Verandering in gedrag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Verandering in gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 01:30

Wij hebben kort geleden een Tinker merrie gekocht van 5 jaar. Ze was onbeleerd dit wisten wij ook. Toen we daar waren was ze rustig, aanhankelijk en makkelijk mee te nemen aan een touw.
We hebben een klinisch rapport gezien met data en al, ze was volgens de papieren goed gekeurd.

Op stal bij ons was ze schrikachtig en kijkerig wat ik wel normaal vind voor de eerste paar dagen, ze was ook veel te dun dus zijn we rustig begonnen met meer voeren. Na een maand zijn we begonnen met zadelmak maken, ze was vreselijk gespannen, ook in omgang dagelijks. Schrikt snel, scheren kan gewoon niet wordt te gevaarlijk en de sokken knippen lukte na bijna 3 en een half uur.

Het inrijden ging na een aantal weken steeds beter en we konden al snel los door de bak in alle gangen, zolang je haar niet te veel in de mond zat. Tijdens het opstappen alleen was ze nukkig draaide af maar zodra je erop zat was alles prima, ook als je na vijf minuten afstapt kon je opstijgen zonder problemen.

Nu merkten we na een aantal maand dat ze kreupel werd, alleen in draf. In alle andere gangen loopt ze goed is niks te zien, tot je aandraaft. We hebben haar op rust gezet en dierenarts bijgehaald. Hij had ook niet echt een antwoord. Ze is nu opnieuw onwijs schrikkerig en kijkerig je moet oppassen als je de stal in gaat om een deken goed te doen. Ze vecht dwars door een verdoving heen. We mogen absoluut niet aan haar schouder komen.
DA heeft pijnstillers en ontstekingsremmers voorgeschreven, blijft nukkig en onvoorspelbaar.

Nu hebben we van een aantal andere mensen gehoord dat de beste man waar we de pony gekocht hebben nogal rommelde met zijn zaakjes. Er wordt vermoed dat deze pony is afgekeurd op een schouder blessure en toen naar de slacht is gestuurd, maar dat ze niet bij de slacht geëindigd is maar is doorverkocht als onbeleerd paard.

Het lijkt wel of ze verdoofd was de eerste paar keer dat we zijn gaan kijken zo rustig als ze was. Het keuringsrapport lijkt wel vervalst.

Maar mijn dat lijkt nogal raar in mijn ogen, ze is nog zo jong. En als ze zo doorverkocht is kunnen wij er nog iets aan doen.
Wat de DA aanbevolen heeft is wachten of de kuur aanslaat zo niet dan af laten keuren en laten slachten.
Zou dit gedrag nog uit iets anders kunnen voorkomen of heeft iemand hier ervaring mee.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Sorry voor het lange verhaal.

Ik hoop dat het hier goed staat.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:43

Ben je erbij geweest tijdens het keuren?
Want de kans is dan groot dat dit paard wat mankeerd, het snelste kom je erachter door een uitgebreid onderzoek waar de pijn vandaan komt en dan foto's of een scan laten maken.

Zou nu trouwens niet meer gaan rijden maar eerst afwachten

Edit trouwens wel heel raar dat een DA zegt zonder foto's af laten keuren en slachten je weet niet eens wat het is

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:23

Heb je het keuringsrapport al gecheckt op echtheid? De arts / kliniek die de keuring heeft verricht, moet toch achter zijn rapport staan?

alice0cullen

Re: Verandering in gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 01:06

Er zijn foto's gemaakt bij de vorige dierenarts, hij zegt dat hij niks kan zien. Maar heb vandaag gebeld en heb toen gezegd dat ik vermoed dat het uit de schouder komt, hij was bijna boos omdat ik geen opleiding had en bla bla bla dus ga morgen naar een andere DA en kijken wat hij zegt.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 03:49

Jeetje zeg wat heftig.... Laat even weten wat de andere VA zegt... Ben best benieuwd.... Ik denk dat als het uit de kom was dat je er dan echt niet op mocht van dr en dat je het wel ziet ( rare bobbel ofzo) Of het moet maar een heel klein beetje uit het gewricht zijn een soort luxatie. Even maar niet rijden...Ik hoop echt dat het mee valt in ieder geval! En idd een second opinion kan nooit kwaad! Liever een keer te vaak de veearts gebeld als net die keer te weinig!

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 04:38

ah bah hoop dat het goed komt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:00

alice0cullen schreef:
Er zijn foto's gemaakt bij de vorige dierenarts, hij zegt dat hij niks kan zien. Maar heb vandaag gebeld en heb toen gezegd dat ik vermoed dat het uit de schouder komt, hij was bijna boos omdat ik geen opleiding had en bla bla bla dus ga morgen naar een andere DA en kijken wat hij zegt.

Zou je eigenlijk om moeten lachen, dat hij bijna boos werd. Diegene voelt zich natuurlijk in een hoekje gedrukt en als zijn "kunde" aan het licht komt... Heel goed van je om een andere VA in te schakelen. ;)