Wat is de 'waarde' van dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph__

Wat is de 'waarde' van dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:36

Via kennissen krijg ik de kans om een paard over te nemen mits ze bevalt na 2 maanden leasen;

Het gaat om het volgende paard;
- Westfalen merrie, 9 jaar, bruin, stokmaat 1.75 meter
- Heeft vroeger in de springsport gelopen maar niemand weet op welk niveau springen en of dressuur.
- Prettig karakter, braaf op stal, weinig merrie-streken

- Paard komt van handelaar, heeft een jaar in manegelessen gelopen maar ging vooral bokken bij manegeklanten als ze van ze af wilde. Ik heb haar in deze periode ook vaak gereden.

Merrie is gezond, beslagen, tandarts etc oke, afgelopen jaar behandeld door een homeopaat om te kijken of ze misschien problemen had met haar rug/spieren oid waarom ze met manegeklanten gooide. Dierenarts en homeopaat niets kunnen vinden.

Ze is waarschijnlijk een paard die het niet moet hebben van veel verschillende ruiters, zodoende ook niet meer geschikt voor de manege.

Ik wil haar graag eerst leasen om te kijken of ze hersteld, en straks de sport weer in kan, ben zelf een springamazone, zou niet ZZ willen starten maar een paard die in het M een leuke ronde zou kunnen springen na een tijd zou wel een wens zijn.

Wat zou een goede prijs voor haar zijn?

Evianp

Re: Wat is de 'waarde' van dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:39

Als je een foto hebt laat het anders zien. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:41

Hooguit 2000 euro denk ik zo...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:43

Ligt helemaal aan de afstamming, exterieur/predikaten en beweging/springen van de merrie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:45

Tjah.. Is ze gestart in het B of in het ZZ Zwaar :+
Niveau van starten en prestaties spelen vaak wel een grote rol in de prijs.
Ook het feit dat ze wel een verleden heeft met ongewenst gedrag en hier niets op gevonden is zal de prijs flink kunnen doen veranderen

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:46

Heeft de dierenarts ook röntgenfoto's gemaakt? Dat bokken zou mij toch niet helemaal lekker zitten namelijk en zou wel alles willen uitsluiten.

Als dat ok is zou ik denken aan een bedrag zo rond de €1500 a €2000.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:47

Ik vraag me echt af waar die 2000,- op gebaseerd is. Ieder paard lijkt tegenwiordig 2000,- te (mogen) kosten.

Zoals Natasja zegt, daar hangt het vanaf. En uiteraard hoe ze evt. op de foto's eruit ziet als je gaat keuren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:50

Gewoon, paard is van gemiddelde leeftijd. Heeft niet bijzonder gepresteerd, niet geschikt voor elke ruiter gezien het gedrag van het paard.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:52

Er staat mij iets van bij dat je bij de KNHS het niveau van het paard kunt opvragen, misschien is dat een overweging?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:53

Ik ga ook uit van een gemiddeld paard. Als ze uitmuntend was geweest had dat er wel bij gestaan neem ik aan. Net als een bijzondere afstamming of geweldige gangen.
Vandaar die prijs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:57

Majabeestje schreef:
Ik ga ook uit van een gemiddeld paard. Als ze uitmuntend was geweest had dat er wel bij gestaan neem ik aan. Net als een bijzondere afstamming of geweldige gangen.
Vandaar die prijs.

Niet iedereen heeft daar verstand van.

Ze least haar nu voor 2 maanden. Is dit TS haar eerste paard?

Niet iedereen is bekend met afstamming, moederlijnen en predikaten.

Ik heb wel eens een papier in handen gehad waar ik van begon te watertanden en de eigenaar in kwestie dacht maar een hele simpele te hebben.

(omdat er niet een hele bekende hengst als vader stond)

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:02

Klopt helemaal, ik ben inmiddels inderdaad op de hoogte dat ik haar prestaties kan opvragen bij de KNHS, welke gegevens van haar heb ik daarvoor nodig?

Ze is inderdaad een gemiddeld paard, geen geweldige afstamming, geen uitmuntende gangen. Ik zal nog zoeken naar foto's of filmpjes. Ik ben een beetje bekend in de wereld, heb hiervoor 2 eigen paarden gehad en redelijk lang op een stoeterij/sportstal meegelopen waarmee je met afstammingen, predicaten en moederlijnen om de oren wordt gegooid. :+

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, dat was ook inderdaad het zoeken naar, wat kost een gemiddeld paard ongeveer op dit moment in de markt.

Als nog meer mensen aanvullingen hebben en waar op te letten hoor ik het heel graag!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:09

Levensnummer of chipnummer zou genoeg moeten zijn, maar paard kan natuurlijk ook in Duitsland in de sport gelopen hebben.

Ik zou mijn twijfels hebben bij het paard, ze komen al niet voor niets in de handel terecht...
En als ze een keer het geintje kennen dat ze hun ruiter kunnen lozen als ze er zat van zijn zullen ze daar snel in terugvallen als het ze te moeilijk wordt.

Er zijn zat fijne paarden te koop voor normaal geld die geen 'verleden' hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:17

Manegepaard dat niet meer geschikt is als manegepaard vanwege grillen in karakter.
Was dit een topmerrie voor sport en/of fokkerij geweest, was ze vast niet in een manege terecht gekomen.

Oftewel: recreatiepaard met gebruiksaanwijzing. Bij goede gezondheid zijn die 1.000-1.500 euro waard (marktwaarde).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:54