Nieuwe Verzorgshets, enkele vraagjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieske200

Nieuwe Verzorgshets, enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:22

Ik ben net nieuw op bokt, ik was lang aan het zoeken waar dit topic bij zou kunnen, maar ik heb niets kunnen vinden. Dus nu maar hier. Sorry als dit verkeerd staat

Ik krijg in het voorjaar twee nieuwe verzorgshetjes, ik kijk er nu al erg naar uit. Ik heb ze al eventjes gemeet laatst, even hun karakter bekeken en mogelijkheden besproken. Ik heb nu dus enkele probleempjes:

1. De appaloosa shet wilt niet meelopen.
Ja, ik wilde eventjes een rondje stappen in de weide, maar madame wilde niet meelopen xd Ze werkte ook niet tegen, ik kon haar wel meetrekken, dan kwam ze hooguit een stap verder. Dat had natuurlijk geen zin. Mijn vraag is nu: Hoe krijg ik haar wel mee?

2. De bruine shet rent weg als ik dichtbij kom en bokt
Ook wilde ik het even proberen bij de bruine shet, maar helaas rende ze meteen weg als ik dicht in haar buurt kwam. Ook bokt ze erg veel. Hoe maak ik haar rustiger zodat ik haar halster om kan doen, in iedergeval. Als het halster om is kan ik natuurlijk gewoon dingen doen met haar.

Dan heb ik nog een dilemma.....
De shets krijgen geen halsters mee waarschijnlijk als ze naar de stal komen, dus die moet ik halen. Ik haal er eerst maar even één, maar welke:

1. Touwhalster (op maat gemaakt bij Lovelance wss)
2. Stalhalster (van agradi)

Ik denk zelf dat stalhalster verstandiger is, daar kun je alles mee. Maar Touwhalster is goed voor vrijheidsdressuur, wat ik dus wil doen.

En als laatste.....
Ik heb zelf een touwhalster gemaakt, maar die is niet helemaal geweldig haha. Kan ik daarmee ook buiten de weide of word dat gevaarlijk, i.v.m. losschieten van het halster?

Liefs,
Kathie (mieske200)

Eunomia

Re: Nieuwe Verzorgshets, enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:30

Het is waarschijnlijk een kwestie van aan elkaar wennen. Gun het wat tijd. Jij bent vreemd voor hen en zeker als ze niet erg veel aandacht hebben gekregen zijn ze het misschien niet gewend om mee te lopen of een halster om te hebben. Ga rustig werken aan het vertrouwen, dan komt het - denk ik - vanzelf wel goed.

Ik zou voor een stalhalster gaan, daar kun je ook vrijheidsdressuur mee doen hoor. Ik heb altijd het idee dat touwhalsters wat minder stevig zijn, daarom zou ik ze zelf nooit gebruiken als ik ga wandelen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:32

Hallo,
je kan met de appaloossa steeds een beetje gaan trainen niet lang houd het op 10 minutjes niet trekken dat geeft tegendraadse reacties probeer met druk te oefenen n weer los druk en weer los daarna beloon je haar met en schouder klopje en laat je haar even staan en dan steeds verder trainen tot ze strax met je mee loopt, het is niet goed om je pony "mee te trekken" daar zal ze op den duur alleen maar wantrouwiger door worden.

Met de bruine shet,
wat hij doet is geen tolerant gedrag hij mag zich niet zo manifesteren. als je een bak heb zou ik die af zetten tot roundpen neem een lang touw mee en laat hem los met het touw geef je aan dat hij moet lopen als hij naar je uit wil halen laat je hem gewoon door lopen en negeer het gedrag al dat goed gaat laat je hem stappen en vaag je of hij naar je toe komt door te fluiten als hij dat doet beloon je en klik je m=hem weer vast daarna zet je hem gewoon een paar dagen op rust en doe je ff niks met hem laat hem maar ff denken!

Halsters :
ik zou voor een goed touwhalster gaan je kunt ze daar ook gewoon mee vast zetten maar dan mag je niet weglopen! met een touwhalster kun je druk geven maar hoe veel verstand heb jij daar allemaal van ? vd is leuk maar weet wel wat je doet anders heb je strax pony's waar je niks mee kan!
een stal halster is makkelijk voor in de wei maar waarom koop je het niet gewoon allebei ? gebruik het touwhalster voor training en het stalhalster voor de andere dingen!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:33

_Cowgirl schreef:
Het is waarschijnlijk een kwestie van aan elkaar wennen. Gun het wat tijd. Jij bent vreemd voor hen en zeker als ze niet erg veel aandacht hebben gekregen zijn ze het misschien niet gewend om mee te lopen of een halster om te hebben. Ga rustig werken aan het vertrouwen, dan komt het - denk ik - vanzelf wel goed.

Ik zou voor een stalhalster gaan, daar kun je ook vrijheidsdressuur mee doen hoor. Ik heb altijd het idee dat touwhalsters wat minder stevig zijn, daarom zou ik ze zelf nooit gebruiken als ik ga wandelen.

Een goed touwhalster is steviger dan een stal halster ;)
een touwhalster geeft druk en is perfect voor training het is net zo ver zij wil gaan :)

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:34

Ja dat klopt wel haha :) Maar is het niet gewoon een vorm van luiheid bij de appaloosa? Of gewoon dat ze geen vertrouwen heeft? De bruine shet moet wss wel even aan mij wennen ja. Maar de appaloosa lijkt daar geen probleem mee te hebben. Ik heb haar ook gepoetst en ze bleef, zonder halster, gewoon rustig staan.

Ze hebben trouwens wel een half jaar ergens gestaan waar ze geen beweging hadden, het kan daar wel aan liggen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:34

Touwhalsters werken scherper in, je mag/moet een paard daar overigens ook niet aan vastzetten!!
Het kán wel... maar het is gevaarlijk! ( werkt scherp in/knapt niet bij hangen: blessure risico!!)

Stalhalster is dus om te beginnen praktischer.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:36

Punz schreef:
Touwhalsters werken scherper in, je mag/moet een paard daar overigens ook niet aan vastzetten!!
Het kán wel... maar het is gevaarlijk! ( werkt scherp in/knapt niet bij hangen: blessure risico!!)

Stalhalster is dus om te beginnen praktischer.

vastzetten kan mits je erbij bent maar zorg wel dat je lijn relatief los hangt het beste is daarmee wel een paniek haak ;)

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:39

Ik koop dan denk ik eerst eventjes stalhalstertjes en ga alleen eerst proberen een band op te bouwen door af en toe even een wandeling te maken :) Ik wacht dan nog even met vrijheidsdresuur denk ik, tot ik echt iets van een vertrouwen heb in ze, en zij ook in mij.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:52

WWW --> OPG

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:02

Dit herken ik zo erg hahaa ;)
Toen ik voor het eerst bij mijn verzorgshetjes (3) kwam, wist ik niet waar ik moest beginnen. Eentje (Caatje) wilde ook niet meelopen, en ik moest haar, zoals jij, meetrekken om haar 1 klein stapje vooruit te krijgen.
Het belangrijkste is dat je zelf weet wat je wilt. Wil je naar links, naar rechts of gewoon rechtdoor ? Focus je op een bepaald punt en loop daar zelfverzekerd heen. Als je pony gewoon blijft staan, blijf dan druk op het touw geven en wacht totdat je pony een stapje zet en als dat gebeurt haal je gelijk de druk eraf. Ook al gaat je pony nog harder trekken of draaien of wat dan ook, probeer druk te blijven geven totdat je pony een stapje vooruit zet, en als je pony dat eenmaal doet de druk gelijk verwijderen.
Ik 'train' nu vooral Caatje (grondwerk/parelli), en ze is een hele andere pony geworden :) Nu loopt ze zonder problemen mee aan het halster, maar ook los :) Als je eenmaal door de eerste fase bent, kunnen jullie pas echt gaan beginnen! :D

Ook de situatie met de bruine shet herken ik wel ;) De andere 2 shetjes, Ginger en Vicky, waren erg schuw. Vicky was toen nog maar een jaarling en niks gewend, dus dat kon ik wel begrijpen. Ginger is heel erg gevoelig en je kon er niet zomaar naar toe lopen om te knuffelen. Zelfs als je nieste schrok ze en rende ze weg :') Wat ik toen heb gedaan is gewoon lekker rustig in de wei gaan zitten met wat boterhammen of een wortel, en toen kwam ze vanzelf :) Als ze eenmaal dat vertrouwen heeft en weet dat je niet 'eng' bent, kun je een halstertje erbij gaan pakken en dat proberen. Bij Ginger lukte het al vrij snel, ik pakte een boterham en een halster en hield de boterham in het gedeelte waar de neus
doorheen moet. Zodra ze haar neus erdoor deed, deed ik snel het halster goed om en beloonde haar :) Het is dus meestal niet een kwestie van dat ze het halster eng vinden, maar gewoon een kwestie van vertrouwen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb zelf ook zoiets meegemaakt en bij mij hielpen deze dingen heel erg goed :) Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:11

Een van de eerste dingen die ik een nieuw paard/pony aanleer is achterwaarts gaan. Als dat er aardig inzit kun je dat namelijk heel mooi gebruiken om slechte gewoonten af te leren zoals niet willen meelopen. Zodra ze stokstijf stil staan, ze achterwaarts laten gaan zodat ze in beweging blijven. Daar zijn ze meestal zo snel zat van dat ze steeds beter gaan meelopen.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:03

Ik heb zelf dit probeel ook gehad met mijn verzorg shetje. Niet mee lopen en dan blijven staan en niet bewegen :( Ik ben gewoon een paar stappen met haar gaan lopen en dan belonen en stoppen! Bij mij hielp straffen gewoon niet en belonen was haar 'codewoord' en nu loopt ze vrolijk mee en ben ik met haar naar buiten gegaan! Ook is het misschien een erg dominante pony dan moet je wel even laten zien wie je bent en dat jij de baas bent maar ik kan niet vanaf de computer zo bepalen of ze lui is of gewoon dominant ! Veel success !