Help! paard wil over box klimmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

Help! paard wil over box klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 13:59

Hoi iedereen,
Sinds maart heb ik een ontzettend leuk 3 jarig paard. Hij pakt alles erg goed op met rijden en zolang hij op stal staat en de andere paarden zijn ook binnen is er niks aan de hand.
Voordat hij bij mij kwam heeft hij drie jaar lang met vriendjes in de opfok mogen staan.
Het probleem is nu dat als hij 's ochtends naar buiten moet hij helemaal hysterisch wordt en over zijn box klimt.
Dit probleem was even verholpen door er een stevige houten constructie op te zetten zodat hij er niet meer overheen kon komen maar helaas is hij daar vanochtend ook al doorheen gegaan. Hij is dus echt bang dat hij niet met de anderen mee mag en begint daarom dus te trappen of klimt bij zijn box omhoog.
Zijn er mensen die hiervoor een oplossing hebben?
Kunnen jullie ervaringen delen met mij?
Groetjes Nynke

Anoniem

Re: Help! paard wil over box klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:00

Hem als eerste buiten zetten?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:02

Hem als eerste buiten zetten. Gewoon doen. Dan heeft hij geen reden om te gaan klimmen. Het mooist is om hem tegelijk samen met een ander paard buiten te zetten. Hij is opgegroeid in een kudde en zo' n box is ontzettend onnatuurlijk. Hij begrijpt het nog niet. En hij is pas drie!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:04

Bij de stal waar ik vroeger werkte stond een hengst die dat deed. Daar hadden ze gewoon schrikdraad over de rand van de stal gemaakt. Helemaal bovenop, zodat hij er echt alleen een tik van kreeg als hij over de wand probeerde te klimmen. Na verloop van tijd was het gedonder over en kon het er weer af.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:05

Hij gaat al als eerste naar buiten, alleen hij begint al zodra er mensen in de stal komen en de paarden een hinnik geven. Ik maak me er best wel zorgen om, omdat het maar een keer fout hoeft te gaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:07

Onze klimgeit zetten wij daarom helemaal niet meer op stal. Hij bleef namelijk hangen op de staldeur.

Plank erboven langs maken?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:10

Door een plank erboven gaat hij helaas ook doorheen. 24/7 buiten is eigenlijk geen optie want dan zou hij alleen buiten komen te staan en ben ik bang dat hij dan ook door de draden vliegt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:12

Ik neem aan dat het paard vaker in en uit de box gehaald word?
Dit kun je oefenen,waarschijnlijk heeft het paard verlatingsangst en word daardoor zo ongeduldig.
Je moet niet vergeten dat je paard van blijheid-vrijheid ineens in een hokje moet leven van zo'n 3x3m ik snap goed dat ie daar onrustig van word.

Probeer dit te oefenen door het eens van de wei te halen en eventjes op stal te zetten,geef desnoods iets lekkers en zet hem daarna weer buiten.
Leer hem dat zn soortgenoten niet zomaar weg gaan,hij begrijpt het gewoon nog niet gezien hij het vrije leventje zo gewend is.

Maar met de tijd komt dit wel goed hoor. :(:)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:17

ik oefen het precies zoals je zegt. Sowieso ligt er altijd wat lekkers in zijn box zodat het hem daar een positieve draai geeft. Ik snap zelf ook prima dat het voor hem erg moeilijk is en ik weet dat het met de tijd wel goedkomt, maar hij zwaait nu zo z'n benen over de box en ik ben bang dat hij straks een een of andere zware blessure krijgt en we hem daardoor af zouden moeten schrijven en dat is wel het laatste wat ik wil.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:37

Kan je hem niet vastzetten in een open box??
Dan kan hij nergens overheen komen met het risico tot blessuren en leert hij toch om voor zijn gevoel in een omheinde ruimte te blijven wachten.
Vroeger op de manege stonden de paarden ook zo op stal en ook op de oude stal waar ik gewerkt heb hadden de paarden in de eerste instantie geen eigen boxen.
Ja......één voor als er eens een paard afgezonderd moest worden.

Of een net aan de deuropening van de box bevestigen zodat de deur open kan blijven.
Dat geeft het paard toch het gevoel van vrijheid en heeft het misschien minder de neiging om over de box heen te komen.
In het buitenland zie je dat regelmatig en ik vind het persoonlijk ook wel wat hebben.

www.cathouse-art.nl; Een uniek portret van je huisdier/ wildlife.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:40

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is dit paard nog hengst? Zoja, dan lijkt mij deze plek dus niet geschikt voor je hengst.
Edit: Voor een ruin geldt misschien wel hetzelfde, is het erg druk op stal als de dieren naar buiten gaan?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:43

Hij is begin dit jaar geruind. Hij staat achterin de stal want daar is het et rustigst als ze naar buiten gaan is het best wel druk in de stal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:51

Wij hadden een merrie met verlatingsangst. Wou niet in haar eentje buiten staan. Wij hebben haar toen een nacht alleen in de roundpen gezet, ze vond het in het begin vreselijk, maar de dag erna verliep alles al veel soepeler. Daarna waren er geen problemen meer. Ik zou dus eens kijken of je het zo kan draaien dat je paard telkens op andere tijden naar buiten gaat. De gewoonte doorbreken zeg maar. Wel uiteraard op een zo veilig mogelijke manier. Probeer dat stroomdraad anders wat hier al eerder gemeld was.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:16

RaafSmits schreef:
Kan je hem niet vastzetten in een open box??
Dan kan hij nergens overheen komen met het risico tot blessuren en leert hij toch om voor zijn gevoel in een omheinde ruimte te blijven wachten.
Vroeger op de manege stonden de paarden ook zo op stal en ook op de oude stal waar ik gewerkt heb hadden de paarden in de eerste instantie geen eigen boxen.
Ja......één voor als er eens een paard afgezonderd moest worden.

Of een net aan de deuropening van de box bevestigen zodat de deur open kan blijven.
Dat geeft het paard toch het gevoel van vrijheid en heeft het misschien minder de neiging om over de box heen te komen.
In het buitenland zie je dat regelmatig en ik vind het persoonlijk ook wel wat hebben.

http://www.cathouse-art.nl; Een uniek portret van je huisdier/ wildlife.

vast zetten in een open box? serieus?... dat is het gevaarlijkste wat je kan doen. je kan toch niet een paard met dit probleem vast gaan zetten terwijl je er zelf niet bent en dan kom je in de ochtend binnen en heeft het paard zichzelf opgehangen.. lekker dan. een net loopt die gewoon dwars door heen dat heeft ook geen effect en als hij probeert te klimmen zit hij gelijk vast in het net met alle gevolgen van dien.

ik heb op een stal gewerkt met alleen maar jonge paarden en enkele vertoonde dit gedrag. maar omdat het er meerdere waren konden we dat groepje laatbloeiers samen buiten laten dag en nacht. heb je niet de mogelijkheid om samen buiten te laten met een stalgenootje die het ook niet zo erg vind als der paard 24/7 buiten staat? je kan het bruut af gaan leren zoals op vele stallen gebeurd krijgen ze gewoon net zo lang een mep tot dat ze normaal op stal blijven staan. zelf hou ik daar echt niet van want het is gewoon een kwestie van traag van begrip en nog iets te veel puppy. de overgang is voor je paard gewoon te groot van vrijheid-blijheid naar zich te moeten gedragen als een volwassen paard. ik denk dat als je een jaar verder bent en het dan nog eens probeert het een stuk sneller opgepakt word maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om hem buiten te laten. dan heb je ook een jaar de tijd om de stal "normaal" te laten worden voor hem door hem er in op te zadelen, borstelen, voeren of gewoon eens een uurtje als je er bij bent in te zetten. maar nu gaat het gewoon nog wat te snel voor hem en daar kan je vrij weinig aan doen. voor alles is een oplossing maar ik ben zelf echt geen fan van dit soort dingen afstraffen omdat het absoluut geen kwaad gedrag van hem is maar onbegrip.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:31

Bedankt voor je reactie. Ik heb er wel wat aan :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:35

Beton gaas/rooster erop en goed vastzetten. Hadden wij vroeger voor een jonge hengst. Na een paar weken kon ie al weer zonder

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:24

kiwiwitje schreef:
Beton gaas/rooster erop en goed vastzetten. Hadden wij vroeger voor een jonge hengst. Na een paar weken kon ie al weer zonder

veel te gevaarlijk. jullie hebben geluk gehad dat er nooit wat gebeurd is. je moet er tenslotte niet aan denken dat hij zich los weet te trekken en tegen het beton gaas trapt waarna zen hoef er vast in blijft zitten bah. of dat je sochtens je stal binnen komt en je hengst zich opgehangen heeft aan het touw. snap niet dat dat nog steeds methodes van nu zijn met de kennis en kunde die we tot onze beschikking hebben in deze tijd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:42

Aan welk touw? Dit was absoluut niet los te krijgen. Was vast gelast aan de stal. Niks gevaarlijks aan hoor.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:53

kiwiwitje schreef:
Aan welk touw? Dit was absoluut niet los te krijgen. Was vast gelast aan de stal. Niks gevaarlijks aan hoor.

Meen je nou echt dat je de gevolgen er niet van in ziet? Dat t absoluut niet los te krijgen is dat is nog veel erger dan kunnen ze zich zelf er aan verhangen. Maar of t van de muur getrokken kan worden of niet er zijn ook paarden die t presteren om gewoon t touw door midden te trekken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:09

Oefenen... Vaker op stal komen zonder wat te wijzigen. Hem leren dat drukte niet altijd een, voor hem een negatieve, wijziging met zich meebrengt. Blijven geloven in de situatie. Jonge paarden afspenen en alles erna is best heel wat voor zo'n dier. Ga desnoods terug naar grote stalling met 2 paarden totdat het dier zijn vertrouwen met veel oefenen terug heeft.

Als ze zo jong angstig zijn. Is het aan de mens om het dier tegemoet te komen om er uiteindelijk een fijn paard aan over te houden. Angst of paniek wordt hier altijd anders aangepakt wanneer ze gewoon brutaal of stout zijn.
Verwacht niet dat dit proces snel gaat. Heb vertrouwen en vraag desnoods goede hulp.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:43

Ik zie er inderdaad niet meer risico's in dan "gewoon" in stal nee. En je hebt het steeds over een touw waarvan ik me nogsteeds afvraag hoe je aan dat touw komt... Maargoed op de stal waar ik werkte hebben er veel paarden in gestaan en het heeft er jaaaaaaaaaren gezeten zelfs al voordat ik er was en er is nooit iets fout gegaan. Ik heb ook nergens gezegd dat het mijn keuze was, dit is door een stallen bouwer ooit gedaan en het werkte zonder gewonden oid. Daarbij hoor je logies na te denken bij alles wat je met of rondom paarden doet. Zolang je paarden en hun gedrag kent en in de gaten houd weet je of het gerespecteerd word en hoe ze erop reageren. Beetje vriendelijker reageren mag best;)

lindegreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 03:09

Ik had dit probleem toen mijn pony nog een veulen kwam. Ze was net bij haar moeder weg, nieuwe stal met nieuwe mensen en paarden. Bij ons werkte een houte plank boven de deur bevestigen en er maar zo vaak mogelijk bij zijn. Ik begrijp dat dat bij jou helaas niet lijkt te gaan werken