Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kwam de eigenaar naar me toe: "oh dat is zijn manier van spelen.." .. really? 
HippoLogic schreef:Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?
) doet zonder dat ik het vraag ga ik hem niet straffen of corigeren. Ik zal gewoon per ongeluk met mijn zweep ergens tegen gezeten hebben. Dan negeer ik dat gewoon, en desnoods draai ik mij om.
sallandval schreef:Overigens vind ik corrigeren en straffen hetzelfde (een negatieve prikkel toebrengen met als doel een gedrag minder vaak voor te laten komen).
).HippoLogic schreef:Ik straf ook niet. Als jouw verzorgpaard bijt en trapt "stel je de verkeerde vraag" of "je stelt de vraag verkeerd" aan je paard waardoor hij zich verdedigen moet.
Als je je verdiept in het wezen paard en het gedrag dan is straffen niet meer nodig. Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?
Je hebt er meer aan een paard te leren wat hij "wel" moet doen. En dat leer je door het belonen van (een klein stapje richting) het goede gedrag. Jouw wordt niet geleerd dat een paard (of mens) in stress niet KAN leren. Als je tot lijfstraffen moet wenden creeeren dan creeer je ook stress (het is een vluchtdier), waardoor het dier niet meer goed kan leren. Een tweede punt is dat door "nee" te zeggen je nog steeds niet naar je paard communiceert wat hij dan wel moet doen/je wel van hem verwacht.
Ik heb ervaren dat belonen van goed gedrag je veel meer oplevert en de band met je paard veel hechter wordt met gebruik van belonen ipv het gebruik van straf (of druk opvoeren/ angst creeeren door te dreigen met meer druk).
listiglistje schreef:pizza64 schreef:Ik versta onder straffen trouwens niet perse een tik, kan ook een stemverheffing zijn of bv een ruk aan het halster touw of met druk tegen de borst terug zetten.
Dat noem ik dus corrigeren, dat is wat anders dan straffen (ik las dat iemand corrigeren en straffen hetzelfde vond)
. Want als een paard naar mij uithaalt met een been dan krijgt hij toch echt een schop terug.............Anoniem schreef:Dit is een al heel vaak aangehaald onderwerp.
Zelf sta ik er makkelijk tegenover: als 'ie iets doet wat niet mag, een tik, maar geen nutteloze klappen of iets dergelijks, dat vind ik dan weer echt niet kunnen.
Ook moet het na één tik duidelijk zijn; liever 1 harde tik dan drie halve. Uiteindelijk zul je dan vaker moeten slaan (is mijn ervaring) (bij de drie halve tikken).
Edit: iets verduidelijkt.
WillBokkers schreef:Ik geef af en toe ook gewoon een tik op de hals.
Maar ik vraag me altijd af:
Als je je paard nooit wilt slaan, en je komt in zo'n situatie dat het gevaarlijk wordt voor jezelf, echt gevaarlijk, zou je dan ook geen 'geweld' gebruiken?
Mijn eerste prioriteit is veiligheid eerst.
Voor beiden.
En ik hou er absoluut niet van om paarden onnodig af te straffen.
Ik ben meer iemand die ruimte vraagt of met mijn vingers knip. (dat is het tegen voor hun dat ze iets fout doen).
Maar voor mij geldt wel, als het er op aan komt en ik zit in een levensbedreigende situatie ben ik niet bang om een paard echt goed op zijn plek te zetten.
laughterline schreef:hmm, ja. Ik ben wel voor het horsemanship, maar dit stukje niet. Als een paard mij gericht gaat bijten krijgt ie toch wel een tik. Al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe 'hard' dat tikje moet. Als je je stem verheft en je duidelijk rechtop gaat staan geeft dat ook al indruk lijkt me?
Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb ik dat soort dingen hoor, maar zijn wel vragen die aan me knagen. Zo had ik ook een bijrijdpaard die me probeerde te bijten (voelde lichte tandjes in m'n been) in de stal. Dus ik verhef m'n stem en zeg iets in de zin van "denk d'r aan!" oidKwam de eigenaar naar me toe: "oh dat is zijn manier van spelen.." .. really?