C-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie3230

C-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:30

Ik ben hard aan het twijfelen om mijn C-rijbewijs te halen, en aangezien het een flinke uitgave is hoop ik dat bokkers een beetje met mij mee zouden willen denken.

Op dit moment heb ik alleen mijn B rijbewijs.
Ik rijd een vierspan shetten waar ik regelmatig mee op wedstrijd ga.
Ik ben nu in het bezit van een vrachtwagentje met B-rijbewijs (gekocht toen ik nog tweespan reed) waar ik de pony's in vervoer met daarachter een aanhangertje met mijn menwagen erop.
Ik betwijfel of mijn combinatie zo onder de 3500 kilogram blijft, ik weet eigenlijk wel zeker van niet, dus tijd om daar verandering in te brengen!
Deze vrachtwagen valt in het overgangstarief, lekker goedkoop maar ik mag hem 's winters niet gebruiken terwijl ik de indoors juist erg leuk vind om te rijden.
Verder rijdt ik 's zomers vaak meerdaagse wedstrijden waar we een caravan voor gebruiken, wat betekend dat er een extra auto mee moet met de caravan (dus 2 keer benzine!).

Ik zou in de toekomst graag naar meerdaagse wedstrijden gaan met 1 combinatie. Verder wil ik ook niet teveel wegenbelasting gaan betalen (ik ben student en 50,- in de maand is voor mij een flink bedrag). Ik heb nu een tussenjaar waarin ik veel werk. Ik heb nu dus geld te besteden aan een goede combinatie die me de komende jaren niet teveel aan vaste lasten gaat bezorgen.

Ik heb een beetje rondgekeken en dit zijn volgens mij mijn opties:
- B-vrachtwagentje waar koets en pony's in passen met caravan erachter
- Camper met daarachter een koetsentrailer
- C1-rijbewijs met living of een caravan erachter (lichter dan 750 kg)

Met de nieuwe regels voor oltimers worden de eerste opties vrij duur in de wegenbelasting. Ze vallen beide weliswaar in kwarttarief maar nog steeds gaat het een flink bedrag per kwartaal kosten.
Een C-vrachtwagen lijkt een stuk minder aan wegenbelasting te kosten voor zover ik weet.

Maar nu vraag ik me af of dit op termijn wel echt goedkoper is? Is de verzekering van een C-vrachtwagen niet een stuk duurder? Is het onderhoud niet veel kostbaarder en valt een C-vrachtwagen ook in het kwarttarief?

Kunnen bokkers mij hier meer over vertellen? Ervaringen etc zijn ook zeer welkom! En zijn er eventueel nog meer opties die ik over het hoofd zie?

truselientje

Re: C-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:37

Een vrachtwagen valt ook in het kwarttarief indien je aan kunt tonen dat de wagen niet bedrijfsmatig gebruikt wordt en is ingericht voor het vervoer van paarden. Dan zit je op maximaal 140 euro wegenbelasting per jaar, lachen toch.
Onderhoud is reteduur als je dit bij een garage laat doen, eigenlijk moet je een beetje je contacten hebben.

Wij hebben vorig jaar een lijk van een wagen gekocht, een oldtimer, kostte geen drol en hebben deze zelf weer opgeknapt met wat hulp van onze buurman (die APK keurmeester is, voor vrachtwagens wel te verstaan). Via hem konden we ook voordelig aan nieuwe onderdelen komen en dan vallen de kosten te overzien.
Ik heb zelf afgelopen jaar daarom ook maar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald, C zonder code 95, was al met al 2500 euro kwijt ofzo.
Verzekering is in mijn geval 350 euro per jaar ongeveer, afhankelijk van je gewicht (bij sommige verzekeraars) of km enz. Misschien kan het goedkoper, ik heb hem in ieder geval eerlijk opgegeven als vrachtwagen die gebruikt wordt voor paardenvervoer.

Als je wat koopt, kijk dan alvast of je eventueel aan 2e hands onderdelen kunt komen. Wij hebben een MAN en dat valt vies tegen om 2e hands onderdelen te vinden. Als je nieuwe onderdelen nodig hebt en je kunt geen korting krijgen, dan is het niet echt voordelig meer. Mercedes onderdelen zijn er in overvloed, Scania/DAF /Volvo weet ik zo niet, daar heb ik mij ook nooit in verdiept om eerlijk te zijn.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:41

truselientje schreef:
Een vrachtwagen valt ook in het kwarttarief indien je aan kunt tonen dat de wagen niet bedrijfsmatig gebruikt wordt en is ingericht voor het vervoer van paarden. Dan zit je op maximaal 140 euro wegenbelasting per jaar, lachen toch.
Onderhoud is reteduur als je dit bij een garage laat doen, eigenlijk moet je een beetje je contacten hebben.

Wij hebben vorig jaar een lijk van een wagen gekocht, een oldtimer, kostte geen drol en hebben deze zelf weer opgeknapt met wat hulp van onze buurman (die APK keurmeester is, voor vrachtwagens wel te verstaan). Via hem konden we ook voordelig aan nieuwe onderdelen komen en dan vallen de kosten te overzien.
Ik heb zelf afgelopen jaar daarom ook maar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald, C zonder code 95, was al met al 2500 euro kwijt ofzo.
Verzekering is in mijn geval 350 euro per jaar ongeveer, afhankelijk van je gewicht (bij sommige verzekeraars) of km enz. Misschien kan het goedkoper, ik heb hem in ieder geval eerlijk opgegeven als vrachtwagen die gebruikt wordt voor paardenvervoer.

Als je wat koopt, kijk dan alvast of je eventueel aan 2e hands onderdelen kunt komen. Wij hebben een MAN en dat valt vies tegen om 2e hands onderdelen te vinden. Als je nieuwe onderdelen nodig hebt en je kunt geen korting krijgen, dan is het niet echt voordelig meer. Mercedes onderdelen zijn er in overvloed, Scania/DAF /Volvo weet ik zo niet, daar heb ik mij ook nooit in verdiept om eerlijk te zijn.

Hartstikke bedankt voor je antwoord!
Als kwarttarief ook van toepassing is is de wegenbelasting inderdaad een lachertje, zeker als je het vergelijkt met een vrachtwagentje voor B rijbewijs.

Qua onderhoud is mijn vader automonteur en hebben we een hele handige stalgenoot. Dus wat dat betreft is dat dan ook wel te overzien denk ik, zo enorm veel zal hij ook niet worden gebruikt. De tip die je geeft over de onderdelen ga ik zeker rekening mee houden, daar had ik zelf niet aan gedacht!

Verzekering valt mij ook alles mee. Maar dat is inderdaad ook wel afhankelijk welke verzekering je kiest en schadevrije jaren etc denk ik.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de info! Ik ben al een heel stuk wijzer nu :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:50

Graag gedaan :)

Ow ja, en mocht je een oldtimer vrachtwagen kopen, deze moeten elk jaar APK gekeurd worden, dit in tegenstelling tot een oldtimer auto die elke 2 jaar mogen. Wat het kost, eerlijk gezegd geen idee, het gaat bij ons via onze buurman.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:44

Ik weet niet of het nog zo is, maar C rijbewijs is (icm chauffeursdiploma) beroepsopleiding en dan kan/kon je 1/3 terug vragen bij de belastingdienst.

antoinetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:25

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:07

melanie3230 schreef:
Ik heb een beetje rondgekeken en dit zijn volgens mij mijn opties:
- B-vrachtwagentje waar koets en pony's in passen met caravan erachter
- Camper met daarachter een koetsentrailer
- C1-rijbewijs met living of een caravan erachter (lichter dan 750 kg)

de eerste twee vallen al af of je moet je E rijbewijs gaan halen. Jouw combi vrachtwagentje met trailer komt al ruim boven de MTM van 3500 kg max met B. Die vrachtwagentjes hebben zelf al een MTM van 3500kg dus je mag er met B helemaal niks achter hangen.
Je rijdt dus nu ook illegaal en onverzekerd rond.

Dus of inderdaad je C halen of alsnog E.