Van de een op andere dag gedragsverandering paard!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwebbelengel

Van de een op andere dag gedragsverandering paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 17:39

Hoi allemaal,

Graag zou ik even met jullie willen brainstormen over onze Tinker.
Wij hebben haar een klein jaar, ze is een Tinker gekruist met ?? Op papier is alles niet bekend.

Tot voor kort 95% procent bom proof! lief en makkelijk in omgang ook rondom en op stal.
Onze paarden staan aan huis, lopen nog van 10 tot 17 op de wei en hebben daarna allemaal een eigen stal met paddock (uitloop) .
Sinds vorige week tijdens het rijden met mijn oudste dochter van bijna 10 ging ze al aan de kletter, dmv al harder en harder en nog harder midden in het park, dag erna in de binnen bak hetzelfde. Als ik erop stap loopt ze liever niet. Op stal is ze nukkig en toont heel dominant en jagend gedrag naar onze pony toe, die heeft werkelijkwaar geen leven meer, hierdoor gaan ze nu apart de wei op. Gister en vandaag tijdens het werk ( wat bestaat uit buiten langs de weg en aan het water lekker uitleven) heeft ze alleen maar gebokt en scheef weg trappen, ze schrikt van alles spontaan bang van alles en nog wat en zo erg dat ze zelfs staat te trillen.
Wij snappen er helemaal niets van, hoe kan een paard zo in eens veranderen, is het pijn? Of hoe zie je dat een paard ongelukkig is?
Ze gaat nu een week op rust kijken wat het doet, alleen de wei maar op. En dan als het niet verandert de dierenarts.

Hebben jullie ooit ook zoiets mee gemaakt en bij iemand dit eerder gezien?
Het enigste lichamelijke wat mij opvalt is dat ze ineens oud wordt!

Alvast bedankt voor het mee denken!

brighteyes85

Re: Van de een op andere dag gedragsverandering paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:58

Is ze hengstig?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:01

Zou heel goed pijn kunnen zijn. Zou haar denk ik even laten nakijken.
Succes. Niet fijn, helemaal niet met je dochter er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:04

Als het zo'n duidelijke omslag is, en ook gezien door de signalen die je opschrijft, zou ik zeker denken aan pijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:06

Ik zou ook zeggen pijn. Hier ook eentje gehad die (weliswaar geleidelijker, maar uiteindelijk geëscaleerd) agressief werd, en bij haar combi van spijsverteringsproblemen en rugklachten.

Zeker als het paard "plots" oud wordt, lijkt het toch wel dat die iets onder de leden heeft. Ik zou bloedonderzoek laten doen en de rug/zadel laten controleren, en eventjes niet werken ermee, doen we ook liever niet als we ons niet lekker voelen.

Aangezien het een merrie is, kan het ook wel es iets hormonaals zijn, zeker in voor- en najaar speelt zoiets makkelijker op.
Laatst bijgewerkt door hwn op 13-11-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:06

Sommige paarden kunnen wel fris worden als het kouder wordt, maar dit klinkt wel heel heftig. Mijn eerste idee is het uiten van pijn, misschien heeft ze op het land een rare bok gemaakt en iets verdraait of verrekt?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:10

is het pas een paar dagen..?
kijk het nog een paar daagjes aan :)

Dit klinkt als een dame die flink hengstig is!

Mijn merrie heeft zo eens in het jaar een extreme hengstigheid, die van mij heeft dat zo ongeveer begin oktober... een paar dagen en dan is het over...
voor de rest is ze wel eens hengstig maar nooit zo erg als dan..

Misschien heeft jouw merrie ook een gevalletje flink hengstig?

wel grappig, ik heb een tinker x new forest, dadelijk is het een tinkermix iets haha!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:12

Ik zou een osteo langs laten komen en of een dierenarts. Misschien heeft het dier pijn.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:24

Mijn eerste reactie zou ook pijn zijn, vooral omdat ze in een keer veel ouder lijkt, maar kan ook natuurlijk tussen je oren zitten. Ik zou zeker toch even de dierenarts laten checken! Vooral als je dochter ook op haar rijd, kun je deze kluchten niet hebben.
Wat klokjes ook zegt, weersveranderingen misschien, maar dat zou misschien niet het eerste zijn wat ik zou denken :)

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:17

Ze is helaas niet hengstig, daar hadden we ook al opgelet.
En nee het is nu al bijna 14 dagen, wat me opvalt is zeg maar die kuiltjes boven der ogen zijn veel dieper. En gewoon der blik in der ogen en algehele plaatje oogt ze ouder dan anders. Ze eet en drinkt goed.

We hebben inderdaad ook nagedacht over de weerswisseling , maar bij de vorige eigenaar stond ze ook de hele dag buiten , nu heeft ze een lekker beschutte stal waar ze in kan schuilen.

Maar ti's gewoon zo maf, echt we snappen der niets van

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:21

Voer niet veranderd? Zadel nagekeken of hij nog heel is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:26

Het meest aannemelijk is dat ze pijn heeft, en dat zie je ook aan de ogen.
Een bezoekje van de dierenarts lijkt mij geen overbodig luxe.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:28

tanjaatjuhh schreef:
Voer niet veranderd? Zadel nagekeken of hij nog heel is?

Ja ook allemaal, hoeven ook helemaal na gekeken. Voer ook niet veranderd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:29

Kan ze het koud hebben?
Dat gaat soms gepaard met rugpijn en bijbehorend gedrag.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:32

fransje23 schreef:
Het meest aannemelijk is dat ze pijn heeft, en dat zie je ook aan de ogen.
Een bezoekje van de dierenarts lijkt mij geen overbodig luxe.

Ik heb net via bit, een link gezien over hoe het gelaat van een paard kan staan en tonen bij pijn, alles wat ik daar zie en onze merrie heeft ze pijn. Een paard geeft toch vaak pas pijn aan als het echt onhoudbaar is.( volgens vele berichten) je zou denken dat het enorme bokken en weg trappen bv ook een uiting zou kunnen zijn van rugpijn. Zal de da, morgen bellen

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:34

Sizzle schreef:
Kan ze het koud hebben?
Dat gaat soms gepaard met rugpijn en bijbehorend gedrag.

Mmm eigenlijk niet overnagedacht, we hadden haar onder een 0 grams wind en regen deken staan, maar wij hadden eerder het idee dat die deken haar irriteerde, zodra het dek af moest om te poetsen en rijden enz, waarna het dek weer op moet gaat ze draaien en der kont aanspannen. Als ze in de wei loopt zonder dek en je komt aan lopen met het dek kan je het vergeten dan rent ze snel weg, krijg je der niet te pakken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:37

Past die deken wel goed? Dat kan een reden zijn dat een paard zijn deken niet wil.
Een ongevoerde deken is niet altijd aangenaam omdat je de kou van de regen nog steeds direct op de rug voelt.
Het kan ook wat anders zijn maar gezien het jaargetijde is dat het eerste wat in me opkomt.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:41

Sizzle schreef:
Past die deken wel goed? Dat kan een reden zijn dat een paard zijn deken niet wil.
Een ongevoerde deken is niet altijd aangenaam omdat je de kou van de regen nog steeds direct op de rug voelt.
Het kan ook wat anders zijn maar gezien het jaargetijde is dat het eerste wat in me opkomt.

Ja die deken past goed! Zal morgen er toch even naar kijken bedankt voor je tip

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:50

Goed dat je de da erbij haalt, ga op je gevoel af. Ze kan wel een rare schuiver in de wei gemaakt hebben enzenz. Dit lijkt inderdaad een uiting van pijn en dat kan ook binnenin zitten gezien het feit dat ze vooral onder het zadel tekeer gaat. Bvb Nieren, wervels noem maar op.