Angst en verlangen naar rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokje13

Angst en verlangen naar rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:17

Hallo allemaal,
Ik heb sinds een aantal maanden een eigen paardje: Rover.
Ik rijd hem al een jaar. Zelf rijd ik nu zo'n 14 jaar. Ik vind met Rover eigenlijk niks meer eng, en rijd met hem vooral buitenritten. Nu heb ik 1 angst, al heel lang. Namelijk: Rengalop.
Dit is voor mij nogal dubbel omdat het mij het ultieme gevoel van vrijheid lijkt tijdens het buiten rijden. Het lijkt mij echt heerlijk om je paard lekker te laten gaan, en dan heerlijk te genieten van het moment. Helaas vind ik het altijd heel eng als mijn paard in rengalop gaat. Een paar jaar geleden ging ik op buitenrit met een manege paard, en die ging er toen vandoor. We vlogen de openbare weg op, en ik was ontzettend bang dat het verkeerd af zou lopen. Sindsdien ben ik heel erg bang om de controle over mijn paard te verliezen. Gisteren ging ik met mijn paard op buitenrit, en tijdens het galloperen werd hij enthousiast en vloog hij keihard heel de weg af. Ik vond dit zoals altijd heel eng, en was meteen heel erg gespannen, waardoor mijn paard ook wat onrustig werd.
Ik wil hier graag vanaf, maar weet niet goed hoe.
Heeft iemand tips voor mij??

RianneH

Re: Angst en verlangen naar rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:31

Voordat je aan de rengalop gaat denken er eerst voor zorgen dat hij goed onder controle is en blijft in iedere gang. Is de controle goed, dan rent ie ook niet zomaar de weg op.

Dan kan je het beste eens afspreken met iemand die een braaf gehoorzaam paard heeft. Wij hebben mooie ruiterpaden zonder weg ernaast in de buurt. Brave paard voorop, galopperen en aangeven of je harder wilt of juist langzamer. Remt de jouwe niet braaf, dan heb je het voorpaard als blokkade.

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:35

Ja dit had ik inderdaad maandag al gedaan, en dan was alles prima onder controle, en ging hij ook echt niet zo hard..

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:14

Misschien voor het vertrouwen eens meegaan met een groep op buitenrit die ook in rengalop gaan? Denk niet dat paarden zo snel wegrennen bij de groep waarmee je bent, jij kan je dan concentreren op het genieten en je hoeft je minder druk te maken over dat je paard er vandoor gaat :)

Verder als je het een keer doet, geniet ervan! Ik ben zelf best een angstige ruiter, heb nu 2x rengalop gedaan op het strand en het is een heerlijk gevoel!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:43

Ga een keertje met iemand mee die ook een paard heeft die in rengalop (hard) kan. En rij op een pad waar je onmogelijk (of met heeeeel veel afstand) de weg op kan komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:48

Waarom ga je niet gewoon wat vaker galopperen en zodra je je dan zekerder voelt ga je steeds een beetje sneller.
Het hoeft niet in 1 klap voluit te zijn.
Je paard echt laten gaan kan bijna nergens trouwens tenzij je aan het strand zit of in de duinen.
Verder zul altijd rekening moeten houden met fietsers, honden en wandelaars, dus controle staat op 1.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:57

Ik zelf rijd ook veel buiten en hou wel van af en toe een stevige rengalop. Maar voordat ik hieraan begon heb ik veel geoefend met tempowisselingen op buitenrit. Dus ook in galop, iets harder en dan weer iets zachter. Toen ik daar goed controle in had ben ik pas gaan rengalopperen met mn paardje. Daarnaast zorg ik dat ik dit alleen doe op een rustig, lang zandpad of het strand.

Met een ander paard mee zou kunnen maar daar moet je paardje wel geschikt voor zijn. In het begin (toen ik nog aan het oefenen was) kon ik hem niet achter een ander paard houden tijdens een stevige galop, hij maakte er een wedstrijdje van en vloog er langsheen.

Ik snap goed dat het na zo'n ervaring moeilijk is om de "controle" uit handen te geven, rustig gaan oefenen en proberen op je paardje te vertrouwen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:03

Weet je wat het leuke aan rengalop is: jij bepaalt dat hij zo hard gaat, dus jij hebt de controle.
Ik ben zelf nogal bang aangelegd, maar rengalop vind ik juist tof. Daarmee zeg ik telkens: ga maar zo hard als je wil. Ze hebben niet meer de kans om te bokken enz. En doordat je ze niet tegenhoudt, reageert het paard sneller als je wel aan de rem "trekt".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:49

Er zijn trouwens maar weinig paarden die echt rengalop (4-takt) zullen doen op die korte stukjes op paden, de meeste galloperen gewoon hard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:53

Ik ken het gevoel :)
Lijkt mij ook erg gaaf maar vind het tegenwoordig al goed van mezelf als ik een gewoon galopje durf.
Komt vast goed, voor ons beide +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:53

Dat is een paar keer doen en je wil niet meer anders. Ik ben zelf ook een held op sokken maar ik heb deze zomer (in totaal) kilometers lang in rengalop over de velden gecrost in Hongarije. En echt, ik zou het zo weer doen als het kon. Paard ging ook echt vanuit stap vol in rengalop, wat een ervaring <3 Vertrek zag er zo uit; https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... aca35535be

Ja. Absoluut. Helemaal top :D

EDIT: Al vraag ik me af of je hier in NL wel in een rengalop kan komen. Echt lange velden heb je niet volgens mij, en bospaden zijn vaak niet veilig genoeg om een échte sprint te trekken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:02

Tuurlijk op het strand kan je goed een sprintje trekken hoor :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:28

Misschien ook verstnadig gene ren galop te doen als er een weg in de buurt is.
Misschien beter zoiets te doen op een heide of op het strand.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:36

Bizzybijtje schreef:
Dat is een paar keer doen en je wil niet meer anders. Ik ben zelf ook een held op sokken maar ik heb deze zomer (in totaal) kilometers lang in rengalop over de velden gecrost in Hongarije. En echt, ik zou het zo weer doen als het kon. Paard ging ook echt vanuit stap vol in rengalop, wat een ervaring <3 Vertrek zag er zo uit; https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... aca35535be

Ja. Absoluut. Helemaal top :D

EDIT: Al vraag ik me af of je hier in NL wel in een rengalop kan komen. Echt lange velden heb je niet volgens mij, en bospaden zijn vaak niet veilig genoeg om een échte sprint te trekken.

bij ons in/om het bos heb je ook hele mooie paden voor rengalop hoor.. en deze zijn zeker lang genoeg

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:54

Ik snap dat verlangen naar rengalop nooit zo goed...
Misschien ook omdat dat op mijn pony nauwelijks te doen was :')
Waar mijn pony toen stond, was een heel lang zandpad, zonder bochten, langs het kanaal.
Op den duur, kwam ik vaak als ik daar reed een man met een engelse volbloed tegen. Hij had ook dat vreemde verlangen naar een rengalop, en vroeg of hij een stuk met mij mee mocht galopperen, omdat zijn paard erg aan anderen hing en hij daardoor meer vertrouwen had dat hij bij die van mij in de buurt zou blijven. Prima joh! Maar jij zit op een engelse volbloed, en ik op een haf :') Gevolg was dat mijn haf de beentjes uit haar lijf rende om zijn paard bij te houden, en hij niet verder kwam dan een iets sneller handgalopje :D

Het ligt echt aan jou vertrouwen in je paard. Zoek een veilige, overzichtelijke plek, die lang genoeg is om ook echt die meters te kunnen maken. Geen wegen ernaast, en waar je niet onverwacht een tegenligger tegen kunt komen. Als het even kan, met een bodem zonder gaten en kuilen, want je ligt zo op je snufferd. :P En ga galopperen. Zodra het goed voelt, geef je een beetje meer been, en ga je in verlichte zit zitten. Je voelt per pas dat je paard harder gaat, grotere sprongen maakt en vanzelf gaat. Maar nogmaals, het ligt aan je eigen vertrouwen. Overigens denk ik dat je beter alleen kunt gaan, dan met een ander paard. Als je alleen bent, loop je niet het risico dat je paard de ander wil bijhouden en dus echt oncontroleerbaar wordt. Als zijn vriendje bij hem vandaan rent, is de kans groter dat hij alleen nog bij zijn vriendje wil blijven en jou negeerd, dan wanneer jullie alleen zijn. (Neem desnoods iemand mee op de fiets voor de veiligheid)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:05

ik heb juist eerst geoefend om met een ander paard gewoon te galopperen en dan terug te gaan naar draf terwijl het andere paard doorgaloppeerd. Zodra je die controle zelf hebt voelt het veilig dat je ook in rengalop een rem hebt ook al gaat het paard voor je ervandoor. Natuurlijk heb ik een betrouwbaar paard voorop gezet met een goede ruiter, ik hoefde maar te roepen en zij nam haar paard terug als het niet ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:41

Somebitch schreef:
Tuurlijk op het strand kan je goed een sprintje trekken hoor :)

Oef kan wel merken dat ik al een paar jaar importbrabander ben geworden in plaats van zeeuw. Stranden zijn hier natuurlijk perfect voor. Ook geen wegen in de buurt en als je een beetje vroeger gaat ook niemand die je omver kan galopperen.