ruin toont heel raar gedrag in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

ruin toont heel raar gedrag in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:27

Hoihoi!
Sinds vandaag staat er bij ons een nieuw paard bij ons op stal. Het is een 13 jarige ruin en is volgens hun laat geruind, en heeft de laatste tijd maar met 1 andere ruin gestaan. Onze kudde heeft 2 andere ruinen en 5 merries. We hebben ze eerst met een draadje ertussen laten wennen, en daarna erbij gezet. Tot onze verbazing ging het goed met de ruinen, en de kuddeleider leek hem te accepteren. Nou begon die nieuwe ruin natuurlijk ook bij de merries te snuffelen en ineens begon die heel hard te trappen. Dit bij alle merries. Hier zijn wij natuurlijk beetje van geschrokken, maargoed natuur ff zn gang laten gaan. Naar een tijdje wilden wij onze 28 jarige merrie uit de wei halen, mijn moeder liep dus de wei in en vervolgens kwam die nieuwe ruin naar mijn moeder toe, hij maakte zich heel groot en zette zn nek erop. Mijn moeder aait hem dus en hij begint heel raar te hinniken (dit stond haar natuurlijk niet aan). Dus mijn moeder loopt door en pakt onze merrie. Op dat moment komt die ruin en begint onze merrie te trappen dus mijn moeder klikt ook meteen het touw los en gaat aan de kant. Op dit moment komen ook de andere erbij. (Mijn ruin, dus een van de 2 die er al heel lang staat sprong tussen mijn moeder en die nieuwe ruin in) Nou mijn moeder merrie eruit gehaald, die had natuulijk een mega trap afdruk op dr schenk staan. (Ze liep niet kreupel dus hopen dat morgen ook niet) maargoed, wij haar weer terug in de weide en het even af staan te kijken. Toen schrokken we wel even omdat die nieuwe ruin met zijn oren plat en met zijn neus over de grond door de weide naar de merries ging. Dit vonden wij geen normaal gedrag, maargoed die pony ging op stal en staat de hele nacht op stal. We weten niet echt wat we ermee moeten, vooral omdat die eigenlijk zo raar op mensen reageert als die een ander paard uit de wij halen... heeft er iemand een idee?
het is gewoon een vraag, dus graag beetje netjes houden!
Laatst bijgewerkt door ApplePapple op 15-11-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nandos

Re: ruin toont heel raar gedrag in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:38

Als hij echt pas sinds vandaag bij jullie op stal staat zou ik me helemaal nog niet te veel zorgen maken. Alles is nieuw voor hem en de hele rangorde zal toch even opnieuw bepaald moeten worden. Stel zijn gedrag blijft zo aanhouden, dan vind ik dat je mag spreken van 'vreemd' gedrag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:40

Dus je hebt hem binnen een dag bij de groep gedaan. Tja, dat is dan ook vragen om problemen. Hier blijven ze toch echt wel minstens een dag of 2 apart lopen. Wel zo dat ze contact kunnen hebben. Maar meer ook niet.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:40

Ja dat klopt ook, hebben we ook al gezegd. Maar we hadden eerder zn ruin en die vertoonde ook zulk gedrag en die bleef dit doen. Die is ook op een gegeven moment voor de waterbakken gaan staan zodat onze paarden niks konden drinken...

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:41

FriesWytske schreef:
Dus je hebt hem binnen een dag bij de groep gedaan. Tja, dat is dan ook vragen om problemen. Hier blijven ze toch echt wel minstens een dag of 2 apart lopen. Wel zo dat ze contact kunnen hebben. Maar meer ook niet.

Nee want met een draadje ertussen ging het goed. En meerdere mensen zeiden dat ruinen er beter meteen bij konden :)

Edit: misschien was het idd wel te snel. Maar waarom doet die dan zo naar mensen…
Laatst bijgewerkt door ApplePapple op 15-11-14 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:42

Dat is dus hengsten gedrag :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:55

Ahhh!! Hiervan wilde ik dus echt nog een topic maken want dit heb ik van de week geleerd van tv. :D
Ik heb het nog nooit in het echt gezien en wilde dus vragen of mensen dit bekend voorkwam omdat ik eigenlijk nog nooit een hengst in een kudde gehouden heb.

Maar wat LukieBradley zeg, dat is hengstengedrag. Om precies te zijn het geen wat de alfa hengsten doen als ze zich merries toe eigenen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:58

Je hebt nu 2 opties.. Geen actie ondernemen en ruin laten staan en het risico nemen dat er paarden kreupel worden geschopt. Of je zet de ruin met een ander apart voor een tijdje

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:06

Hhaha iris82. dat komt wel eens voor.
Ja charmingS daar zijn wij dus ook heel hard over aan het denken…

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:08

Ik wist logischerwijs wel dát het voorkwam, maar ik bedoelde dus ook gewoon bij onze gedomesticeerde huispaarden. Had er op Bokt ook nog nooit over gelezen. Dus je hebt wel best een primeur. :j

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:22

Haha idd, ik wist ook dat het voorkomt maar zo in een weiland…

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:34

Ben ik natuurlijk de enige die het vaker heeft gezien _O-
Pas er inderdaad ernstig mee op want als er een dominante ander terug gaat vechten is de kans op fout gaan heel groot en dat wil je niet.
Ik heb diverse situaties meegemaakt.

O.a. van onze eigen hengst die dit om zijn merrie heen deed als teken naar de buur paarden dat ze van hem was. Merrie vond het geen probleem dus niks aan de hand.

Een haflinger ruin bij ons die ook op de manier als bij jou de kudde kwam verstoren. Is ook om die reden verkocht.

En mijn bloedeigen Shetlander een paar weken terug. Beest is 5333 jaar oud en altijd onderdanig geweest (wel vormen van dominantie). Altijd rustig vanwege zijn altijd-iets-hebben. 1 maal serieus gevochten met een merrie maar veelal respect en zeker voor de groten ging hij op de loop. Heeft 1 vriendinnetje, mijn merrie shet. Door zijn gezondheid heb ik ze verhuist naar een plekje voor hun 2. In het begin stond er nog een merrie shet bij alleen in de wei ernaast. Nou na een week mocht ze er van mij wel bij. Ja hoor, hij wou ineens zijn meisje beschermen (die trouwens allemansvriend is) en die kop ging laag en hij vloog werkelijk. Nooit zien doen, rennen doet hij ook nooit. Direct uit elkaar gehaald. Later nog bij een c pony in willen zetten maar begonnen gelijk te vechten. Denk dat het Door zijn medicijnen komt :')

Dit waren dus enkele voorbeelden
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 15-11-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:35

Cushingmedicijnen zeker?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:36

Ja dat klopt :')
Hij was/is altijd zoek en onderweg en sinds deze diagnose is hij om geslagen :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:44

Oh wat interessant!
Film het, en dan toch nog even een of twee weekjes een draadje er tussen. :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:33

Gypsy, ik weet niet of je Horse&Country hebt? De afleveringen waar ik het over had heten: "Cloud: wild stallion". Qua paardengedrag echt een van de beste series die ik ooit gezien heb. :j

Edit: HEBBES! :D
https://www.youtube.com/watch?v=ouvkr0Aud9E

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:35

paard moet leren hoe die zich moet gedragen in een kudde As hij altijd de baas is geweest over dat ene paard En nu in een kudde staat Maar snap ook dat je geen zin hebt in kreupele paarden Dus lastig Wordt er iets met dat paard gedaan wat betreft training ? Misschien als die wat meer in het werk staat dat die ook wat rustiger en minder baldadig is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:37

Ik heb die docu idd wel eens gezien! Maar bij gedomesticeerde paarden nog nooit dit gedrag zelf gezien, dus vandaar dat het me wel interessant leek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:41

En gevonden op 10.40 min.
TS, lijkt het daar op? :)

Snaking noemen ze dat in het Engels.
Wellicht kun je op Google er meer over vinden bij gedomesticeerde paarden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:49

Is het wel een ruin en geen klophengst ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:30

Zijn gedrag naar mensen toe is in ieder geval niet te tolereren. Je moeder heeft ook niet echt adequaat gereageerd op zijn gedrag, die had hem direct terug moeten zetten met alles wat ze in huis had (halstertouw is heel geschikt om een paard mee terug te zetten).
Zet hem voorlopig maar weer buiten de groep, in ieder geval totdat iedereen weet hoe met zijn gedrag om te gaan. Hij claimt de groep paarden en ziet de mensen kennelijk alleen als "concurentie" en dat is levensgevaarlijk gedrag.

Annekelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:55

Wij hadden precies zo'n ruin opstal, niet extreem laat gecastreerd maar wel nadat het hengstengedrag inzetten, bijten trappen alles. Na een jaar begint hij weer een beetje normaal te worden in z'n hoofd maar een hengst in de wei erna zetten kan niet. Het enige wat ze doen is rennen, wat ook typisch is voor hengsten.

Er is een kans dat dit paard niet geschikt is voor een kudde met merries, zet hem weer naast de kudde en als hij wat gewend is probeer je het opnieuw misschien na een stevige work-out en qua weer ook rustig. gedraag hij zich dan nog zo dan zou ik het risico niet nemen en hem samen met een ander apart zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:58

Mensen geven het te weinig tijd.... ik heb er al snel een week tot 14 dagen een draad tussen.
Een paard heeft veel tijd nodig om een nieuwe 'horizon' in te prenten.
Het paard ziet nieuwe mensen, een nieuwe omgeving, nieuwe geuren, nieuw geluiden, en moet ook nog eens zichzelf manifesteren in een nieuwe kudde.
Dat is gewoon teveel....

Draad ertussen..... geef het tijd, en schaar hem in als het echt rustig is....
Verder niks aan de hand hoor, al die spookverhalen :+
Komt ongetwijfeld goed :-)