Erg onrustige pony op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jippie5

Erg onrustige pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 17:50

Hallo bokkers,

Sinds bijna een jaar zijn wij in bezit van een prachtige pony, een kruising van een welsh en een arabier. Sinds het begin dat we haar hebben is ze op buitenrit erg onrustig, en dan niet door schrikken van vrachtwagens etc. maar omdat ze graag hard wil lopen. Als je zelf een ophouding maakt gooit ze haar hoofd in de lucht, en dat is erg vervelend rijden. Terug van draf naar stap gaat ook niet soepel.
Er gaat daarom altijd een pony mee die precies andersom is, zij wilt niet echt lekker doorlopen en is heel erg rustig. We wisselen ook altijd af met waar we draven en waar niet zodat ze het niet zal onthouden.
Als we in de bak rijden is ze helemaal niet erg fel.

Ik ben dus heel hard op zoek naar tips hoe het rijden beter zal gaan.

Anoukloves_

Re: Erg onrustige pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:01

Misschien kun je voordat je naar buiten gaat je pony even longeren of rijden in de bak. Zodat ze haar ergste energie al "kwijt" is. Misschien dat ze dan rustiger is als je naar buiten gaat.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:08

Je kan ook eens proberen om naast je pony naar buiten te gaan misschien is ze dan rustiger.
Als je dat hebt gedaan kan je op je pony buiten gaan rijden en dan kan het zijn dat ze rustiger is, het is wel verschillend per pony

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:26

is het al gelukt *\o/*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:51

die van ons is ook erg hyper met een buitenrit, ook als we net daarvoor gewerkt hebben in de bak en ook als er een rustige pony mee gaat. Ze wil maar hard en perse voorop lopen. Ze is haast niet te houden, heel iritant. Is gewoon enthousiasme denk ik dan maar en ik hoop dat ze rustiger wordt als we vaker buitenritjes maken.
Misschien werkt dat voor jullie (ook), gewoon veel kilometers maken (letterlijk en figuurlijk).

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:00

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn oude bijrijdpony. Ze schrok nooit echt maar was altijd helemaal gestrest en mestte soms wel 15x per rit. Op de heenweg was ze altijd erg rustig, bijna alsof ze met lood in dr schoenen naar het bos ging. Als je een tijdje in het bos was begon ze enorm te drammen en te trippelen. Heb vanalles geprobeerd, haar moe maken, homeopatische druppels, kalmeren, boos worden en niets hielp eigenlijk. Pony was gewoon niet moe te krijgen, homeopatische druppels werkte niet, ze leek zichzelf helemaal af te sluiten waardoor het kalmeren niet bij dr binnen kwam en van boos worden raakte ze alleen maar meer over de zijk. Wat wel een beetje geholpen heeft is alleen maar stappen in het bos maar ook dat maakte weinig verschil.

Ik heb me er uiteindelijk maar bij neergelegd en ging toen bijna nooit meer het bos in. Een rondje stappen over de dijk ging wel goed dus dat deed ik regelmatig voor de afwisseling.

Ik hoop voor je dat jij wel een oplossing zal vinden, maar om eerlijk te zijn geef ik je een kleine kans, als het hetzelfde is als wat mijn pony deed.

Pony was trouwens een New Forest merrie die in de bak ook altijd rustig was, maar zeker geen dooie.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 13:53

We rijden eigenlijk alleen maar buitenritten dus daar zal het niet aan liggen, wel merk ik dat het de ene keer beter gaat dan de andere. We lopen ook wel eens aan de hand en dat gaat goed, ze weet dat jij de baas bent en dat ze niet harder mag dan jou.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:49

Mn nichtje haar pony had dat ook. Toen ging ik is mee naar buiten en ik ging op haar pony. Ik voelde al vrij snel dat hij eigenlijk ineens heel hard wou rennen. Dat was ook niet om de schrik of spanning maar gewoon om de vrolijkheid dat we naar buiten gingen. Ik heb elke keer dat ze iets over het tempo liep dat ik wou ging ik halt houden. Als ze dan ging lopen zonder mijn teken liet ik haar weer halt houden. Na een half uurtje snapte ze het al een beetje en werd ze steeds rustiger.
Kortom je moet proberen (ik weet dat het niet altijd even makkelijk is) dat je haar terug krijgt naar de normale stap als ze te hard gaat. Het ligt er denk ik ook niet aan dat ze niet wil luisteren maar gewoon de blijheid dat ze weer een buitenrit mogen maken.
Succes:D

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:03

Losgooien voordat je gaat rijden, zelf ontspannen :j

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:06

Ik rijd ook zo'n paard voor iemand. Tot de helft gaat het goed en dan wordt ze enorm fanatiek.
Bij mij is de key gewoon veel naar het bos gaan. Hoe meer ik ga hoe rustiger ze wordt. Als het gevaarlijk is natuurlijk niet doen! Maar bij mij helpt dat.

Dan krijgen ze toch meer vertrouwen.