Lease constructie; do's and don'ts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Lease constructie; do's and don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 01:20

Hallo,
Wegens de aanhoudende extreme zomereczeem van onze merrie hebben wij besloten haar te verleasen, terug naar de kust waar ze vandaan komt. Nu heb ik via via een vermoedelijk adres waar ze heen gaat, als het gaat klikken. Wij willen voor de lease periode een contract opstellen. Maar omdat ik geen ervaring met leasen of verleasen heb, hoor ik graag adviezen en tips hiervoor. Hoe pakken jullie dit aan als je denkt aan ongelukken met paard of ruiter, zeer hoge dierenartskosten, voer, wel/niet buitenrijden, wel/niet op de trailer weg mogen, duur tuig mee en ga zo maar door. Ook vraag ik me af of het contract het beste bij een notaris getekend kan worden?

Brand vooral los!
Alvast bedankt :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Lease constructie; do's and don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:50

Ik heb mijn paard ook een jaar in de lease gehad en uiteindelijk verkocht. Ik zou er goed over nadenken of verkoop heb optie is anders zijn er op internet veel contracten te vinden die je kan gebruiken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:43

Verkoop is wellicht een logisch gevolg. Van beide kanten alleen voor het eerste jaar nog niet. Willen eerst zien of het een werkende combinatie wordt. Onze merrie is nogal een karakteristiek geval.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:51

Ik zou persoonlijk niet aan een dergelijke constructie beginnen.
Zelfs met een goed contract kunnen er veel problemen ontstaan, en stel paard moet terug, hoe krijg je m dan terug??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:00

In ieder geval in contract opnemen dat de leaser volledige verantwoordelijk is voor het paard en dat schades aan derde door het paard veroorzaakt voor haar zijn en niet op jou kunnen verhaald worden. En dat het geheel op eigen risico is (voor geval dat de leaser een keer van het paard afvalt).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:34

Het paard hier houden is gewoon geen optie. Het is zo'n ontzettende eczemer. Ze schuurt zich met 24/7 deken, homeopatische middelen, spray's, geen gras etc etc en al tegen de grond en probeert zich open te maken aan haar benen. Bij haar vorige eigenaar had ze geen last aan de kust en ik ben erachter gekomen dat het paard bij de eerste eigenaar, niet al te ver van hier, ook al zo'n ontzettende eczeem had. Het is dus echt plaats gebonden. Als we hadden geweten dat het zo erg voor haar zou zijn, hadden we haar nooit naar hier gehaald. Helaas hebben zowel de oude eigenaar als wij dat onderschat en is terug gaan het beste voor haar. Nouja, dat is allemaal loze discussie ook. Onze keus in dat opzicht staat gewoon vast. :)

Fjorj: Zulke dingen moeten er zeker in. In hoeverre zijn deze dingen rechtsgeldig (gewoon, voor het geval je een lelijke situatie voor je krijgt) zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een notaris? Ik zat er zelf aan te denken om het contract bij een notaris te laten tekenen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:39

Contract bij de notaris ondertekenen, is op die manier wel rechtsgeldiger dan alleen 2 handtekeningen van jullie zelf. Ook om te bewijzen dat het JOUW paard is ipv van de leaser.

Het paardenpaspoort of chip op jullie naam is namelijk NIET rechtsgeldig als eigendomsbewijs.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:48

Nope, dat is inderdaad totaal nietszeggend. Daarbij, al was het een eigendomsbewijs, dat ding moet bij het paard blijven en we wonen bijna 200 km uit elkaar, dus dat ging dan ook moeilijk :+

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:08

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:22

Ik neem aan dat je een WA verzekering hebt TS?
Vraag eens na bij je verzekering wat er vergoed word indien er een ongeluk gebeurd met je paard en bijrijder? Bijvb je paard maakt schade aan een stilstaande auto of je bijrijder valt van je paard en breekt haar arm.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:39

Ik heb een aanvullende WA verzekering, dus in principe als ik WA verzekerd ben op die manier en mijn paard maakt schade, dan wordt dat (misschien tot een bepaald bedrag?) vergoed. Als de leaser ook een aanvullende WA verzekering heeft, dan vice versa ook lijkt mij?
Maar ik vraag me dan alsnog af, in het ergste geval, wat als iemand levenslang letsel oploopt oid, of als t paard een levenslang en belemmerend letsel oploopt of welke worst case scenario dan ook. Hoe ga je daar dan mee om? Dat mensen verstrikt in emoties plotseling van gedaante kunnen veranderen is mij iig bekend, en dat is iets waar ik best bang voor ben. Dat je bij een ongeval, hoe klein of groot ook, aan het kortste eind trekt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:45

Wat betreft schade met mensen dat kun je dus vragen aan je WA verzekering.
Schade aan paard tja een paardenverzekering eventueel want dat vergoed de gewone WA vrees ik niet.

Natuurlijk maak je goede afspraken maarja helaas zit een ongeluk in een klein hoekje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:49

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:54

Ik zou je paard eerlijk gezegd niet gaan verleasen. Ik zou gewoon de enige juiste beslissing nemen. Hoe moeilijk die ook is. Als je paard nu extreem zomereczeem heeft, dan blijft ie dat daar ook in meer of mindere mate houden. Als die allergie eenmaal getriggerd is, dan stopt dat niet. Ook niet door hem naar de plek terug te brengen waar hij dat nog niet had.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 23:15

Waarom zou het daar niet weer beter zijn FriesWytske? Ik ken meerdere gevallen die echt beter af waren aan de kust, zelfs paarden welke al in de verkoop mallemolen waren geweest en meerdere adressen hadden gehad. Onze merrie komt uit Drenthe, had eczeem vanaf jonge leeftijd. En zwaar ook als ik de foto's zie. Verkocht naar de kust en aan de kust was er geen sprake van. Stond ook gewoon zonder vliegendeken. Sinds ze weer terug in Drenthe staat is het dus wederom mis. Ik wil haar wel die kans geven om weer een normaal leven te leiden. Ze is pas 9 en verder kerngezond. Mocht het alsnog niet willen kunnen we altijd nog denken aan inslapen. Maar voor nu is ze daar gewoon niet op een punt voor.