dat wil ik niet sámen met haar nog een keer meemaken)

Jetta

Re: Paard trekt bij het wandelen & word zenuwachtig alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:12

Je hebt het paard pas twee weken. Het dier moet wennen en er moet een rangorde komen. Jij hoort daarin bovenaan te staan. Als dat duidelijk is voor je nieuwe paard, kan het paard jou volgen en kan je samen iets op gaan bouwen.
Neem vooral les in grondwerk de eerste tijd. Heb je je leven lang bij alle paarden die je tegen gaat komen plezier van.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:14

Wat het wandelen betreft raad ik grondwerk aan om duidelijk te maken dat ze jou niet voorbij mag lopen of mag trekken.Werkt super dat grondwerk.
Als je buiten gaat wandelen zou ik dat met hoofdstel en bit doen dan heb je net iets meer te vertellen en komen je hulpen beter door.
Op een halster gaan ze enkel hangen en tegen de druk in.

Paard moet jou ook leren kennen en weten wie de baas is,oefen dat dmv grondwerk!
Heel veel succes en plezier met je nieuwe paard. *\o/*

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:11

Jetta en funnyhorses bedankt voor jullie reactie's! Ik ga inderdaad maar eens op zoek naar iemand die mij grondwerk kan leren. Heb het een hele tijd gedaan maar ben er uiteindelijk om een bepaalde reden(die ik zelf niet eens meer weet :p) mee gestopt. Zonde, dus.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:17

Gewoon weer mee beginnen hoor je zult zien dat het heel leuk is voor jullie om een goede band met elkaar te krijgen.
Grondwerk werpt snel zn vruchten af mits het goed gedaan word natuurlijk,dus als je iemand weet die je daarin kan begeleiden dan zeker doen.
Op youtube staan ook veel filmpjes waar je dingen van kunt leren of ideeën op kunt doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:45

funnyhorses schreef:
Gewoon weer mee beginnen hoor je zult zien dat het heel leuk is voor jullie om een goede band met elkaar te krijgen.
Grondwerk werpt snel zn vruchten af mits het goed gedaan word natuurlijk,dus als je iemand weet die je daarin kan begeleiden dan zeker doen.
Op youtube staan ook veel filmpjes waar je dingen van kunt leren of ideeën op kunt doen.

Ja ik heb heel lang grondwerk gedaan bij iemand dus diegene zoek ik gauw weer op! Net terug van een wandeling met hoofdstel en bit, ze deed precies hetzelfde, dus dat is voor mij wel een doorslag dat ik echt aan de grondwerk ga beginnen. Bedankt voor je tips!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:13

Goedzo je zult zien dat het helpt. :j
Niks zo vervelend dan een paard wat trekt en duwd als je wilt wandelen nml.
Heel veel succes met oefenen +:)+ ,laat maar weten als het gelukt is om op een normale manier samen te lopen.