Bodyprotector over jas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Bodyprotector over jas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:18

Gisteren heb ik toch maar een bodyprotector aangeschaft aangezien moeders daar een fijner gevoel bij heeft en ze eigenlijk toch wel gelijk heeft ;).
Volgens de verkoopster moet dat ding onder je jas. Om goede bescherming te bieden moet hij zo dicht mogelijk op de huid zitten. Nou blijkt net dat mijn jas echt niet meer dicht pas met bp om. Probleempje dus. Om nou een nieuwe jas te kopen; jas is net een maandje oud...
Is het echt zo dat bp niet meer (goed) beschermd als hij over de jas zit? Of valt dit mee? Mijn winterjas is niet extreem dik, dikte 'tussenjas' en niet een mega bont gevoerde fluffy jas.

Daarnaast vroeg ik me af tot hoe ver hij ongeveer moet zitten op de rug. Ik heb het idee dat hij namelijk best laag zit en dat dit nog wel een problemen kan geven met het zadel. Straks ga ik rijden en ga ik testen met kaartjes er aan of ik er last van heb. Maar hoe zit dit met veiligheid en lengte?

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:32

Ik draag altijd mijn bodyprotector over mijn jas, een heel stuk fijner! Ik weet niet of het waar is wat de verkoopster zegt, aangezien een harnas een harnas is. Het vangt de schokken op, dan vraag ik me af of er nu zo'n groot verschil inzit... Persoonlijk zou ik hem over je jas doen hoor.

Wat betreft de lengte: hang 'm zeker niet te laag, daar loop je blessures van op bij het draven/galopperen. Zo hangt ie wel goed:

http://www.ruitershopboxmeer.nl/images/products/921.jpg

Kyrseltje

Re: Bodyprotector over jas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:34

Leek mij dus ook.. Als je nou een mega dikke ski-jas heb met bontvoering kan ik er iets bij voorstellen. Maar dat ding blijft hard lijkt me..
Ik ga de foto straks eens even vergelijken met als ik hem aan heb. Dankje!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:37

Volgens mij is het idee meer dat een body protector zo min mogelijk moet schuiven. Hoe meer lagen kleding eronder, hoe groter de kans dat deze verschuift. Op het moment dat de bodyprotector verschuift kan hij zijn functie niet helemaal goed vervullen, hij moet immers je kwetsbare rug beschermen.
Echter, ik denk dat het met schuiven heel erg mee valt als je hem strak genoeg over je jas hebt, maar dat zou je dus echt even moeten uitproberen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:39

Ik doe hem wel onder de jas.Bij scapino een skijas gekocht een maat te groot.Ben wel met protector gaan passen.Nadeel is wel dat je met poetsen en zo met een te grote jas rondloopt en de mouwen zijn te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:40

Ik denk dat de verkoopster het zegt omdat een BP makkelijker kan schuiven/bewegen als er een dikkere laag, zoals een jas, onder zit. Over alleen een shirtje zit hij steviger, heb ik het idee.

Maargoed, ik vind BP over jas sowieso niet lekker zitten, kan mijn armen minder aansluiten in mijn zij of zo voelt het in elk geval. Ook drukt de BP tegen de knopen/rits/zakken van je jas en dat voelt niet zo prettig. Ik draag hem liever over een glad shirtje of gladde trui :j

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 15:18

Oke fijn om te horen dat ik geen nieuwe jas hoef te kopen ;). Zal ik zo eens kijken hoe het zit met rijden, voelde me met passen iig een behoorlijk stijf Michelin poppetje :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:30

Mijn advies is ook om het zo dicht mogelijk op het lichaam te dragen. Dit zorgt er inderdaad voor dat hij bij een val minder snel kan schuiven, maar ook als je er een enorm dikke winterjas onder hebt (ala skijas/donsjas) er dus nog vrij veel loze ruimte tussen zit. De bodyprotector verdeeld een klap over een groter oppervlak, echter als er nog loze ruimte achter zit, kan de klap niet goed geincasseerd worden door de bodyprotector, omdat deze dan nog tegen je lijf aan 'klapt' eerst. Een dunnere jas/fleece oid is geen probleem. Om diezelfde reden moet ook ook een cap goed passen. Iets kan een klap alleen goed incasseren als het niet eerst nog verplaatst/schuift.

Qua ruglengte moet je ongeveer 3/4 vingers ruimte houden tussen de protector en het zadel. Hierbij maakt het ook nog wel iets uit of je bodyprotector een flexibele achterflap heeft of niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:34

Heb je er al mee gereden? Warm he? Een dun jack is vaak voldoende onder een BP.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:00

Ja,het moet wel heel koud zijn als je de winterjas eroverheen doet.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:58

Haha rien10 nee nog niet mee gereden, wel even omgedaan en toen opgestapt. Vond het alleen met mijn tussenjas aan al warm genoeg. Dus winterjas onder bp gaat zeker nog niet gebeuren ;). Al draag ik hem alleen met buitenritten, dan werk je wel wat minder dus minder warm.

Darkadia bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik denk dat mijn winterjas dan niet zo heel veel 'schade' kan aanrichten. Goed om te weten voor de echt koude winterdagen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:04

Voordeel van eronder is dat het beter vormt naar je lichaam door je lichaamswarmte en dat lukt dus niet als je een winterjas eronder hebt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:06

Over een jas is veeeeeel te warm joh! Dikke trui eronder echt genoeg met rijden hoor :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:09

Kyrseltje schreef:
Haha rien10 nee nog niet mee gereden, wel even omgedaan en toen opgestapt. Vond het alleen met mijn tussenjas aan al warm genoeg. Dus winterjas onder bp gaat zeker nog niet gebeuren ;). Al draag ik hem alleen met buitenritten, dan werk je wel wat minder dus minder warm.

Darkadia bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik denk dat mijn winterjas dan niet zo heel veel 'schade' kan aanrichten. Goed om te weten voor de echt koude winterdagen.

Graag gedaan hoor :) Ik verkoop ze ook, dus heb me wel verdiept in hoe t moet zitten allemaal.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:17

Hij blijft stug als hij niet warm wordt van je lichaamswarmte, hij zal dus minder lekker zitten.....
Bovendien drukt hij je jas in, die wordt ook minder warm omdat er geen lucht meer tussen zit.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:24

Dat doe ik altijd! Over mijn jas heen! En het beschermd even goed. Al een paar keer gevallen met mijn bo zo gedragen en geen last van gehad. +:)+

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:53

Kyrseltje schreef:
Oke fijn om te horen dat ik geen nieuwe jas hoef te kopen ;). Zal ik zo eens kijken hoe het zit met rijden, voelde me met passen iig een behoorlijk stijf Michelin poppetje :=

Tja, echt lekker zit een bodyprotector niet -O-... En hij moet ook redelijk strak zitten om goed te kunnen functioneren.