Behoefte aan georganiseerde ritten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Behoefte aan georganiseerde ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:49

Naar aanleiding van een ander topic op BRT en een idee wat ik daardoor kreeg ben ik benieuwd of er mensen zijn die het leuk vinden om aan georganiseerde ritten mee te doen. Gezien het succes van oa enjoy the ride en andere initiatieven die ik hier wel eens voorbij zie komen. Daarom heeft de rijvereniging mij gevraagd of ik hier eens wil polsen of er animo is voor het volgende:

- locatie Utrechtse Heuvelrug (Elst) dus centraal gelegen
- genoeg parkeermogelijkheid voor auto en trailer
- gelijk uit rijden of eerst losrijden in de bak, ook mogelijkheid om te longeren
- sanitair
- mogelijkheid om iets te drinken of een hapje te eten in een lekkere warme kantine

Begeleiding is mogelijk (er gaat dan iemand mee die de omgeving goed kent), maar er kan ook individueel gereden worden met een routekaart. Omdat het qua kosten ook iets op moet leveren om de locatie (kantine, eventueel bak) te kunnen betalen zijn er uiteraard wel kosten aan verbonden. Hoeveel dat precies gaat worden hangt af van de animo die er voor is, en gaat ook in overleg met de anderen die er bij betrokken zijn. Voor een begeleide rit zullen die kosten wel iets hoger uitvallen dan wanneer men ervoor kiest om individueel op pad te gaan. Ik denk zelf aan een richtprijs van 10 a 15 euro, met een consumptie (bijvoorbeeld koffie en cake, of kom soep na afloop) inbegrepen.

Brainless

Re: Behoefte aan georganiseerde ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:56

Ik vind, persoonlijk, 15 te veel.
Bedenk ook dat de meeste nog even blijven na hangen in de kantine en daar ook weer drankjes/hapjes nuttigen.

Bij de meeste maneges/rijverenigingen is er de mogelijkheid gratis te parkeren als je (zelfstandig) een rit in de buurt gaat maken.
Omdat zij weten dat je vaak nog even binnen komt om wat te kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:21

Alleen is bij ons de kantine normaal niet open in het weekend, daar moet dus speciaal iemand voor komen om achter de bar te staan. Parkeren kun je er altijd, iets drinken of naar de wc gaan niet.

Bedrag staat nog helemaal open overigens, het is voor ons ook puur uitzoeken of het haalbaar is, en of er animo voor is.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:05

Ik vind het een leuk idee! Als ik er te paard ook makkelijk kan komen (sta zelf ook op de Utrechtse Heuvelrug) vind ik dat wel fijn, want ik ga niet een trailer huren à 30 euro om net een paar kilometer verderop te rijden :o Maar dat is meer door mijzelf een beperking, niet door de rit zelf. Voor de gezelligheid en training voor mijn paard om met meerdere paarden te rijden, vind ik het wel leuk.

Qua kosten lijkt mij een tientje een mooi bedrag. Zoveel kosten zijn er niet om te dekken toch? Met 10-15 deelnemers moet dat toch zeker wat opleveren! En ook rekening houdend met mensen die een trailer moeten huren, zou het wel een erg dure dag worden als er ook veel deelnamekosten zijn.

En wat is precies de doelgroep? Worden het meer trainingsritten voor enduranceruiters en andere mensen die wat meer tempo rijden of meer richting de Enjoy the Ride waarbij tempo minder van belang is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:16

Eerste doel is vooral gezelligheid, maar als er mensen zijn die meer op tempo willen rijden kan dat natuurlijk ook. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik niet thuis ben in de endurance, dus geen idee hoe een trainingsrit er uit zou moeten zien. Het is te paard ook prima te bereiken, je kan vanaf de parkeerplaats vrijwel direct het ruiterpad op. Weet niet van welke kant van de heuvelrug je vandaan moet komen?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:30

Mijn paard staat officieel in een gebied dat nog bij Leersum hoort, maar het is meer richting Overberg. Eigenlijk precies de verkeerde kant om makkelijk naar Elst te komen zie ik nu haha, dat is toch al zo'n 10-15 km geloof ik, enkele reis. Dus met een rit er ook nog bij zou ik zo al rond de 50 km komen! Misschien volgend jaar als we wat meer getraind hebben :D

Ik zie trouwens op de ruiterroutekaart bij Elst een punt aangestipt: Bolderman. Is dat jouw stal? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:09

Nee, bedoeling is om vanaf de rijvereniging te vertrekken. Wij staan in Renswoude gestald.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:27

Ik vind het idee heel leuk maar zo jammer dat veel van deze ritten zo ver weg zijn.
Utrecht is voor mij 2 uur rijden, dat is echt te lang jammergenoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:11

xApple schreef:
Ik vind het idee heel leuk maar zo jammer dat veel van deze ritten zo ver weg zijn.

Wat let je om het in je eigen omgeving te doen?

Persoonlijk ben ik niet zo van dat soort ritten, maar er is best interesse voor al ben ik het met Brainless eens dat grotere groepen lastiger zijn.
Vanuit de NVVR is mijn ervaring dat de groepen vaak niet zo groot zijn en dat de meeste mensen dat juist prettig vinden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:14

ikke schreef:
xApple schreef:

Persoonlijk ben ik niet zo van dat soort ritten, maar er is best interesse voor al ben ik het met Brainless eens dat grotere groepen lastiger zijn.
Vanuit de NVVR is mijn ervaring dat de groepen vaak niet zo groot zijn en dat de meeste mensen dat juist prettig vinden.

Bedoel je om het zelf te organiseren?

In dat geval heb ik daar echt geen tijd voor.. Naast een baan, studie en 2 paarden kan ik
die organisatie niet nog erbij hebben :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:31

xApple schreef:
ikke schreef:

Bedoel je om het zelf te organiseren?

In dat geval heb ik daar echt geen tijd voor.. Naast een baan, studie en 2 paarden kan ik
die organisatie niet nog erbij hebben :n

Ja; zo lastig is dat niet. Je roept een tijdstip op een zinvol medium en wie komt, rijdt mee, klaar.

Er komen echt geen hordes mensen op af, die een volledige logistieke aanpak vergen, maar wel een handjevol liefhebbers waar je dan een fijne rit mee hebt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:35

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 07:44

Grotere groepen is sowieso geen strak plan, dat vind ik zelf niet verantwoord al was het alleen maar omdat je de paarden en mensen die mee gaan niet persoonlijk kent. En zelfs als je alle paarden en ruiters wel kent is het geen aanrader om meerdere redenen. Klein groepje is ook veel gezelliger.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:51

Ik heb er wel interesse in. Ben al een paar keer op rit meegeweest via bokt en utrechtse heuvelrug is lekker centraal, dus ja hier is animo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 07:53

Leuk om te horen!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:03

Ja zeker interesse in.
Vind het bedrag niet veel uit maken. Als je aan een Enjoy the Ride rit mee wilt doen ben je ook gauw 25-30 euro kwijt. Dus waarom mag je dan nu niet iets vragen?
Ik denk dat ik tot 20€ zelf wel mee zou doen.

Ik ben echter afhankelijk van auto van iemand anders en heb het zelf ook vaak druk in de weekenden, dus ik heb het liefst een lijst met data's waar ik uit kan kiezen. Dat is niet snel zo bij zelf georganiseerde ritten, vaak is dat maar 1 dag..

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:02

Ik denk dat hier zeker animo voor is, bij mij in de omgeving (Winterswijk, Achterhoek) word het voor zover ik weet bijna niet georganiseerd. Of het is door manege's zelf, ik zit er dan alleen niet op te wachten om hier bij mee te rijden, je rijd dan vaak tussen de les kinderen die gewoon op de manege pony's mee gaan (zullen vast hele gezellige kids tussen zitten hoor maar is gewoon niet mijn smaak om het even zo te zeggen).

De enjoy the ride ritten zijn helaas vaak erg ver weg voor mij, meestal wel minstens een uur rijden. Nu vind ik dat zelf nog niet eens zo'n groot probleem om een x te doen, zeker niet als je met een gezellige groep afspreekt maar mijn moeder ziet dat vaak niet zo zitten :'). En aangezien ik zelf geen trailer rijbewijs heb komt het er dan niet van.

Ik vind €15 echt geen gekke prijs voor zoiets, zeker niet als er iemand mee gaat die het gebied kent en je ook nog eens een drankje achteraf krijgt. Bij enjoy the ride betaal je soms wel €20 / €25 volgens mij. Maar ik heb dit er zeker voor over, al helemaal als het mooi in de buurt is :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:08

Alleen is de Achterhoek wel een eindje van waar wij zitten, dat is voor jou dan weer jammer. Mijn referentie was idd ook de prijs die de knhs vraagt voor een rit. Ik vind 30 euro erg aan de prijs.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:40

Maar een uitgezette rit met begeleiding zodat je niet verdwaalt is ook wat waard. Plus dat het georganiseerd moet worden en vaak een parkeerplaats nodig en wat hapjes of drankjes.. Mag je wel wat voor vragen toch? :) 25 is misschien wat veel, maar onder de 10-15€ zou ik niet gaan zitten..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:47

Onze vereniging het Twentse Ros in Lonneker ( uiteraard dus in Twente :+ ) gaat dit nu ook doen, toevallig hebben we zondag de aller eerste rit :j
Gewoon gezellig standaard onder begeleiding hoewel de leiding absoluut ook zelf gewoon deelnemers zijn natuurlijk!
Bij ons is het wel dat zowel vooraf als achteraf er een hapje, drankje en een lekker soepje klaarstaat voor alle deelnemers.
Geloof dat we als kosten 10 euro voor leden en 12,50 voor niet leden hebben, en er is al best veel animo voor.
Dus als je ook iets aanbied aan eten en drinken wat groot ingeslagen kan worden om de kosten laag te houden, blijft het voor alle partijen leuk :j

Wij merkten dat er best veel behoefte is aan bv sociale contacten, nieuwe routes en gezamelijke activiteiten hier, dus ik denk zeker dat het een meerwaarde voor je club gaat zijn

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:51

Het lijkt mij vreselijk leuk (ben ook lid van de NVVR) maar er zit nooit iets in mijn buurt, Noord-Oost Drenthe, omgeving Zuidlaren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:44

terpentijn schreef:
Het lijkt mij vreselijk leuk (ben ook lid van de NVVR) maar er zit nooit iets in mijn buurt, Noord-Oost Drenthe, omgeving Zuidlaren.

Doe even je gegevens, dan breng ik je in contact met het bestuur om het op poten te zetten :)*
Het is een beetje in het slob geraakt, maar we willen weer lokale en regionale dingen gaan doen, juist om de leden lokaal met elkaar in contact te brengen.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:48

Ik heb ooit een rit georganiseerd op het strand. Parkeren met trailer is 3 euro geloof ik en er waren strandtenten in de buurt open. Mijn ervaring is dat veel mensen zelf iets te eten en drinken meenemen of daarna op eigen gelegenheid iets halen bij 1 van de tentjes. Ik zou zelf niet zo snel betalen voor een rit, zodat de kantine open zou zijn of voor begeleiding. Dan neem ik liever zelf iets mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 07:47

Bedankt voor de reacties. Leuk dat andere rijverenigingen dit ook gaan doen, was mijn idee nog niet zo gek. Ga de reacties die ik hier gehad heb in de groep gooien.

CarolienV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:13

Lijkt mij ook erg leuk! Alleen is het voor mij ook erg ver rijden, kom ook uit Drenthe. Aan wat voor ritten zit je te denken qua afstand en/of tijd?

Terpentijn:
Waar in de buurt rij jij vaak? Mijn paard staat namelijk in donderen, dus dat is vlakbij!