welke diersoorten worden er nu niet geruimd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje1

welke diersoorten worden er nu niet geruimd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:56

Nu dat het de periode is dat er weer vogelgriep is, maak ik me wel een beetje zorgen. Ik dacht even als ze hier zouden komen ruimen. Is helemaal nog niet zo ver, maar dan zou ik geen kippen of ganzen meer terug hoeven. Ik bedacht me even... Welke diersoorten worden er nu eigenlijk niet geruimd bij uitbraak van een ziekte volgens de huidige wedgeving.
Paarden ezeltjes volgens mijn niet, maar welke nog...?

Ineke2

Re: welke diersoorten worden er nu niet geruimd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:58

Dierentuindieren over het algemeen ook niet.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:07

Tja, maar wel zonder speciale vergunningen te houden dieren zoek ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:10

Je wilt dus dieren gaan houden waarvan je nooit het risico hoeft te lopen dat ze geruimd worden...

De klauwdieren vallen al af. (mond/klauwzeer)
Kippen/eenden/pluimvee valt af.
Paarden hou je niet zomaar in de achtertuin...

Is nog moeilijk denk ik.

Oh :)*
koikarpers! :')

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:11

Moosje1 schreef:

Voor het houden van kippen heb je ook (meerdere) vergunningen nodig hoor.

Maar ik weet het eigenlijk niet. Als er bij paarden, of bijvoorbeeld honden, ook een ziekte uitbreekt wat gevaarlijk kan zijn voor mensen, sluit ik niet uit dat die ook geruimd moeten worden. Volgens mij is er alleen geen ziekte die bij paarden, honden etc.. voorkomt en gevaarlijk is voor mensen?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:18

Oh jawel hoor, bij paarden West-Nile en bij honden rabies (en nog een heleboel meer, zie deze lijst http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_d ... op_een_rij). Gelukkig komen zowel West-Nile als rabies op dit moment niet voor in Nederland.
Als je een diersoort zoekt waarbij geen van dier op mens overdraagbare ziekte voorkomt (zoönose), en er dus om die reden nooit geruimd zal worden, kun je volgens mij alles met haar of veren wel vergeten.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:36

Ruimte heb ik genoeg. Heb ook al paarden een ezel en drie geitje kippen en ganzen. Maarheb moeite dat je bijna ieder jaar wel een keer te horen krijgt van ruimen en een ziekte hier of daar.

Kom net op kangoeroe. En ja volgends de huidige wetgeving even, alles kan veranderen steeds. Maar dieren met de minste risico op ruimen.

Vijver heb ik (nog) niet. Dus koikarpers even nog niet dus.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:41

__elise__ schreef:
Moosje1 schreef:

Voor het houden van kippen heb je ook (meerdere) vergunningen nodig hoor.

Maar ik weet het eigenlijk niet. Als er bij paarden, of bijvoorbeeld honden, ook een ziekte uitbreekt wat gevaarlijk kan zijn voor mensen, sluit ik niet uit dat die ook geruimd moeten worden. Volgens mij is er alleen geen ziekte die bij paarden, honden etc.. voorkomt en gevaarlijk is voor mensen?

Ohja? Welke dan en waarom?

Ben namelijk wel heel benieuwd hoe ik nu precies in overtreding ben dan met mijn vier vergunningloze hennen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:46

Hobbydieren worden niet geruimd. Zag ik ergens in het 200 pagina stuk van de overheid.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:58

Lon schreef:
Oh jawel hoor, bij paarden West-Nile en bij honden rabies (en nog een heleboel meer, zie deze lijst http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_d ... op_een_rij). Gelukkig komen zowel West-Nile als rabies op dit moment niet voor in Nederland.
Als je een diersoort zoekt waarbij geen van dier op mens overdraagbare ziekte voorkomt (zoönose), en er dus om die reden nooit geruimd zal worden, kun je volgens mij alles met haar of veren wel vergeten.

Het heeft geen zin om paarden te ruimen met west-nijl mensen krijgen het namelijk niet van paarden. Je krijgt het van muggen die het weer kregen van besmette vogels. Paarden en mensen die geïnfecteerd zijn, zijn een 'dead-end host' ze kunnen dus geen andere mensen of dieren besmette ook geen muggen. West nijl is is inderdaad een zoonose maar die gaat niet van paard op mens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:39

Bij een uitbraak van Spaanse paardenpest worden besmette dieren en paarden met de symptomen geeuthanaseerd. Zo zijn er nog een paar ziekten waarbij paarden geeuthanaseerd zullen worden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:41

Ik denk dat men inderdaad paarden en dergelijke per stuk aanpakt.
Dat gaat niet met bijvoorbeeld 40.000 kippen in een bedrijf helaas.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:49

Dus omdat je wellicht, misschien, ooit, mogelijk, het risico zou lopen dat er dieren geruimd moeten worden, begin je er maar niet aan? En dan neem je een kangoeroe, breekt de oostwesterse kangoeroe pest uit, de wetgeving wordt aangepast, en dan zit je nog...
Beetje krom niet?

Overigens dat hobbydieren niet geruimd worden: nu misschien (nog) niet, maar is tijdens de MKZ wel degelijk gebeurd

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:25

Lon schreef:

West Nile virus wordt niet van paarden op mensen overgebracht. Zowel paard als mens zijn zogenaamde "dead-end-host" bij dit virus, dus ze kunnen het wel krijgen, maar niet meer overbrengen op andere dieren/mensen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:39

In principe worden hobbydieren niet geruimd. Maar voor elke soort zijn uitzonderingen te bedenken waarbij het wel zo is. Als jouw hond rabiës heeft bijvoorbeeld, wordt dat dier verplicht afgemaakt en eventueel andere aanwezige besmette dieren ook.

Maar hobby dieren bij bijvoorbeeld MKZ mogen tegenwoordig gevaccineerd worden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:49

Amaris schreef:
Ohja? Welke dan en waarom?

Ben namelijk wel heel benieuwd hoe ik nu precies in overtreding ben dan met mijn vier vergunningloze hennen.

Bij meer dan 500 kippen hoef je ze pas te registreren.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:25

Volgens mij worden in principe hobbydieren bij een uitbraak niet geruimd, tenzij deze ook ziek zijn of er een andere uitzondering gaande is. Dierentuin dieren zijn ook tot zo ver mogelijk veilig, tijdens de MKZ crisis van een aantal jaren geleden werden ze in de dierentuin wel opgehokt, maar van ruimen was geen sprake :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:27

mensen worden over het algemeen niet geruimd,die vliegen de hele wereld over met de meest besmettelijk ziektes :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:30

geerke schreef:
mensen worden over het algemeen niet geruimd,die vliegen de hele wereld over met de meest besmettelijk ziektes :+

Maar een mens als huisdier wordt niet echt gewaardeerd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:33

belle_boef schreef:
geerke schreef:

Maar een mens als huisdier wordt niet echt gewaardeerd.

nee jij als mens niet, maar je huisdieren wel, of ze nu besmet zijn of niet, kijk maar het hondje van die spaanse verpleegster, zonder pardon, spuit erin....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:37

Was inderdaad een onzinnige paniekreactie; honden kunnen geen ebola krijgen...