24/7 buiten paard scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

24/7 buiten paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:52

Ik zit ook even met een dilemma en hoor graag de voor en nadelen.

Op medisch advies staat mijn paard voor het eerst in de winter ook 24/7 buiten met afdak en onbeperkt hooi.
Ik merk dat ze nu al een veel dikkere vacht heeft aan gemaakt als de jaren daar voor. Terwijl ik der wel al dikker in de dekens heb gezet als toen ze s'nachts op stal ging.
Als ik een halfuurtje gereden heb veel stappen, wat draven en op beide kanten een galopje staat ze al nat.
Vandaag een uurtje buiten wezen rijden veel gestapt met wat kleine stukjes draf er tussen door en wederom weer nat als ik terug ben op stal. Heb der toen een halfuurtje met een zweetdeken op gezet. En dan is ze niet meer warm, staat niet meer te dampen maar is wel nog nat/vochtig.
En vind het dan niet prettig om dan al der winterjas op te doen.

Zit er dus sterk aan te denken om der toch maar te scheren. Maar omdat ze 24 uur buiten staat vind ik het toch wel eng om der helemaal te scheren. Zat dus aan een strook te denken zodat ze wel de warmte kwijt kan maar niet meteen helemaal bloot staat.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat zo lelijk. Dan scheer ik der liever helemaal.

Maar waar moet ik rekening mee houden als ik der helemaal scheer. En hoe kan ik dan de diktes van de dekens bepalen?
Is het dan handig om aan te houden dat ik 100 grams meer op moet doen. Nu staat ze met 200 grams op. Dan dus meteen 300 grams op? En een hals is dan ook geen overbodige luxe denk ik.

En als ik der niet zou scheren. Hoe krijg ik der sneller droog en dat ze geen kou vat?

En hoe kan ik het volgend seizoen de vacht beperken? Moet ik dan al eerder beginnen met alleen s'nachts een dekentje op? Dat ik dus eerder begin met dekens en sneller opbouw?

Kortom wat zouden jullie doen en hebben jullie nog handige tips/ideeen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:00

Eerste winter was mijn shet helemaal kaal geschoren ivm Luis.
Heeft daarna een dikke deken zonder hals op gehad en ging prima.
Afgelopen winter ook geschoren ivm Luis en heb hem alleen uggs laten houden en gezichtshaar.
Lekker met dikke winter hals deken buiten gerommeld en nergens last van.
Zolang je ze erop kleed kan er weinig fout gaan.
Mijne dus ook 24/7 buiten.

Edit; mijne heeft cushing en sowieso een vreemde vacht opbouw dus daar kan ik niets over zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:02

Enkel stukje borst scheren. Zie je weinig van, maar ze kunnen wel de warmte kwijt zonder (extra) dekens nodig te hebben.
Voorbeelden staan in dit topic (laatste foto is redelijk duidelijk, maar je moet wel goed kijken om het te zien) :
[ITP] Mijn pony's op de 34e shetland indoor wedstrijd

loez

Re: 24/7 buiten paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:07

De paarden die ik bijrijd staan met een dunne regendeken 24-7 buiten... Nu ook al een aardige vacht, maar als ze nat zijn na het rijden dan stap ik tot ze grotendeels of helemaal droog zijn... Borstel er overheen en deken er weer op!

Ze worden niet heel intensief gereden, maar reden tot scheren hebben we niet :) en doen we dus ook niet!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:14

Ik vind het altijd vrij lastig om te bepalen hoeveel grams ik op moet doen.
Maar als ze helemaal geschoren zijn kan ik beter een te dikke deken op doen dan te dun denk ik.

@ Tamary je moet inderdaad goed kijken om het te zien. Vind dat niet eens zo heel erg lelijk. Ze kunnen met enkel borst scheren al veel warmte kwijt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:17

Het is de eerste plek waar ze meestal gaan zweten, als ze daar meteen die extra warmte kwijt kunnen moet dat bij licht werk genoeg zijn. pb anders de TS van dat topic over de ervaringen, zij doet het al jaren zo en heeft shetten (dus mega vacht).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:06

Ik heb toevallig de shet ook laten scheren gisteren, omdat ze niet meer schoon te krijgen was, ze stonk als een bunzing, kregen haar na het rijden niet meer droog, en ze heeft zo;n enorm dikke vacht dat het helemaal verstikt. Ze had dan ook ontzettend jeuk. We hebben haar muv de benen volledig laten scheren. Nu zit ik alleen nog met het vraagstuk; moet ik gaandeweg de winter vordert toch een halsdeken kopen? Ik heb nu alleen nog een 200 grams gewone. Plan was om er een 100 grams onderdeken bij te kopen, en dat zou genoeg moeten zijn. Pony staat alleen wel 24 uur per dag buiten het hele jaar.... wat zal ik doen, toch een halsdeken kopen?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:12

Ik mag hopen dat je weet dat je paard niet vacht aan gaat maken door de kou :o ..? paarden gaan vacht aanmaken door het licht, de dagen worden korter en daardoor maken ze vacht aan, als ze dan buiten staan (donker) en kouder als op stal maken ze inderdaad meer vacht aan, ik raad je aan om te proberen de licht uren te verlengen door een licht in de stal (overkapping)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:16

De bucas turnouts laten vocht door , als ons paard hier nog een beetje nat/ vochtig is na het uitstappen kan de deken er gewoon op en ze komt er droog zonder zweetplekken uit ! Ik heb het over die zilveren bucas met rode voering. Hier de nul trams uitvoeren met een dun vachtje en niet geschoren. Ook 24/7 buiten , met onbeperkt ruwvoer

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:18

alleen de bost/hals scheren?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:11

zanakuzies schreef:
Ik mag hopen dat je weet dat je paard niet vacht aan gaat maken door de kou :o ..? paarden gaan vacht aanmaken door het licht, de dagen worden korter en daardoor maken ze vacht aan, als ze dan buiten staan (donker) en kouder als op stal maken ze inderdaad meer vacht aan, ik raad je aan om te proberen de licht uren te verlengen door een licht in de stal (overkapping)

Ik wist inderdaad dat het met het licht te maken heeft. Ze heeft nu wel een dikkere vacht gekregen als de voor gaande jaren toen ze s'nachts op stal stond. Heb het idee dat het daarom ook te maken heeft met de kou.
Licht langer aan gaat helaas niet. Onder de overkapping is nog geen licht.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:15

@faunty Ik heb nu ook bucas dekens. Maar dan de goedkopere variant.
Jij bedoeld de turnout light en de heavy die met fleece voering?

@balthazar3 Paarden die maar voor de helft geschoren zijn. Dus zo'n streepmodel vind ik zo lelijk. Alleen de borst vind ik dan nog wel gaan. Viel me vandaag ook op dat ze daar het langst nat bleef.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:17

Mijn pony van 23 ook helemaal geschoren en staat 24/7 buiten. Hij heeft cushing dus zijn vacht wordt abnormaal dik en rij nog wel in het bos en dat is altijd wel langer dan een half uurtje dus dan is hij doorweekt. Dit is wel uit medische redenen, maar hij doet het wel erg goed... Vorig jaar ook gedaan. Ik merk ook dat hij als 23-jarige er actiever van wordt, zonder zo'n dikke vacht.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:18

Je zit nu in een overgang periode. Al een dikke vacht maar nog wel zon. Dat is sporten met je winterpakje aan.

Maar ik zou niet scheren en aan dekens beginnen.
Ik heb het zelf gedaan (en sta 24/7 buiten) en de dekens lekken door, drogen niet op tijd. Dan maar mee naar huis drogen, je huis stinken.
Mijn paard werd er erg ellendig van en ik uiteindelijk ook. Geen dag rust gehad met die dekens.
En de paarden die ik in het land 24/7 zie staan met een deken op zie ik de meeste van rillen.

Ik rij mijn paarden, vaak raken ze idd flink bezweet want ik train ze ook in de (binnen)bak of in het bos.
Als ze op adem zijn en hun HUID (dus niet hun hele vacht!) is droog dan gaan ze het weiland weer in.

Vacht transporteert het vocht van de huid naar de bovenkant van de vacht en de condens droogt aan de lucht op.
Een zweet deken doet hetzelfde. Dus als je op een vacht een zweetdeken gaat leggen trek je 2x toe de vocht naar boven (en word het ineens koud als de deken eraf gaat).

Oh, en ik starte ook gewoon wedstrijden op mijn modder pony ;). En altijd een 8 voor mijn verzorging omdat ik wel zorgde dat ze netjes in de knot en vlecht was :)

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:20

De mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal. En heb haar helemaal geschoren. Heeft op dit moment een 300gr. op , een fleecedeken en een 0gram waterdichte deken van Horseware.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:21

Mijne momenteel 200 gram op en krijgt straks 300. Ik heb nog een extra deken als deze doorweekt is/kapot. Ik zorg er altijd dat ik er 2 heb. Want een deken kan altijd zomaar kapot gaan op de meeste absurde manieren....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:21

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-11-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:23

Mijn paarden gingen, op het moment dat ik met ze aan het werk ging, compleet kaal. Maar stonden wel, met deken op, binnen.

Als je je paard de hele dag buiten wilt hebben, kun je aan een patroon denken. Helemaal kaal zou ik niet doen, maar wel met laagjes qua dekens werken. Zodat er een deken bij, of af kan als het echt koud wordt, of als we een warme winter krijgen zoals vorig jaar.....

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:24

Pien, ff editen, je verwijst naar ern ander (overigens erg interessant) topic...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:26

Loe_Loe schreef:
Pien, ff editen, je verwijst naar ern ander (overigens erg interessant) topic...

Je bent me net te snel af, had het al verbeterd.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:27

Soms kan je ook te snel zijn :+ sorry!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:47

Ze staat nu al onder dekens.
Ik heb (nog) geen last van door lekkende dekens. Wel heb ik dekens voor reserve liggen. Die van mij is echt een varken en vind het heerlijk om een lekker modderbad te nemen. Vorig jaar kreeg ze het voor mekaar om de modder via der hals onder de deken te laten glijden. Toen was ik wel erg blij met mijn reserve dekens.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:48

felicity schreef:
Ze staat nu al onder dekens.
Ik heb (nog) geen last van door lekkende dekens. Wel heb ik dekens voor reserve liggen. Die van mij is echt een varken en vind het heerlijk om een lekker modderbad te nemen. Vorig jaar kreeg ze het voor mekaar om de modder via der hals onder de deken te laten glijden. Toen was ik wel erg blij met mijn reserve dekens.

Dat was voor mij een reden om die dekens aan de wilgen te hangen :')
Ik heb het 1 winter volgehouden de winter erop ging ik het "proberen" en ik wil niks anders meer.
Wat een verademing! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:52

Mijn oudere merrie heeft een gruwelijke hekel aan de deken....en die gaat zo lang mogelijk zonder.
Heeft wat moeite met eten van haar hooi, dat is nu opgelost met geven van Lucerne.
Op het moment dat je niet met dieren werkt, lekker in de vacht laten schieten. Scheelt echt heel veel zorgen over het wel of niet opdoen van dekens, onderdekens....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:56

Die van mij had eerst heel simpel een bucas deken op voor +15 tot en met -20. hij kreeg van deze deken een hele nare plek op zijn schoft, dus ik heb gauw weer een goedkope deken gekocht en weer oud vertrouwd opgelegd. Het is wel een dure hobby, dekens... Daar moet je wel naar kijken natuurlijk... Want ik kan eigenlijk elke winter weer een nieuwe halen als je aan goedkope dekens doet. Vandaar dat ik voor een bucas ging, maar hier ben ik heel ontevreden over, dus nogal huiverig om weer een bucas te halen.