Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:00

Mijn paard staat sinds kort vanwege een blessure op speciaal beslag ipv op de blote voetjes. Best wel spannend de komende maanden, omdat ze 24/7 buiten staat (iig nu nog, misschien straks op stal) en ijsklompen vanwege haar blessure absoluut niet wenselijk zijn. Ze heeft een blessure de binnenste collaterale band van het hoefgewricht. We zijn aan het opbouwen en aan de betere hand, maar ik ben er toch voorzichtig mee en scheef staan is niet wenselijk. Sneeuwbeslag dat tussen de ijzers wordt gezet is ook niet echt wenselijk nog, omdat daardoor haar speciaal beslag zijn werking verliest. Dus wij houden dat zolang mogelijk af om die reden. Nu ben ik wel een beetje zenuwachtig en daarom heel benieuwd naar andere mogelijkheden om de echte sneeuwklompen te voorkomen straks als de vorst echt gaat invallen (of sneeuw gaat komen). Zelf heb ik het idee om mijn paddock (zand) te strooien en savonds glad te harken (dan komt ze snachts op stal zodat ze het niet al kapot loopt en het plat kan opvriezen). Maar voor de echte ijsophopingen heb ik nog geen idee en ben ik bang dat het dan misschien stalrust gaat worden...

Ze staat in de winter in ieder geval hele dagen buiten (8:00-18:00 in ieder geval, mogelijk langer) - momenteel staat ze nog 24/7 in de paddock zolang het weer het toe laat.

Iemand tips?

Agossie

Re: Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:04

Ja. IJzers met minischroeven met widiapuntjes en zooltjes. De schroefjes zijn 0,5cm hoog en het paard heeft daar met lopen totaal geen last van. Geen glijden en sneeuw blijft niet onder de voeten zitten door de zooltjes. Superoplossing! Ik kon zelfs met ijzel gewoon buiten stappen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:06

Ik heb sneeuwringen tussen ijzer en hoef.
Hiermee staat mijn haf 24/7 buiten en ik rijd er zelfs mee door de sneeuw.
Alleen zitten die er wel tussen genageld, kun je dus alleen regelen als het beslag eronder komt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:08

ik las eens ergens dat hoefvet ook erg goed zou helpen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:11

Ik weet dat mijn moeder altijd een hele dikke laag vaseline onder de voeten smeerde... Zo bleef de sneeuw er niet onder plakken :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:12

Heleennn schreef:
ik las eens ergens dat hoefvet ook erg goed zou helpen :)

Dat helpt heel tijdelijk.
Als je bv van de stal naar de bak wil over een besneeuwd pad en je vet goed in, dan lukt dat wel.
Zou je paard er geen hele dag mee op een besneeuwde paddock laten lopen :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:12

Vet werkt wel wat maar uiteindelijk krijg je ook klonten.Ik denk dat een zooltje/deksel zoals Agossie aangeeft(indien mogelijk) de beste oplossing is.

Overleg even met je smid,wellicht kan hij nog iets anders verzinnen...ik weer trouwens niet of je ook enorme klont vorming met kunststof beslag krijgt,misschien ook iets om te informeren.

Ligt er natuurlijk aan wat voor beslag en met welke reden het eronder zit.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:18

Sneeuwbeslag door je hoefsmid laten doen, of sneeuwringen bestellen (hebben ze volgens mij bij bijvoorbeeld Agradi)
Hiermee creëer je echter geen grip, alleen geen hoeven vol sneeuw (sneeuwklompen). Dus als ondergrond ijzig wordt kun je er niet mee rijden oid!

Vet en vaseline werkt maar heeeeel even.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:21

Ze heeft aan het blessure been een ijzer waar de binnenste tak breder is gemaakt en de buitenste tak iets smaller, waardoor ze minder het zand inzakt met de binnenkant en daardoor het bandje niet teveel wordt belast in de bak & paddock. Hier moet ze voorlopig nog even op blijven staan. Wediapunten en speciaal beslag zal er voor 7 weken onder zitten. Geen probleem als het in die tijd ook behoorlijk vriest/sneeuwt, maar zonde omdat het de werking - het meer het zand in zakken aan de buitenkant en binnenkant minder - teniet doet. Het is zo jammer dat we niet zo ruim van te voren het weer kunnen voorspellen...

Zijn er geen sokken of iets dergelijke voor alleen de dagen dat het nodig is? :P Of ringen die je er zelf in kan zetten? Ik zeg maar wat, ik ben nieuw in ijzer land :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:22

Toevoeging op mijn eerste post:
Ik heb dus sneeuwringen en stiftgaten in de ijzers, waar met sneeuw 5 mm stiftjes met widiapunt in gaan.
En zo kan ik dus wel blijven rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:26

Marije_jiplover schreef:
Toevoeging op mijn eerste post:
Ik heb dus sneeuwringen en stiftgaten in de ijzers, waar met sneeuw 5 mm stiftjes met widiapunt in gaan.
En zo kan ik dus wel blijven rijden.

Heb ik ook al jaren iedere winter er onder :j

Een alternatief is hufflex, daar staan op Bokt wel ervaringen mee :j

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:34

Er schijnen ook losse no snow ringen te zijn die klem je dmv een dikke ijzerdraad die in het rubber zit tussen de twee takken vh ijzer. Zelf heb ik de no snow pads

Losse sneeuwringen is ook hier op bokt iets over te vinden, zelf zou ik het zonder toezicht eng vinden voor het geval ze eruit gaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:01

Hoe ziet je hoef beslag eruit ook met zooltjes?

Zal advies vragen aan je hoefsmid.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:41

jobamara schreef:
Er schijnen ook losse no snow ringen te zijn die klem je dmv een dikke ijzerdraad die in het rubber zit tussen de twee takken vh ijzer. Zelf heb ik de no snow pads

Losse sneeuwringen is ook hier op bokt iets over te vinden, zelf zou ik het zonder toezicht eng vinden voor het geval ze eruit gaan.

heb je een foto van de snow pads of zitten die vast aan het ijzer

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:49

Voorbeelden van wat eerder genoemd is;

Sneeuwringen/rubbers vernageld onder het ijzer
Afbeelding

Losse sneeuwringen die je tijdelijk in de hoef kunt klemmen.
Afbeelding[/quote]

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:53

Sneeuwringen erin is inderdaad de beste oplossing. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:03

In die paar winters dat we veel sneeuw hebben gehad, vond ik de vaste ringen ideaal. Losse ringen zitten niet in elke hoef even mooi en kunnen eruit gaan.
Maar afgelopen winter hebben de rubbers en voor jan doedel onder gezeten. Misschien laat het de volgende ronde toch nog doen en anders gokken op de losse ringen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:20

die losse sneeuwringen lijk mij dat je die makkelijk zelf kan maken of niet?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:36

Ik twijfel ook heel erg. Vaste of losse Sneeuwringen? Zelf lijken losse mij fijner, dan kunnen ze eruit
als ze niet nodig zijn.. maar ik weet het niet! ik denk toch dat ik de losse ga bestellen.. als het niet werkt,
kan ik de smid altijd nog bellen..

Wat vinden jullie van die losse Sneeuwringen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:45

Ik heb alleen vaste ringen gehad die meegenageld werden met de ijzers. Geen ervaring met losse ringen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:50

Ik denk dat je weinig keus hebt behalve sneeuwringen, losse of vaste.. Hoefvet werkt hier niet.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:58

Losse sneeuwringen zijn ideaal voor die paar dagen dat er sneeuw ligt. Ik zet ze er s morgens in als ze naar buiten gaat en s avonds op stal haal ik ze er uit. Met en plastic zak ertussen, dan blijft er niets plakken

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:12

Waar zijn die losse te halen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:45

Bedankt voor alle reacties!! Een hoop ideeen dus om mee te nemen voor de volgende bekapbeurd, bedankt :)
Die losse ringen lijken mij opzich wel wat, dat gaat klompen tegen? (uitglijden niet verder, maar daar ben ik nog niet eens het bangste voor). Is het geen gevaar als er per ongeluk uit gaan?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:18

De ringen werken inderdaad alleen tegen sneeuwklompen. De vaste ringen vind ik prettiger, deze blijven zitten en werken altijd. Maar afgelopen jaar hebben we hier bijvoorbeeld geen sneeuw gehad. De jaren daarvoor heb ik het zeker de moeite waard gevonden :j

Ik twijfel nu nog. In januari moet de smid weer komen, ik wacht nog even af waar ik voor ga kiezen. De losse ringen heb ik liggen, dus ik heb altijd iets.
De losse ringen zitten in de ene hoef beter dan in de andere. We hebben er wel eens een in de sneeuw terug moeten zoeken, maar we waren er toch wel tevreden over. Het is gewoon uitproberen.