" garantie " verandering van gedrag na castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VitaLidia

" garantie " verandering van gedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:42

Ik hoop dat het hier goed staat. Heb al meerdere topics over hengsten en castratie doorgelezen maar het antwoord wat ik zoek niet echt kunnen vinden.
Ik ben vandaag naar een vierjarige haflinger hengst gaan kijken om eventueel te kopen. Op stal oogde hij vriendelijk en relaxed. Vervolgens even in de bak laten lopen waar hij veranderde in een heel ander paard. ( hengstengedrag zoals gillen slaan met de voorbenen enz.) Nu heb ik gezien dat de huidige eigenaren niet veel tijd/ energie hebben gestoken in de opvoeding en ik kreeg zelfs het idee dat ze bang voor hem waren.
Ik zou als ik hem zou kopen zo snel mogelijk laten castreren zodat hij met andere paarden in de wei kan. Maar nu is mijn vraag of het echt veel zou helpen dat hij gecastreerd word in zijn gedrag of omdat het door gebrek aan opvoeding zijn gedrag maar beperkt veranderd en dat ik er dus een hele hoop werk aan ga krijgen om dat te veranderen? Ik vind het lastig inschatten wat hengstengedrag is en wat nou gebrek aan opvoeding is?

Ik hoop dat jullie tips en adviezen/ wijze raad voor me hebben.
Laatst bijgewerkt door VitaLidia op 12-11-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: " garantie " verandering na gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:43

Garanties bestaan niet..

VitaLidia

Re: " garantie " verandering van gedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:44

Vandaar de aanhalingstekens en goed advies!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:46

inderdaad, de 100% zekerheid kan niemand je geven hierin,
maar ik wil er wel in geloven dat het beter zal doen na castratie. Ken er genoeg die op de leeftijd van vier pas zijn geholpen en toch rustige ruin worden.
Het zal niet zijn castreren tot 10 tellen en het is een poeslief dier,
maar zeker is het vaker zo dat castreren en meer aandacht voor een dier hebben (niet bang zijn etc. en er mee aan de slag gaan) al snel lijden tot een veel fijner opgevoed en luisterend dier ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:47

inderdaad wat hierboven gezegd word. garanties bestaan niet.
Je kan er geen pijl op trekken. Ieder dier is anders. Ieder karakter/ gedrag ook.
Daarbij als t gedrag in dermate dus ontwikkeld is dat hij na jaagt of dergelijke. Dit zal niet geheel verdwijnen.
Slaan met de voorbenen weet ik niet of dit minder word.

Het zou kunnen. Maar geen idee. Het kan of niet.
Hij kan timide worden doordat zn hormonen niet meer in t spel zijn.
Maar mijn vorige paard had ik als ruin gekocht. En bleek in zn jongere jaar gecastreerd te zijn.
Hij was 12 toen die bij mij kwam en sprong graag op merries. En had echt haantjes gedrag.
Hij heeft wel verschillende eigenaren gehad. En ik weet niet hoe hij opgevoed was.
Ik denk dat dit wel zeker mee speelt.

Maar ik zou t wel gewoon doen. Als je er van overtuigd bent dat je m graag wilt hebben.
En er ook wat voor wilt doen. Kijk consequent zijn om iets duidelijk te maken wat wel en niet mag helpt al veel. Als je dan een band opbouwd met rijden etc en hij is daar ook relaxt mee. Dan zal t wel goed komen.
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 12-11-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:48

Ik denk dat advies hierin moeilijk is. Zie jij jezelf een pittig paard opvoeden? Als je daarvoor terug schrikt zou ik het risico niet nemen eigenlijk. Minstens een deel is opvoeding en dat betekent toch fouten corrigeren

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:49

De mijne is op ruim 1.5 gecastreerd,
was al n baasje vanaf zn geboorte.

Heeft toch een half jaar geduurd tot ie zn hengsten streken kwijt was.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:51

Lastig..
Heeft hij gedekt?

Het klinkt als een macho. Dat is er vast niet direct uit na een castratie. Opvoeding zal na verloop van tijd vast wel effect hebben. Maar ja, zeker weten doe je het nooit natuurlijk.
Ik ben zelf niet dol op ruinen die in het verleden gedekt hebben. De kans is groter dat ze merries dekken en meer onrust geven bij andere ruinen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:52

Garantie voor dat soort dingen bestaat niet.

Ben je mans genoeg om een hengst netjes op te voeden of her op te voeden?
Zo ja, kan je het doen, anders zou ik zeggen zoek er lekker 1 die al geruind en braaf is.

Ruinen zal allicht wel helpen, maar zoals gezegd, geen garanties en als je nu geïmponeerd was door
zijn gedrag, moet je je wel even afvragen of je het echt wilt gaan wagen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:54

Ik heb een kleine 3 jaar geleden een heel lastige ponyhengst gekocht, en bij hem heeft de castratie meteen heel veel effect gehad. Voorheen had hij allerlei slechte gewoontes als gillen, steigeren aan het halster, als je pech had sprong hij gewoon met zijn voorhoeven op je schouders of rug,...

Na de castratie heeft hij al deze dingen nooit meer gedaan, een tweetal weken later is hij voor de wagen beleerd en daar heeft hij geen stap verkeerd gezet. Sindsdien kunnen er kleine kinderen mee rijden en is hij zelfs al eens mee geweest naar de kleuterklas :D

Als ik jou was zou ik wel vragen aan de eigenaars om hem te laten ruinen, zodat je kan zien of de castratie effect heeft voor je hem koopt :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:58

Je schrijft dat je de indruk hebt dat er weinig tijd is besteed aan zijn opvoeding.. Dat is hetgeen waar je last mee gaat krijgen, niet zo zeer zijn hengst zijn. Natuurlijk zal het ruinen het paard na verloop van tijd wat rustiger kunnen maken, maar daarmee is opvoeding niet ineens ingehaald.

VitaLidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:10

Hij heeft idd ook al gedekt en is ook gebruikt als schouwhengst! En ik ben dus nu idd de voors en tegens aan het afwegen. Vandaar dat ik voor het afwegen graag extra tips en adviezen wil. Bedankt voor alle tips en ik begrijp heel goed dat ieder paard anders is!!! En dat garanties ook niet bestaan.
Optie om hem eerste te laten ruinen door de huidige eigenaars is een goede tip.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:30

Garanties bestaan niet, maar ik heb menig exdekhengst na ruinen behoorlijk zien veranderen. Iig het felle, het gillen en het slaan was na +/- maand wel weg. Dat neurotische zegmaar.

Dominant gedrag stond er in alle gevallen los van, in mijn ervaring heeft dominantie niets te maken met wel of geen ballen maar een stuk karakter wat er gewoon in zit, of niet.Alleen een dominante hengst die snel fel wordt is onveiliger dan een dominante, minder neurotische-door-hormonen ruin.