help! mijn paard is jaloers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xBostonx

help! mijn paard is jaloers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 19:52

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of weet wat ik hiermee moet.

Boston is jaloers op mijn nieuwe paard dat sinds een maandje bij ons is. Nou ja, de paarden zijn tegen elkaar heel lief. Accepteren elkaar en zijn eigenlijk nu al maatjes. Zijn jaloezie richt zich meer op mij. Hij vind mij gewoon niet meer leuk lijkt wel. Dit uit zich tijdens het rijden maar ik merk het ook aan de manier waarop hij naar me kijkt en hoe hij doet.

Boston is een heel gesloten paard wat zich moeilijk hecht aan mensen. Het heeft mij 2 jaar gekost voor hij wat meer toenadering zocht. Tot voor de komst van Macho hadden we echt een goede band. Hij was erg op mij gericht, speelde met me en ik kon zelfs met hem knuffelen wat niemand met hem kon doen.

Ik probeer beide paarden evenveel aandacht te geven maar Macho is pas net zadelmak waardoor het doorrijden veel tijd kost. Heel veel dingen vind hij 'eng' en moet hij nog leren zoals simpelweg vaststaan. Om even aan te geven hoe puppy hij nog is. Boston rij ik en doe alles wat ik eerst ook deed,grondwerken en dergelijke doe ik nu extra omdat hij dat leuk vind. Toch helpt dat ook niet echt. Ik rij hem eerst, zet hem eerst binnen of buiten, voer hem eerst en geef hem als eerste aandacht. Verder probeer ik alles zo te toen zoals het was voor Macho kwam maar dat is soms best lastig omdat hij ook de aandacht nodig heeft om alles te leren wat hij nog niet kent.

Boston is nu echt een beetje een zuurpruim. Ik ben blij dat hij zich iig niet afreageert op Macho maar ik zou graag onze band weer terug krijgen zoals die was.

Iemand een idee hoe?

BarbaraNova

Re: help! mijn paard is jaloers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:43

Ik had precies hetzelde met mijn paard toen mijn hengst er bij kwam, ruin keek me niet meer aan. Ik heb hem bach bloesem gegeven, dat hielp erg goed en snel gelukkig.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:45

Ps bach bloesem holly is tegen jaloers gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:46

Besef je wel dat het een paard is en geen mens? :) Er is iets in jouw gedrag veranderd waardoor hij zich zo naar je opstelt.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:51

Tja... als jij je vriend ineens voor de helft vd tijd moet afstaan vind je dat waarschijnlijk ook niet leuk. Je eerste paard is gewend dat alle aandacht naar hem gaat, en ineens is dat niet meer zo. Jaloezie geloof ik niet zo in bij paarden. T zij geen mensen, maar wel gewoontedieren.
Ik rij sinds een tijd beide paarden bij ons op stal ipv alleen die van mezelf, nou je moest mn merrie ineens verbaasd en nukkig zien doen dat zij niet degene was waar de aandacht naar toe ging toen ik dat andere paard voor het eerst ging rijden.... ze was gewoon gewend dat als ik kwam, dat ik wat met haar ging doen.
Ik denk dat het vanzelf wel bijtrekt. Heeft wat tijd nodig, straks weet ie niet meer beter dan dat de aandacht verdeeld wordt.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:25

Veranderd meestal vanzelf ookal heeft hij mijn paard het altijd als ik bij hem ben bijt hij altijd van zich af richting andere paarden. Ik zie het meer als een teken van houden van

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 10:59

Ik vermenselijk mijn paard trouwens niet hoor. Ik weet heel goed dat een paard geen mens is. Het gedrag leek het meest op wat wij als mensen als jaloezie kennen. Dus om het duidelijker te maken noem ik het maar even zo.

Ik hoop dat het minder wordt. Dat met die bachbloesem werkt niet echt bij hem. Hij is verder ook niet onrustig of druk, alleen op mij reageert ie nukkig. Merk wel dat hij na het poetsen toch wel weer meer toenadering zoekt.

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:53

Hij moet ongetwijfeld even wennen aan de nieuwe situatie.
Ik snap wel dat je er even schrikt omdat je er vooraf niet op gerekend had.
Hij reageert waarschijnlijk erg snel op veranderingen.
:-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:43

Hij zal even moeten wennen aan de nieuwe situatie en dat jij ook met een ander paard bezig bent, mijn jonge paard had dat ook heel erg.

Misschien eerst even langs hem lopen als je op stal komt, voor een knuffel en dan pas naar de volgende?
en je aandacht goed over beide verdelen inderdaad.
en dan went het wel hoor!

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:48

Ja ik doe alles als eerst met hem en als ik wegga zeg ik hem als laatste gedag. Hij begint wel al iets te ontdooien. Hij hinnikt in ieder geval al weer naar me als ie me ziet.

Het is ook wat, als je baasje 'vreemd' gaat :') :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:57

:D

Mijn jonge paard wilde 's avonds niet meer met mij mee zijn stal uit toen mijn andere paard net bij hem op stal kwam te staan... 8-)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:00

Ik moet je helaas teleurstellen als je denk echt wel over zal gaan er zijn paarden die er nooit aan wennen om te moeten delen er zijn paarden waarbij de reactie minder word, maar helaas zijn er ook paarden waarbij de reactie alleen maar erger word.
Paarden kunnen wel degelijk jaloers zijn ik heb er ervaring mee.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:03

Ik herken het probleem, heb er vorig jaar een jaarling bij gekocht. Mijn merrie, ook allereerste paardje, kreeg een enorme terug slag in haar gedrag. Toen ik haar kocht was ze heel erg dominant en had hele rare streken, heb haar alweer 5 jaar en laatste 3 jaar geen last van gehad maar sinds ik er een jaarling bij heb zijn die streken en dat gedrag weer terug wat ze aan het begin had.

Wat voor haar heel erg werkte is dat ik met haar meer ging afwisselen in het werk, dus ene dag buitenrit, andere dag alleen lekker veel tuttelen,andere dag weer lekker spelen in de bak met een bal,etc.
En erg belangrijk blijf hetzelfde tegen je paard doen;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:08

Het is wetenschappelijk onderzocht, heeft ooit op de voorpagina van Bokt gestaan. Jaloezie bij paarden bestaat. Ik heb het zelf ook regelmatig gezien.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 00:15

Ik denk dat hij er uiteindelijk wel aan zal wennen. Ik doe naast de vaste routine die er is wat extra dingen die hij leuk vind. Grondwerk bijvoorbeeld of gewoon samen in de bak wat samenzijn zonder de andere paarden. Even één op één met hem. Alle tips zijn welkom, ik wil graag mijn band met hem behouden/verbeteren en dat hij lekker in zijn vel zit :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:34

Ik heb vorig jaar een hengstveulen gekocht als maatje voor m'n andere ruin van nu 14, na poos in de opfok staat die sinds de zomer thuis. Als ik met de jaarling bezig ben merk ik wel dan m'n ruin het niet echt leuk vind, voorheen kreeg hij natuurlijk alle aandacht. De poetsplaats is voor de boxen, mijn ruin probeert wel om aandacht te vragen als ik met de ander bezig ben, maar andersom ook. Probeer gewoon de rangorde aan te houden met alles zoals begroeten, voeren, mesten, poetsen is m'n ruin de 1e aan de beurt en daarna de jaarling, dat lijkt zo wel goed te gaan. Helpt ook wel dat we samen gaan rijden en de jaarling nog niet natuurlijk, doe daar wel grondwerk mee etc maar heb zat momenten samen met m'n ruin.