Leider weg uit groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Leider weg uit groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:44

Mijn paard staat op stal in een hele leuke paardengroep. Een Friese ruin is de leider van de groep. De volgorde van de rangorde is als volgt: Friese jonge ruin - rustige maar dominante KWPN merrie - mijn paard (onderdanige ruin) - onderdanige Haflinger merrie. Verder staat er nog een shet (onderaan de rangorde denk ik). Er was nog één plekje vrij bij de groep en die wordt dit weekend opgevuld door een rustige merrie.

Helaas hebben we slecht nieuws gekregen over de leider van de groep. Hij gaat ingeslapen worden door problemen in zijn rug. (Ga ik verder niet over uitweiden omdat het niet relevant is voor mijn vraag)

Mijn vraag is eigenlijk, wat nu? Wat gaat er gebeuren als de leider van de groep er niet meer is? En nu komt er weer een plekje vrij in de groep, dus wat is dan het handigst om er bij te zetten? Een ruin?
Ik denk dat mijn paard niet de nieuwe leider zal worden, aangezien hij (extreem :P ) onderdanig is. Verder is er geen andere ruin (behalve de shet dan, hihi).

Betreft de huisvesting, ze staan overdag op een paddock (in de zomer ook op wei). Er is een schuilstal en ze krijgen over de hele dag hooi. Voor 2 paarden zijn er stallen. De Fries en KWPN'er staan in de winter 's nachts op stal. De rest staat 24/7 buiten. Op dit moment is de groep erg rustig en in balans. Daar gaat natuurlijk verandering in komen door een nieuw paard (en daarna nog één). Ik vind het best spannend!

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie tips en ervaringen. Ik heb nog niet ergens meegemaakt dat een leider van de groep wegging en ik kwam er ook geen topics over tegen. Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:48

Er ontstaat vanzelf een nieuwe rangorde en dus een nieuwe leider (meestal een leidster trouwens). Dat kan even geharrewar zijn, maar zo lang je het een beetje de eigen gang laat gaan vindt de groep er wel een nieuwe weg in. Niet druk over maken verder, doen ze zelf wel.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-11-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:48

Bij ons schoof het altijd een plekje op, maar soms loopt het uit op even kijken wie de baas is. Ik denk niet dat dat zal gebeuren aangezien je aangeeft dat de rest vrij onderdanig is behalve de dominante merrie :)

Em_

Re: Leider weg uit groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik hoef me dus geen zorgen te maken :)

En wat voor soort paard (merrie/ruin/dominant/onderdanig) zou nu handig zijn bij de nieuwe groep?

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:44

Ik zou een rustige ruin zoeken. Hij zal dan waarschijnlijk bovenaan komen te staan. Omdat je al aangeeft dat jouw ruin zeer onderdanig is zal dit zeer makkelijk gaan, denk ik

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:04

Bij ons is anderhalve maand geleden ook de leider van de kudde uit de groep gegaan. Binnen deze kudde is er een merrie die echte het prinsesje van de kudde kan zijn . Door het vertrek van de ruin heeft de merrie het overgenomen en is de kudde juist rustiger geworden. Bij ons in de kudde is er wel eens verloop dat paarden weggaan en ook weer bijkomen. Nu is het zo dat deze paarden wel een plekje in de kudde krijgen en het tot nu toe altijd goed is gegaan.