Hoe zwaar en lang voor een shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeQuaak

Hoe zwaar en lang voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:09

Hoi,
ik laat wel eens kinderen op de shet rijden, maar hoelang mogen de kids max zijn? en hoe zwaar?

Linnie050

Re: Hoe zwaar en lang voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:10

Is het een grote of een kleine shetlander?

FemkeQuaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:12

Tja, niet extreem groot maar wel groter dan de gemiddelde!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:14

Wat noem jij gemiddeld? Voor mijn shetten van 96 cm heb ik een max van 1,35 en 40 kg (inclusief zadel), liever heb ik kleinere ruiters.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:19

Wat is gemiddeld?

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:01

Bij mij rijden er soms ook wel grotere kinderen op mijn shetjes. Dat kunnen ze prima hebben hoor. Het zijn natuurlijk ook geen kinderpony's het waren mijnpony's. Supersterk en speciaal gehouden om in erbarmelijke omstandigheden zware lasten te dragen. Nou een uurtje rondhobbelen met een groot kind op de rug kunnen ze best hebben hoor. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:30

Een shetlander kan net als ieder paard 15-20% van zijn gezonde gewicht dragen. Het is een fabel dat ze meer aankunnen in verhouding dan andere paarden. In de mijnen trokken ze wagentjes met kolen. En daarnaast werden ze vroeger ook niet zo oud als nu.

Dus met regelmaat te grote/zware kinderen erop laten rijden kan op de langere termijn echt wel voor klachten zorgen. Pony's zijn echter hard en laten niet snel zien als ze last hebben. Dus als je het merkt dan ben je vaak al te laat. Waarom zou je dat risico willen lopen? Ik wil dat iig niet, ben zuinig op mijn ukken.

Mijn achternichtje wordt nu ook aan de lange kant. Die stapt binnenkort over op mijn welsh. Als ik geen kleinere ruiter kan vinden dan worden ze gewoon niet gereden.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:26

Dan zou je als flinke volwassen man niet op een paard van 500 kilo kunnen rijden.... Die zou maar 100 kilo kunnen dragen. Ik ken heel wat flinke kerels ( en echt niet te dik hoor) maar die wegen gewoon vanwege hun lengte 110 ongeveer. Beetje te zwaar en je kan alleen maar op een trekpaard of shire...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:36

Rowenah schreef:
Dan zou je als flinke volwassen man niet op een paard van 500 kilo kunnen rijden.... Die zou maar 100 kilo kunnen dragen. Ik ken heel wat flinke kerels ( en echt niet te dik hoor) maar die wegen gewoon vanwege hun lengte 110 ongeveer. Beetje te zwaar en je kan alleen maar op een trekpaard of shire...

Sorry maar 110 kg is echt geen gezond gewicht hoor. Ik heb net even het bmi nagekeken, maar zelfs bij een lengte van 2 meter heb je overgewicht bij 110 kg. Daarnaast moet je je afvragen of paardrijden voor iedereen is weggelegd, maar goed dat is een andere discussie.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat er maximaal 15 tot 20% van het lichaamsgewicht op een shetlander kan.
Bovendien is het ook storend voor de balans wanneer er een te lang iemand op een pony rijdt.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:05

Oke het is iets te hoog als je er 5 kilo af haalt is het weer prima. Agenten worden uitgezocht op groot zijn en intimiderend. Een vriend van mij zit bij de rijdende politie. Hij rijdt heel de dag rond op een paard en hij is hoger dan 2 meter hij is echt heeeel groot en gespiert ik denk ook dat hij goed zwaar is. Paard lijkt er verder niet mee te zitten. Nu weet ik niet wat hij weegt of het paard maar denk toch wel dat het rasgebonden is. Zo zijn ijslanders ook niet heel groot en ik ben bij een ijslandfokkerij geweest in luxmburg en daar reden ook flinke mannen en vrouwen. Dat waren echt ponietjes en die gingen hup een steile berg op en af. Stap, draf, galop, tolt en telgang en zelfs een sprongetje over een tak. niks was te gek!

DeEnigeEchte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:11

Nou ik denk dat ze bij de rijdende politie ook wel per agent een goed paard uitzoeken.

Zelfs een Shet kan nog bij de ME:
Laatst bijgewerkt door DeEnigeEchte op 14-11-14 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:12

Een politiepaard is al snel rond de 1.80 en fors gebouwd, die weegt dan echt wel meer dan 500kg.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:22

_/-\o_ Die reclame is briljant. Moest het even zeggen! _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:35

Rowenah schreef:

Een beetje paard weegt meer dan 500 kilo (eerder 650), daar hoef je dus geen Bels of Shire voor te hebben.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:12

ja heb zelf een uit de kluiten gewassen veel te grote fjord. Die is qua schoft bijna een paard en nog heel breed ook. Die weegt 500 kilo ongeveer. Daar neem ik het voorbeeld aan gezien ik hem van een heel grote man gekregen die er zelf ook jaren op gereden heeft. Dus vandaar. Ondanks dat die man echt heel groot en breed was zag het er echt niet vreemd uit. Zeker niet met die krachtpatser onder hem! :)
De rede dat hij hem weg deed was dat hij niet van springen hield. En daarom kocht hij een springpaard. Maar tis een toffe pony om heel de dag mee op stap te gaan.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:15

Bij mijn shetlander (middenmaatje 94cm) mogen kids erop rijden met gewicht tot 30 kilo.
Komt dan nog zadel, kleding ect bij. Zit je al snel op 45 kilo. Vind dat echt het max.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:27

Ja idd, maar dan ook bedenken dat je er pas vanaf je zesde op mag rijden dan ben je al gauw boven de dertig! Het zwaarste meisje dat bij mij op mijn shetje rijdt is 52 kilo. Nu ga ik geen gewicht vragen over het algemeen hoor maar zij heeft het me toevallig verteld.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:31

52 kilo vind ik nogal wat voor een shet :\

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:33

Ik was ook wel verrast want ze past er ook heel goed op en hij gedraagt zich echt niet anders als met de andere meisjes. Door die ervaringen ben ik ervan overtuigd dat pony's meer kunnen hebben dan wij inschatten. Maar ja ergens willen we een "lijn" trekken. 20 % lijkt in veel gevallen erg redelijk moet ik toegeven maar ik houd me er zelf niet zo nauw aan en ik denk ook dat het ( zeker bij de krachtrassen) heel erg veel uitmaakt.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:36

Maar toch is die lijn wel prettig om altijd in het achterhoofd te houden. Maar in mijn beeld kun je er best mee schuiven.

FemkeQuaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 12:43

Bedankt mensen =)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:56

Ik vind 20% al veel voor een shet
Ik denk dat je naar het algeheel moet kijken

Hoe zit de pony in de bespiering hoe kan de persoon rijden
ik heb liever een wat zwaarder persoon dat mee gaat in de bewegingen en niet neer plof in t zadel op mn paard
dan een lichter persoon die het paard overal in de weg zit

Ik zou zeggen voor een midden maat shet max 35 kilo incl betuiging
en grote maat dus n meter max 40-45 kilo incl

ik ben verder niet zo thuis in de kleine pony´s overigens

Over politie te paard gesproken
Deze paarden staan over het algemeen geweldig goed in de bespiering denk zeker aan rug en buikspieren van het dier
En de mensen die erop zitten kunnen goed rijden
dit maakt het al heel anders dan menig paard waar veel mensen op rijden als je nagaat dat 75% van de paarden slecht in de bespiering zitten zeker de rug en buik spieren daar letten mensen niet op
Mensen praten altijd wat zit het paard mooi in de bespiering kijk die kont en hals! maar dat is niet de enigste bespiering van een paard

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:02

Rowenah schreef:
Ja idd, maar dan ook bedenken dat je er pas vanaf je zesde op mag rijden dan ben je al gauw boven de dertig! Het zwaarste meisje dat bij mij op mijn shetje rijdt is 52 kilo. Nu ga ik geen gewicht vragen over het algemeen hoor maar zij heeft het me toevallig verteld.

Ik heb toch al meerdere bijrijdertjes gehad die er een jaartje op door konden rijden en gewoon met de 31 kilo gestopt waren. Ik vraag gewoon naar het gewicht, is een voorwaarde of je erop mag of niet.
Beetje sneu als ik het niet vraag en de pony loopt met een mega zwaar kindje op haar rug. No thanks.

Ik heb nu trouwens een bijrijdertje van 28 kilo, meisje is 11 jaar. Dus het bestaat wel.

Ik zoek nog een lilliputter mens die graag mijn pony wilt bijrijden? :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:04

Het gewicht is niet het enige belangrijke, ook met lengte kan iemand erg in de weg zitten.

Als ze bijvoorbeeld meelopen, en is even extreem voor beeld, maar wel 25 kg wegen is dit dus ook al niet meer goed.

Je moet dus naar meer kijken als gewicht.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:12

Rowenah schreef:

Jeetje, dan zou ik in theorie ook nog op een shet kunnen rijden? :+
(ik ben overigens ook maar 1.60 m maar toch echt te groot en te zwaar voor een shet)