Stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nudion

Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:55

Hoi bokkers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een paard gekregen van mijn opa, maar de stalling bevalt me niet. Hij wil er niets van hebben omdat hij de mensen graag mag, maar ik ga met tegenzin naar mijn paard hierdoor. Ik heb de punten van beide stallen hier onder op een rij gezet.

Huidige stalling
Mijn paard staat van een uur of twee tot vijf uur buiten op zand. Zomers een paar weken overdag op het land. Er is geen keuken of iets dergelijks om bijvoorbeeld water te koken. Ik kan 's avonds rijden van zes tot negen, maar de lessen hebben voorrang. Mijn paard staat nu vrijwel de hele week stil, ik longeer haar misschien een avond in de week een half uurtje puur als uitlaatklep voor haar energie. Ze krijgt hier een kilo brok per dag en een kilo kuil, wat ik persoonlijk te weinig vind, zeker gezien haar onder gewicht. Ik moet elke dag mesten en op eens per week de bak of zomers dan het land. Ik heb redelijke uitrijmogelijkheid, maar kan hier geen gebruik van maken omdat ze onbeslagen is en de eigenaren van mijn stal niet willen dat ze dan op de verharde weg loopt. Kleine metalen zadelkast. Op 8 minuten fietsen. €220,00 per maand.

Andere stalling
Mijn paard staat van een uur of zes tot twee buiten op zand. Zomers een paar maanden op het land en bij mooi weer ook 's nachts. Er is een keuken. Het is vrij rustig op stal door oudere paarden of paarden die niet heel intensief kunnen worden gereden. Ik heb vanaf twee uur de tijd om te rijden tot elf uur 's avonds. Er is springmateriaal wat ik mag gebruiken en een longeerbak. Het voer is onbeperkt. De stallen worden gemest en zomers moeten in groepsverband een keer per week het land mesten. Ik heb uitrijmogelijkheid en mijn beste vriendin en mijn oude verzorgpony die zij nu verzorgt staan daar op stal. Grote houten zadelkast. Op 20 minuten fietsen. €200,00 per maand.

Ik zou zelf erg graag willen veranderen van stalling omdat mijn paard nu niet de aandacht en beweging krijgt die zij nodig heeft en dat vind ik heel erg. Mijn opa wil hier echter niets over horen, omdat hij het wel oké vind zo ondanks dat ik wel steeds het verwijt van hem krijg dat ik niets met mijn paard doe. Ook stalgenoten die haar bijvoorbeeld buiten zetten 's middags, geven aan dat ze veel te veel energie heeft, zeker in combinatie met de brokken die ze nu krijgt.

Mijn moeder en ik zijn radeloos omdat er veel ruzies ontstaan hierdoor met mijn opa. Zo zei hij bijvoorbeeld tegen mijn moeder dat ze beslagen zou worden, zodat ik zou kunnen buiten rijden maar tegen mij dat hij dit nooit heeft gezegd en het niet nodig vindt ondanks dat hij geen verstand heeft van paarden en dit ook toe geeft en dit soort dingen gebeuren wekelijks waardoor wij onderling ruzie krijgen of ik op stal. Ik weet dat hij het niet breed heeft ook al roept hij dat hij al het geld van de wereld heeft en daardoor denk ik dat ze geen hoefijzers krijgt, terwijl hij op de huidige stal wel meer betaald en vaak nog moet bij betalen voor grondbedekking of voer.

Ik hoop dat jullie me misschien advies kunnen geven, want ik ben ten einde raad. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om haar te koop te zetten omdat ik niet vind dat ze dit verdient. ;(

Kermis

Re: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:17

Als jij het paard hebt gekregen, Waarom bepaald jouw opa dan of ze mag verhuizen of niet?

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:20

Kermis schreef:
Als jij het paard hebt gekregen, Waarom bepaald jouw opa dan of ze mag verhuizen of niet?

Hij betaald mijn stalling. Belangrijk detail vergeten.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:24

Gaan zorgen dat je de stalling en onderhoud zelf kan betalen!! Veel beter voor jou en je paard. Als jij met tegenzin heengaat zal je dat vast een beetje overgeven aan je paard en niet vol enthousiasme heengaan..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:31

Wat ik raar vind is dat de eigenaren niet willen dat je naar buiten gaat omdat je paard onbeslagen is, wat is dat (sorry) voor een achterlijk iets!! Mijn paarden zijn ook niet beslagen maar kunnen best over eerst verharde stuk lopen. De eigenaren van de stal gaan voor mij dat echt niet bepalen, zijn ze helemaal gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:37

Als jouw opa jou een paard geeft en de stalling betaalt, ben je toch best verwend met zo'n kado.. dan zou ik er genoegen mee nemen!

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:37

Shennalover schreef:
Gaan zorgen dat je de stalling en onderhoud zelf kan betalen!! Veel beter voor jou en je paard. Als jij met tegenzin heengaat zal je dat vast een beetje overgeven aan je paard en niet vol enthousiasme heengaan..

Ik ben minderjarig en kan dat naast school helaas niet betalen met een bijbaantje.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:37

En zelf de stalling betalen is geen optie? Dan heeft je opa er gelijk niks meer over te zeggen denk ik?

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:37

Batlow schreef:
Wat ik raar vind is dat de eigenaren niet willen dat je naar buiten gaat omdat je paard onbeslagen is, wat is dat (sorry) voor een achterlijk iets!! Mijn paarden zijn ook niet beslagen maar kunnen best over eerst verharde stuk lopen. De eigenaren van de stal gaan voor mij dat echt niet bepalen, zijn ze helemaal gek!

Dat vind ik persoonlijk ook.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:38

VivaLaVida schreef:
Als jouw opa jou een paard geeft en de stalling betaalt, ben je toch best verwend met zo'n kado.. dan zou ik er genoegen mee nemen!

Wat is dit voor toevoeging?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:43

Nudion schreef:
Shennalover schreef:

Ik ben minderjarig en kan dat naast school helaas niet betalen met een bijbaantje.

Hoe minderjarig is minderjarig? Vanaf 13 mag je al kleine klusjes doen.

Daarnaast kan een paard heel goed zonder ijzers buiten lopen, zolang je niet uren en uren gaat rondrennen met ze. En een vreemde zaak dat de eigenaar van een stal dat zou bepalen als het je eigen paard werkelijk is. Die hebben daar niets over te zeggen, ze kunnen hooguit iets adviseren.

En kan je moeder niets betalen aan stalling, dan is dat probleem ook over kwa stalling,

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:48

Je bent 20? (staat in je profiel) Dan kan je neem ik aan toch wel aan een baantje komen?

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:15

karuna schreef:
Hoe minderjarig is minderjarig? Vanaf 13 mag je al kleine klusjes doen.

Daarnaast kan een paard heel goed zonder ijzers buiten lopen, zolang je niet uren en uren gaat rondrennen met ze. En een vreemde zaak dat de eigenaar van een stal dat zou bepalen als het je eigen paard werkelijk is. Die hebben daar niets over te zeggen, ze kunnen hooguit iets adviseren.

En kan je moeder niets betalen aan stalling, dan is dat probleem ook over kwa stalling,

Ik bedoel daar ook niet mee dat ik niet kan werken, maar dat ik niet genoeg verdien om de gehele stalling te betalen.

Ik ga verder niet op deze reactie in, omdat ik wat ik heb dikgedrukt erg spottend vind over komen.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:15

mirthheee schreef:
Je bent 20? (staat in je profiel) Dan kan je neem ik aan toch wel aan een baantje komen?

Nee, dat klopt niet. Maar dit is het hele punt niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:20

Lees ik het goed dat je paard per dag amper 1 kg brok en 1 kg kuil te eten krijgt, en verder niks? Dan zal je niet lang meer een paard hebben me dunkt, binnen een paar maanden is die dood van de honger.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:21

Ik had twee topics geplaatst omdat ik niet wist in welk subforum het hoorde. Gelieve reageren in het andere topic. Ik heb dit topic al gerapporteerd, maar kan de inhoud helaas niet aanpassen..?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:22

Zou ik idd een baantje gaan zoeken.. Dan kun je het gewoon zelf betalen en doen wat je wilt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:24

Is niet spottend bedoelt, meer een vraag omdat op bokt heel erg vaak gesproken wordt van een eigen paard terwijl het een verzorgpaard is of zelfs een manege paard, vandaar mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:26

Je hoeft niet meteen te gaan pb-en hoor, ik zit niet 24/7 op bokt.
wat mijn reactie voor toevoeging is?
je geeft aan dat je opa.het niet breed heeft. Tochheb jij een paard van hem gekregen en hij betaalt jouw stalling. Ik zou (ja, ik, mijn mening dus) daar genoegen mee nnemen tot ik zelf de stalling zou kunnen betalen.

snap ook niet waarom je zo aangevallen reageert, jij vraagt toch om reacties?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:28

Volgens mij is de enige oplossing toch proberen met je Opa te praten
en hem ervan te overtuigen dat het zo niet prettig is voor jou en je paard.
Ik begrijp dat het moeilijk is om je Opa dat uit te leggen en daarom is het misschien handig
om van te voren voor jezelf op papier te zetten wat de min en pluspunten zijn
van de beide stallingen. Zo heb je het voor jezelf duidelijk en kun je het misschien op een
rustige manier zonder ruzie duidelijk maken aan Opa. Of je schrijft echt een brief
aan hem waarin je alles uitlegt....is misschien ook nog een optie. Vertel hem
dan ook dat je wel heel blij bent met je paard en dat hij de financiele lasten voor
zijn rekening neemt ! Want dat is toch ook wel geweldig ! Heel veel succes met
het vinden van een oplossing +:)+

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:36

VivaLaVida schreef:

Als jij met tegenzin naar je paard gaat niet ?! Vind dit een beetje een onzinnig bericht.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:53

Aangezien je hier al een topic over hebt lopen (Nudion @ [VSW] Stalling) en daar meer reactie's zijn, hier een slotje.