8 jarige hengst castreren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Torky

8 jarige hengst castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:48

Hoi,

Ik heb wat vragen over het castreren van mijn PRE hengst. Hij is al ouder en heeft verder met omgang geen hengsten gedrag. Nu wil hij met rijden soms wel afgeleid zijn. Ik wil hem graag voor volgend jaar ruinen, zodat hij ook het land op kan met andere paarden. Dat lijkt me erg fijn voor hem. Nu is mijn vraag wat is jullie ervaring met ruinen op latere leeftijd? Ik wil het graag over de lies doen in Bodegraven. Heeft daar iemand ervaring mee? En veranderd het gedrag ook, ook nog als je op latere leeftijd ruint of blijft dat hetzelfde?

Caira

Re: 8 jarige hengst castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:50

ik heb het laten doen op 8 jarige leeftijd, en ik heb nu gewoon echt een ruin. Hij reageert soms nog wel op andere paarden, maar veel minder dan voor de castratie. Soms is het wel een l*lletje geworden, hihi. Hij heeft altijd al met een ander paard op het land gestaan, dus dat was hij al gewend. Hij is liggend gecastreerd via de lies en dat was nog geen half uur werk. Hij kon met 2 weken ook weer aan het werk. Was helemaal perfect, wel na laten kijken door de osteopaat ivm het kantelen bij de operatie.

Torky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:54

.
Laatst bijgewerkt door Torky op 14-11-14 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Torky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:55

Caira schreef:
ik heb het laten doen op 8 jarige leeftijd, en ik heb nu gewoon echt een ruin. Hij reageert soms nog wel op andere paarden, maar veel minder dan voor de castratie. Soms is het wel een l*lletje geworden, hihi. Hij heeft altijd al met een ander paard op het land gestaan, dus dat was hij al gewend. Hij is liggend gecastreerd via de lies en dat was nog geen half uur werk. Hij kon met 2 weken ook weer aan het werk. Was helemaal perfect, wel na laten kijken door de osteopaat ivm het kantelen bij de operatie.

En waar heb je het laten doen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:00

slootdorp

Torky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:22

Caira schreef:
slootdorp

ok, ja over de lies schijnt wel het snelste en beste te zijn. inderdaad goede tip de osteo!

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:06

Op de stalling gebeurt dit wel vaker,
Het gedrag wordt erger rond de 5/8 jaar en dan castreren ze hier ook.
Nooit is het misgegaan voor zover ik weet, en ze zijn allemaal netjes.
Op een paar typische paardenkuren na natuurlijk.. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:09

Ik heb ooit mijn eerste paard over de lies laten doen in bodegraven. geen op of aanmerkingen! Alles ging top.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:11

laat je goed informeren over de risico's hoe ouder de hengst hoe risicovoller deze ingreep is.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:24

Mijn PRE is ook op 8 jarige leeftijd gecastreerd, eind juni dit jaar. Heb het gewoon thuis laten doen, staand in zijn eigen box. Is prima gegaan en na een week of 2 kon ie ook gewoon weer aan het werk.
Hij was niet echt heet naar andere paarden maar bij hem zat het meer tussen zijn oren wat inhield dat hij vooral op ander terrein heel druk en nerveus was en ontzettend snel afgeleid, was er niet met zijn gedachten bij te krijgen. We zaten elkaar in de weg daardoor. Is nu gewoon een stuk relaxter geworden, op ander terrein nog steeds wel druk en nerveus maar er gewoon bij te krijgen met zijn gedachten wat een stuk fijner rijden is. Absoluut geen spijt van behalve dat ik het niet eerder gedaan heb :).

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:31

Hengst die ik reed is voor de verkoop op 13 jarige leeftijd geruind. Stond voor de dekdienst, dus de hele boel was ook wat flinker dat een hengst die nooit gedekt heeft. Is bij de DAP gedaan, paard kon na een week of 2/3 weer rustig aan het werk. Hengstengedrag is trouwens na castratie snel verdwenen. Kwestie van hormonen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:18

Ik doe het het liefst vroeg in het voorjaar dan is het nog wat kouder En zitten er nog geen vliegen Dit is erg belangrijk dat de stal enz schoon is Ivm zaadstreng ontsteking

Annekelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:45

Volgens mij kan het ook geen kwaad, het zou kunnen dat het wat langer doet voordat het hengstengedrag een beetje getemperd is. Maar daar is volgens jou al bijna geen sprake van, dus zal je er waarschijnlijk alleen maar voordeel uit halen, en hij al helemaal (:
overigens heb ik ook gelezen dat het onzin is om hengsten af te scheiden van een kudde ruinen, en ze zich een stuk minder vreemd gedragen zoals veel 'probleem' hengsten doordat ze lichaamscontact hebben en een kudde die ervoor zorgt dat ze normaal blijven.

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:19

dit kan zeker geen kwaad ik heb het gewoon door de drienarts laten doen!

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:03

Onze welsch is op 15 jarige leeftijd geruind..Hij is nog wel fel tegen andere paarden qua kennismaking,onze shet is welleens heen en weer geschud door hem..maar toch staat hij onderin de rang...verder een geweldige pony!

edit: hier een filmpje toen hij kennis maakde met Jalea..ging op het filmpje er nog niet heel erg aan toe
https://www.youtube.com/watch?v=tt5TTdAzM6U