Paard onzeker met rijden in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartj3

Paard onzeker met rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 16:32

Wilde eerst alleen maar HELP neerzetten want dat ik hulp nodig heb is wel duidelijk. Sinds 3 weken heb ik een eigen paard en op haar oude plek stond madam bekent als superbrave en bomproof waar je ieder kind en beginner op kan zetten leuk voor mij en mij. Dochters van 7 en 9 werd gezegd.... Tja, op buitenrit is ze idd best bomproof op wat kleine spanningen na maar met rijden in de bak is het een drama en laat dat nou juist hetgeen zijn dat wij ivm overdag werken, iedere dag moeten en willen doen. (Is door mijn aan de verkoper vooraf gemeld overigens) Ik zal even wat duidelijker zijn. Het gaat hier om een 7jarige merrie met gewone paardenvoorouders en een klein beetje koudbloed genen van ca. 1,60 m. Zo gauw we in de bak gaan rijden en we zijn zonder andere paarden schiet ze sowieso alle kanten er vandoor, zijn hoeken de meest engen locaties van de bak en loopt ze met haar hoofd in de lucht te briesen en vlucht ze geregeld onder je vandaan. "Enge". Plekken worden benaderd en dan gaat ze stilstaan achteruit lopen proberen weg te rennen en te steigeren. Ik ben geen zwepenmens maar een tikje helpt haar wel de locaties te passeren alleen wel in een achterlijk tempo. Nu heb ik ontdekt dat ze dus tot ze bij ons kwam nooit iets zonder haar paardenvrienden heeft gedaan. Nooit alleen hoeven werken alleen maar gezellig in een rijtje gereden, ze wordt dus zo onzeker blijkbaar nu ze haar vertrouwde kudde kwijt is. Buiten de bak is ze zo sterk en dendert ze soms bijna over ons heen maar dan ben ik niet bang en kan haar wel handelen maar met rijden ben ik door een oud trauma ook nu weer angstig geworden en kan ik haar dus niet de leiding geven die ze zoekt. Het rare is dat het met meerdere paarden in de bak echt beter gaat. Ik rij ook braaf zoveel mogelijk maar hetzij elke keer weer afwachten hoe haar bui is en wanneer ze gaat vluchten. Oude eigenaar vindt dat het probleem bij ons ligt en wenst ons succes en weigert verder contact. Ik ben bang dat ik het paard ook geen plezier doe met ons als familie, misschien ligt het deels aan ons, maar zeker niet voor 100%.
En ja we hebben proefgereden, en ze is gekeurd, en ik heb duidelijk vertrekt waar onze sterke en zwakke punten lagen en gevraagd of er bijzonderheden waren met het paard maar die was volgens de verkoper alleen maar lief, braaf, bomproof en betrouwbaar. maar ik ben misschien te naïef geweest en heb te weinig doorgevraagd over haar ervaring en karakter. Daar heb ik nu wel van geleerd. O ja, ze bijt ook.....
Hoe pakken we dit aan want stiekem hoop ik toch dat het nog goed gaat komen metons allen weet ik even niet meer waar te beginnen. Twijfel aan even alleen grondwerk of misschien eenzekere ruiter haar eerst vertrouwd laten worden met de bak en het alleen rijden voordat wij er weer op gaan? Iemand advies?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:47

Ik zal inderdaad beginnen met grondwerk en longewerk. Eerst vertrouwen en leiderschap estabilliseren. Stemcommando's monteren aan de longe zou je later te paard goed kunnen helpen. Beschouw dat als handigheidje voor de minder kundige ruiter mbt zit etc.
Hoeveel problemen ik al niet heb opgelost en heb zien oplossen door goed longeren is ongelofelijk.
Je paard moet durven en kunnen ontspannen in de bak, ook aan de hand dus.

Ik moest toen ik dit las meteen denken aan een filmpje dat ik in een ander topic heb zien staan, zal em er even bijspelen en daarna hierbij plakken :)
Edit: https://www.youtube.com/watch?v=MXcQY3g ... epGXqJlwQw

0000

Re: Paard onzeker met rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:51

Ik zou eerst nog even iets anders proberen, namelijk er een goede, zeer ervaren ruiter opzetten. Blijft het gedrag dan hetzelfde dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het aan jullie rijden ligt en op zoek naar de trigger die het gedrag veroorzaakt (het alleen zijn, maar misschien ook wel gewoon de verhuizing nog)....Is hij dan wel braaf, weet je dat jullie waarschijnlijk te weinig leiderschap tonen, misschien niet consequent genoeg zijn oid, dan kun je op een andere manier gaan zoeken naar de oorzaak en werken aan een oplossing.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:53

Saartj3 schreef:
Buiten de bak is ze zo sterk en dendert ze soms bijna over ons heen maar dan ben ik niet bang en kan haar wel handelen maar met rijden ben ik door een oud trauma ook nu weer angstig geworden en kan ik haar dus niet de leiding geven die ze zoekt.

Je geeft je eigen antwoord al; je durft haar geen leiding te geven, dus dan neemt ze dat zelf.
Waarschijnlijk heb je ook een bomproof paard gekocht, maar dan moet je wel zelf ook de rust en leiding uitstralen die ze nodig heeft op haar nieuwe plekje.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:05

Goed idee om je paard te laten trainen door een zelfverzekerde ruiter. Verder vind ik dat je training meer tijd en variatie moet geven. Ga grondwerken in de bak, zorg voor les in de bak, losgooien in de bak, schriktraining, etc. Mijn paard (ook gekocht als rustig en betrouwbaar) was de eerste maanden hyper op haar nieuwe plek. Dat kwam mede door mijn onzekerheid en onervarenheid. Nu is ze zo saai en braaf als een blok beton. Ik vind drie weken heel kort om er een oordeel over te geven, zeker als je zelf ook worstelt met oude angsten. Begin met kleinere stappen en doe dingen waarvan je weet dat je het durft. Breid daarna de oefeningen uit. Zowel met grondwerk als op het paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:07

Je hebt haar nog maar 3 weken. Geef haar de tijd om te wennen ipv direct een stempel op haar te drukken. De 1 is sneller op een andere plek gewend dan de ander. Bovendien kost het tijd om een stel te worden. Daar moet je wel een jaar voor uit trekken, voordat je echt kunt zeggen dat jullie een stel zijn.

Wat en hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:12

Ik zou inderdaad een ervaren zelfverzekerde ruiter met haar aan de slag laten gaan. Voor beide is het ook erg handig (en leuk) om inderdaad grondwerk les te nemen, helpt ook ontzettend goed bij angst!

Succes! Zou heel goed kunnen dat ze na twee maanden weer lekker in haar vel zit, blijft een dier :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:18

Een paard heeft maanden nodig om te wennen, dus tja, niet echt vreemd gedrag wat zij vertoont.....
Geef haar de tijd, het vertrouwen en je vriendschap en zij zal weer het paard worden wat je dacht gekocht te hebben!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:28

Goof schreef:
Saartj3 schreef:
Buiten de bak is ze zo sterk en dendert ze soms bijna over ons heen maar dan ben ik niet bang en kan haar wel handelen maar met rijden ben ik door een oud trauma ook nu weer angstig geworden en kan ik haar dus niet de leiding geven die ze zoekt.

Je geeft je eigen antwoord al; je durft haar geen leiding te geven, dus dan neemt ze dat zelf.
Waarschijnlijk heb je ook een bomproof paard gekocht, maar dan moet je wel zelf ook de rust en leiding uitstralen die ze nodig heeft op haar nieuwe plekje.

Dit...zo veranderen vaak de meest brave nog in draken, daar is maar 1 oplossing voor, lef kweken en zelf de leiding nemen :7

Heb je angst dan loop je daar bij 95% van de paarden tegen aan, de meeste paarden zijn daar erg gevoelig voor.....
Werk dus aan jezelf en zoek daarvoor hulp.
BTW Bijten is een hele flinke tik terug, kom nou....

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:35

Dankjulliewel voor de reacties. Heb er een ervaren ruiter op gezet en.... Mevrouw deed exact hetzelfde. Heb haar overgenomen en instructeur er direct bijgehaald om me op dat moment te helpen, gelukkig was hij in de gelegenheid en op stal. Hij heeft mij er doorheen gepraat, en ik heb nu gewoon wat vaker lessen ingepland, de komende week om de dag en ik heb een les grondwerk ingepland.
Ze krijgt pavo liga @frieswytske 4x een kwart schep en verder veel kuil 4x per dag. Dus havervrij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:07

Heb je wel eens gewogen hoeveel een kwart schep is. Dan weet je precies wat je haar voert.

Ik zou voorlopig gaan minderen.