Buitenrijden spannend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soof14

Buitenrijden spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:21

Ik heb 5 maand geleden een super leuke haflinger gekocht,
hij is 5 jaar maar onzettend lief ! maar ook echt een boefje ik heb ongeveer tot nu toe 10 keer met hem buiten gereden dit ging eigenlijk altijd best heel goed.
Hij is natuurlijk wel eens geschrokken en weggerend maar hij is heel snel weer rustig te krijgen dus gaat absoluut niet door het lint.
Nu zitten we al een tijdje te klooien met het zadel hij lag niet goed dus een maand niet gereden toen zadelmaker erbij en had hem weer goed gemaakt maar na een week liep hij niet meer goed onder het zadel nu komt ze eind van de maand weer.
Maar al met al bijna 2 maand niet kunnen rijden.
Nu ben ik zelf heel angstig en maak ik me alleen nog maar druk als ik weer kan rijden om een buitenrit te maken. Ik vind het opeens zo eng en denk alleen maar wat als dit wat als dat.
Ik baal hier zo ontzettend van.
Dus gisteren wezen wandelen buiten en dat vond ik al spannend hoe verder we van huis zijn hoe oplettender hij word. En dan denk ik wat nou als hij schrikt ik kan hem niet houden en val eraf en hij rent tegen een auto aan. Dat soort rampscenario's heb ik de heletijd in mijn hoofd.
En ik kan gewoon niet rustig blijven maar heb het idee dat ik mijn angst op hem overbreng.
In de bak doen we eigenlijk alles zondar zadel en bitloos maar op het moment dat we het erf afgaan word ik zo bang en onzeker.
Hebben jullie misschien tips zodat dit alles minder spannend word?

_PatriciaH

Re: Buitenrijden spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:25

Helaas geen tips....vroeger nooit gehad maar sinds een jaar hier hetzelfde probleem. Lees graag even mee, succes :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:27

veel oefenen (eerst aan de hand) met iemand die ervaring heeft en eventueel met een ander rustig paard..

Ik heb ook altijd rampscenario's in mijn hoofd, heel lastig. Vraag hulp, alleen al door de afleiding zul je minder met je angst bezig zijn

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:29

oke bedankt ! ik vind om erop te zitten minder eng dan ernaast te lopen want dan kunnen ze niet tegen je aanspringen ! en ben je bij ze als ze wegrennen. Maar het vervelende ik maak van een mug een olifant en denk dat mijn pony overal van schrikt. Maar oefenen ben ik al afentoe mee bezig gewoon kleine stukjes na het rijden

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:52

Oo ik vind wandelen juist veel minder eng...doe veel grondwerk dus weet dan wel hoe ze reageren maar onder het zadel voelen ze juist mijn angst! Als ik erop zit zie ik alles al eerder dan de paarden en merk dan echt dat ze denken " waar,waar,waar?" Terwijl er niets is...

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:54

Ja das waar maar heb het idee dat met wandelen ze het ook merken als je bang bent. En dat van als jij bang bent je paard gaat denken waar ,waar, dat herken ik maar al te goed

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:02

Ik heb helaas hetzelfde nu met mijn nieuwe paard.
Wandelen gaat trouwens goed, dan ben ik niet bang. Ik heb dan wel altijd een hoofdstel in.

Wat ik doe als ik echt bang ben is voordat ik naar buiten ga eerst longeren of eerst in de bak rijden. Dit zodat er alvast wat energie uit is, geeft mij alweer wat meer vertrouwen. Daarnaast ga ik als ik alleen ben een klein rondje stappen ( zo'n 40 min)
Als ik het durf een klein stukje draven of tölten.

Verder ga ik alleen met mensen naar buiten die ik vertrouw en met wie ik goede afspraken heb gemaakt van te voren.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:14

Ik kan je niet echt helpen met je angst, maar ik herken me er wel een beetje in. Ik heb een jong paard waarmee ik vroeger toen hij veulen was heel veel km heb gemaakt, echter ben pas 4x op een echte buitenrit met hem geweest. Ik doe dit eigenlijk altijd met een ander paard erbij, dan zijn ze een heel stuk kalmer. Die van mij is een echte heethoofd (hoog in het bloed) en kan zich snel druk maken. Aan de andere kant is hij weer heel nuchter, wat hem erg onvoorspelbaar kan maken. Hoe gaat hij reageren in een situatie?? Vandaar dat ik met buitenritjes er altijd voor zorg dat iemand anders met me meerijdt (te paard) en dat ik er een slofje aan hang. Deze hangt eigenlijk vaak helemaal los,maar mocht het nodig zijn kan ik deze er dan altijd bij pakken.
Wel weer raar: ons 3e buitenrit ever ben ik voor een fotoshoot helemaal alleen met hem (in de trant van zonder ander paard) naar het strand geweest (Wassenaarse Slag), waar hij zich keurig heeft gedragen, terwijl hij het heeeeeel erg spannend vond. Ikzelf vond dit niet eng, mocht hij er vandoor gaan, dan zijn er geen auto's of groot verkeer waar hij tegenaan kan rennen en heb ik een mega zandbak waarin ik hem weer langzaam terug kon nemen. Op straat herken ik je doemscenario's, die heb ik ook. Vandaar dat ik daar nog niet alleen ga. Maar wellicht heb je wel wat aan de tips hierboven?

Veel succes!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:08

Echt heel erg bedankt,
Het word alleen maar enger hoelanger ik niet rij.
De spanning stapelt zich nu als het ware maar ik ga t gewoon na het rijden als de meeste energie eruit is lekker uitstappen langs de weg/ zandpad/fietspad met slootje ernaast.
ik zal me er toch echt overheen moeten zetten.
en stiekem weet ik dat mijn pony niet een vreselijke stuiterbal is maar hij blijft natuurlijk 5. en gelukkig is ie lekker klein dus kan ook gewoon afstappen als er een enge situatie is.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:09

En het is dus ook niet zo erg,,
iedereen heeft wel eens angst maar het gaat erom dat je het durft te overwinnen.
En aan jullie verhalen te horen moet het gewoon goedkomen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:21

RUI -> BRT

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:26

als je het eng vindt vraag dan iemand van je manege mee die een paard heeft die buiten heel braaf is en ga samen buiten rijden! dan zal je pony minder snel schrikken en jij ook :) /3

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:37

Ik herken me hier ook heel erg in! In mijn hoofd is mijn paard al vijftien keer op een vrachtwagen gelopen, heeft hij al twee keer zijn been gebroken,.. terwijl hij eigenlijk super flink is en helemaal niet het gekke paard dat ik steeds in mijn hoofd heb! Na een buitenrit ben ik steeds trots. Op de duur kon ik zelfs niet studeren omdat ik schrik had dat er iets ging gebeuren. Nu heb ik mezelf voorgenomen om niet meer zo angstig te doen. Ik handel verantwoordelijk met mijn paard en weet dat er steeds iets kan gebeuren. Maar het is te gek om in angst op dat moment te zitten wachten, dan verlies je zoveel van je tijd waarin je wel zou kunnen genieten. Dus ik zou zeggen: blijven ademen en pas 'ingrijpen' als er effectief iets gebeurt :-D Al geef ik het toe: de theorie is gemakkelijker dan de praktijk..

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:46

Ik zelf heb ook sinds kort een ander paard, zelf ben ik begonnen met wandelend de omgeving te verkennen.
Als ik nu op buitenrit ga vraag ik of iemand mee fietst met of zonder paard, dan is ze een stuk zelfverzekerder dan als ze "alleen" is en daar kan ze ook d'r steun in vinden als iets eng is.
Zelf ook rustig blijven, ik vind dat soms ook wel is moeilijk omdat ik ook een onzekere ruiter ben maar als ik rustig en ontspannen word merk ik dat zij dat ook word!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:47

Precies zo voel ik me ! en inderdaad na een buitenrit denk ik ik kan het he tis niet eng !
maar dat is nu al weer 2 maand geleden en nu lijkt weer een muur van 10 meter waar ik overheen moet stappen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:48

Heel erg herkenbaar.
Ben vorig jaar echt een paar keer in de week wezen buiten rijden.
Maar vond het toch wel 'eng' om het dit jaar weer te doen, kwam toen ook niet meer verder dan een stukje de straat in en weer terug terwijl ik vorig jaar 7 km deed.
Moet wel zeggen dat ik die laatste keren vorig jaar een te fris paard onder m'n kont had, van toen 4, wat al weken alleen maar mocht stappen. Denk dat de angst hierdoor een beetje is gekomen, ze wilde te graag aan het werk en dat was te merken.
En ik vertrouw haar ook echt wel, maar ik haal ook van alles in m'n hoofd. Stel dat ze van een gek dingetje schrikt en er komt net een auto aan... Allemaal van dat soort dingen :'). Daarom heb ik het dit jaar niet meer gedaan. En nu word het slecht weer en zou ik het eigenlijk toch graag weer een keer willen proberen xD

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:55

Wat is je rij-ervaring voordat je je pony kocht, en vooral je buitenrij-ervaring? Maw... is de combi ervaring/rijkunst/pony een verantwoorde?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:28

Was al bang dat deze vraag zou komen sientje,
ik reed voor mijn pony bijna 4 jaar niet zolang . heb een lease pony gehad en verzorgpaarden.
Ik ben absoluut geen ''goede'' ruiter maar kan echt wel een paard/pony in bedwang houden.
Alleen ik maak het mijzelf heel lastig en raak heel snel in paniek.
Ik heb een angststoornis die niet echt meehelpt. Ik heb juist deze pony om mij te helpen en dat gaat op veel gebieden heel goed.
Alleen het buitenrijden vind ik gewoon eng (omdat ik dat nu al 2 maand niet op mijn pony gedaan heb)

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:30

Paard neemt vaak jouw gemoedstoestand over, probeer zelf rustig te blijven en ga bijvoorbeeld met iemand mee waarvan het paard totaal niet kijkerig is.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:31

en qua buitenrij ervaring.
voor een buitenrit (denk aan ponykamp)
wil ik altijd zo snel mogelijk naar huis omdat ik niet durf
maar als ik uiteindelijk doorzet vind ik toch het plezier erin.
en rij ik met de snelle groep mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:32

Als je dus kunt neem iemand mee met een kalm paard. Geef je paard eerst de kans energie kwijt te raken en ga dan een simpel rondje buiten stappen. Beetje kletsen en door ademen :)

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:33

En als je eens begint met een rustig ritje buiten, alleen stappen? En dan langzaam uitbreiden met wat draf en uiteindelijk galop erbij zodat je vertrouwen buiten kan groeien?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:34

Dankjulliewel voor de reacties met goede tips!
Ga als het zadel weer klaar is gelijk maar weer proberen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:54

Als je iets spannend vind helpt het trouwens om te zingen of neuriën, dan moet je namelijk wel doorademen. :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:07

Leg de lat niet te hoog voor jezelf kies een rustig weggetje en niet te lang vraag de eigenaar van zijn beste vriendje met haar paard mee te gaan dan blijft hij vast wel bij hun. En bedenk paardrijden doe je voor je plezier. Je ritten worden vanzelf langer dan.