hij kent de terugweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

hij kent de terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:29

hallo iedereen,
ik heb met het buitenrijden altijd een klein probleempje.
meneer weet het meteen wanneer we op de terugweg zijn en wordt dan altijd een beetje vervelend.
en wordt heel dribbelig en wil het lieftst naar huis sprinten.
nu is er echt maar één weg terug naar huis dus ik kan geen andere terug weg nemen.
heeft iemand van jullie tips over hoe ik hem misschien kan afleiden of zodat hij niet denkt dat we naar huis gaan, of dat hij wat minder springerig wordt op de terugweg?

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:32

tja, paarden weten helaas wanneer ze terug naar huis gaan. Mijn verzorgpony wordt ook altijd iets drukker.
Rijd je een rondje met hem? Dan zou je kunnen proberen om een keer de andere kant op te rijden.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:33

Als hij vervelend wordt gewoon weer omdraaien en een stukje terug rijden. Als hij dan weer gekalmeerd is weer terug naar huis proberen te rijden

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:38

jilinda schreef:
tja, paarden weten helaas wanneer ze terug naar huis gaan. Mijn verzorgpony wordt ook altijd iets drukker.
Rijd je een rondje met hem? Dan zou je kunnen proberen om een keer de andere kant op te rijden.

ja ik rijd vanaf een bepaald punt een rondje, en dat rondje wissel ik ook altijd af van richting, maar naar dat punt toe is maar één heen of terug weg.

davinci2412 schreef:
Als hij vervelend wordt gewoon weer omdraaien en een stukje terug rijden. Als hij dan weer gekalmeerd is weer terug naar huis proberen te rijden

dat is vooral het probleem, zolang ik hem gewoon laat lopen (wel een beetje onder controle) is er niet zoveel aan de hand, maar wanneer ik hem probeer te laten halt houden of om te draaien komt hij in opstand. (achteruit lopen, rondjes draaien, kleine steigertjes)

davinci2412

Re: hij kent de terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:42

Even doorzetten desnoods stap je af maar laat hem niet zijn zin krijgen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:51

Toen ik je post las moest ik lachen en dacht: "waar ken ik dat toch van?" Ja dus van die lieverd van ons. Ergens heeft hij een ingebouwd kompas en weet hji precies "nu gaan we naar huis". Wat wij doen en wellicht ook een tip voor jou:
1. Galopperen ALTIJD vóór de denkbeeldige over de helft. Mijn man rijdt niet goed genoeg om te galopperen na de denkbeeldige helft want dat staat hij op het erf.
2. Paard mag niet versnellen, drammen etc. Dan zetten we hem stil. Gaat hij door, dan zetten we hem stil en paar stappen terug. ALTIJD. Ho is Ho. Altijd. Geen discussie mogelijk.
3. Als hij er toch eens van door gaat dan vangt de merrie (met mij erop) paard op. Hij MOET dan achter mij weer in het "gelid" opstellen.
4. Tja het ging wel eens fout en was ik te laat met mijn reactie en kwam hij langs zij. Pech gehad. Merrie blijft net zo lang wachten tot paard weer terug gereden is. Dan moet hij weer achter de merrie enkijk ik hem heel erg streng aan. "God hoort hem brommen en ziet hem dan lachen", dan heeft hij een hele olijke kop zo van"gefopt". De schurk :D ~~}> ...
5. Tja en in algemene zin. Ben gewoon super consequent dan gaat het echt wel een keer over. Zelf heb ik hem een keer toen hij nog hengst was en in de wei van de dames wilde springen hem letterlijk tegen een boom ophoog gereden. Ik was zo boos. Daarna "zijn ballen eraf gehaald", want met dat paard zou ik nooit de kinderen mee weg kunnen laten gaan.
6. Humor. Lach er maar in je binnenste om, want is toch kei grappig.

Sterkte TS met je leuke boefje....

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:57

bedankt voor de tips, ik denk dat ik morgen gewoon even op die ene terug weg ga proberen om gewoon om de paar meter stil te staan en dan weer door en weer halthouden. kijken hoe dat gaat, waarschijnlijk wordt het geen feestje maarja haha. en ja ik moet er ook vaak wel om lachen. dan springen we van de ene naar de andere kan van het pad en dan lach ik en zeg ik tegen m; nee nee meneertje vandaag ga ik weer winnen haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:59

Nee, niet lachen Amke. Dan geef je een fout signaal. Ook alleen stil zetten als dat nodig is, als hij begint te stuwen drammen etc.
Als hij braaf is dan is hij braaf en mag je gewoon in een rustig drafje naar huis. MAAR tempo is en blijft van jou.
Als hij stopt en je laat hem achteruit stappen dan is het "BRAAAAAAAAAF", met beloning handje in de hals. Laat hem ook eens dan rustig met lange teugel naar huis stappen.
Ga er eens af en laat hem eens lekker grazen, als hij een oefening braaf heeft gedaan. Dan doorbreek je het graag naar huis willen want het is tof bij het baasje.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:03

Oh ik herken dit van ergens. :'),En dan galoppeer ik op een veld, richting huiswaarts en doe daarna een galopje terug, dus weer verder van huis. Dan draait hij hem dus zelf om of steigert hij. Nouja achter een paar keers oefenen weet hij wel dat hij hem niet mag omdraaien. :')
Maar ik ga toch volgen, wie weet zijn er enkele handige tips. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:59

davinci2412 schreef:
Even doorzetten desnoods stap je af maar laat hem niet zijn zin krijgen

Nooit afstappen!!!! Een oud-stalgenootje van mij deed dat een keer, maar paardlief kreeg de overhand en ging zonder haar richting stal. Ga liever figuren rijden en steeds een stukje terug (soms letterlijk, soms achteruit) op het moment dat hij dribbelig wordt. Op een gegeven moment wordt dit vervelend voor het paard en snappen ze het meestal wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:05

Richting stal rijden, voorbij stal rijden en dan nog een rondje. Zat paarden bij wie na een paar keer het drammen verminderd omdat de routine van naar huis gaan er uit is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:12

Haha, zo bekend dat ze zelf de weg heel goed weten. Hier gelukkig geen probleem met drammerige/loperige paarden tegen het eind, maar we kunnen hier alle kanten op en als we nog een rondje eraan wilt plakken, dan zie je soms denken: Hee? Moeten we niet de andere kant op( waarbij ze dan al schuin een andere weg in willen lopen)? Die kant op! Die kant op! Nee, we gaan fout vrouwtje, en dan nog eens achterom kijken van : Ik weet het toch bijna zeker, dat we die kant op moesten :+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:42

Zo herkenbaar dit. :j

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:51

Ik vind de tips van pien_2010 erg bruikbaar. Verder kan je, mits braaf, ook gebruik maken van de voorwaartse drang. Bijv. wat dressuuroefeningetjes meenemen zoals wijken, sb etc. Zo hou je hem lekker bezig, en focus je zijn aandacht meer op jou ipv stal.
Succes en ook lekker genieten van jullie ritjes!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:55

Ik zou eigenlijk zeggen, gewoon lekker door laten lopen, lang teugeltje geven en dan is het drammerige er vaak wel af. Die van mij heeft het ook en die wordt eigenlijk alleen maar vervelend als ik haar constant inhoud.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:11

ik heb eigelijk altijd al een lange teugel, heen en terugweg. langs de weg, en in alle gangen. dus een lang teugeltje geven is voor hem niet echt een beloning meer maar dit is gewoon de standaard..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:46

ik denk dat je als je naar huis rijd niet altijd direct het erf weer op moet rijden maar ook eens een blokje extra.
dus langsrijden en verder door rijden.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:55

Bekend fenomeen bij veel paarden ! Er zijn al voldoende (bekende) tips gegeven. Probeer meer overgangen te rijden. Vraag zijn focus. En geef vooral géén voer bij thuiskomst. Associatie voer en thuiskomen is snel gemaakt en voor veel paarden aanleiding rap naar huis te willen. Succes.