Uitrijdeken/zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Uitrijdeken/zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:40

Ik les op maandagavond met mijn verzorgpaard bij de manege verderop. Het is ongeveer 10 minuten stappen er naartoe. Nu zit hij nogal dik in zijn vacht en zweet hij enorm tijdens de les, dus ga ik vanaf vandaag een deken gebruiken zodat hij geen kou kan vatten. Ik zit er alleen een beetje mee welke deken ik dan mee wil nemen.
Ik heb beschikking over een uitrijdeken, deze zit alleen over zijn kont en lijkt me voor het teruglopen weinig warmte/bescherming bieden tegen kouvatten, aangezien hij vooral op zijn schouder/borst zweet. Verder heb ik een zweetdeken die ik ook mee zou kunnen nemen, weet alleen niet of dat blijft zitten. Ik loop er in het donker namelijk altijd naast omdat hij dan nogal schrikkerig is.

Wat zouden jullie doen?

tet70

Re: Uitrijdeken/zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:42

in elk geval de 'achterhand' bedekt houden (nieren) en ik zou er een normale wollen deken op gooien. Wel ff vastzetten met riemen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:42

Gewoon een compleet zweetdeken/wollen deken erover, zou niet weten waarom het niet zou blijven zitten. Eventueel kan je er eentje met buiksingels kopen, of er een dekensingeltje omheen slaan. Je hebt ze trouwens ook met reflectoren, misschien iets voor als je in het donker terugloopt ;).

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:43

Als je er toch naast loopt kun je prima gewoon zweetdeken gebruiken. Heeft deze geen kruisingels dan kun je er een dekensingel om doen.

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:52

Ik zou zeker een deken op doen. Zweet of wollen deken maakt niet zoveel uit.
Misschien even een maatje groter kopen als je hem over je zadel wilt doen.
Moet wel gewoon kunnen hoor.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:58

Ik zou helemaal geen deken gebruiken. Wat ik begrijp uit je post wegens de dikke vacht staat hij op stal ook niet met deken. Dan zijn die 10 minuten perfect om hem goed uit te stappen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:10

Bedankt voor de reacties, ik heb gekozen om zijn zweetdeken mee te nemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:56

Ik zou ook geen deken op doen. Aangezien hij niet geschoren is heeft dat namelijk geen zin.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:34

Als je nog terug moet rijden, dan is een zweetdeken inderdaad niet nodig. Als je paard op de trailer stil zou staan, dan zou ik het wel doen.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:41

ik had hetzelfde, was van mijn stal naar de manege ook ong. 10 min stappen, en ook mijn paardje zat dik in zijn vacht en zweette veel tijdens het rijden. ik gebruikte altijd een zweetdeken en deed daaroverheen nog een reflectie deken (wij moesten altijd door het donker). alleen kon ik er gewoon op.
er zijn ook gewoon zweetdekens met sluitingen die onder de buik doorgaan, dus dat blijft sws zitten ;)

edit: op stal stond ze ook met een deken

Kir_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:01

Ik gebruik altijd een zweetdeken met uitstappen (:

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:46

Als je paard op stal ook een deken op heeft dan zal ik een zweetdeken meenemen voor de terugweg. Maar als je paard zonder deken op stal staat, zou ik geen zweetdeken opdoen de terugweg. Als hij dan droog op stal komt, gaat de deken eraf en komt hij stil te staan...
Lijkt me dan een groot verschil: teruglopen + zweetdeken <> stilstaan + zonder deken