De eerste buitenrit....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

De eerste buitenrit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 18:57

Ik heb mijn vijfjarige nu een jaar in bezit.
Ze is relatief koel in het hoofd maar kan op het eigen terrein wel eens bevriezen aan de grond of zich groot maken van wapperende afzetlintjes bij de springweide of een blaffende hond....

Nu wil ik heel graag eens naar het bos. Maar ergens ben ik een enorme stresskip als ik er aan denk.
Vandaag sprak ik een 55 jarige dame op stal met braaf paard en die gaat altijd alleen naar de Veluwe. En die stelde voor.... ga je mee? Morgen....

Maar heb snel gezegd wil heeeel graag maar morgen kan ik niet.... nu ga ik binnenkort, maar ik ben een enorme control freak en weet niet hoe ze zal reageren. ....

Wat te doen als mentale voorbereidig, tips?

Michellette

Re: De eerste buitenrit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:00

Heel simpel: gewoon doen (en dan eventueel zien waar het schip strandt)!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:02

Hahaha ik ben eigenlijk maar 1 keer van haar gevallen.... maar zie mijzelf al bokkend door de Veluwe trekken.... maar eigenlijk is ze nooit fris of bokkerig.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:04

SG1985 schreef:
Hahaha ik ben eigenlijk maar 1 keer van haar gevallen.... maar zie mijzelf al bokkend door de Veluwe trekken.... maar eigenlijk is ze nooit fris of bokkerig.

Dan komt het nu vast ook goed! :j

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:05

Succes! Een keer moet de eerste keer zijn ;)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:09

Heb ik ook gehad. Ben nu 5x buiten geweest. Zorg dat je paardje goed aan je hulpen is. Vervolgens gewoon doen. Kleine stapjes zelf opbouwen met iemand die je vertrouwt en je in je waarde laat. En dan doem :) en genieten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:12

Ik denk dat hoe langer je ertegenop gaat zien hoe erger je je de situatie gaat bedenken.. :+

Het wil ook niet zeggen dat als je paard thuis schrikkerig is, hij/zij dat buiten ook is..
Mijn 5 jarige merrie ziet werkelijk overal spoken maar buiten is ze heel erg braaf.
Trekkers vrachtwagens etc niet bang voor.
Alleen soms durft ze gewoon niet verder en draait ze om..

Even om mijn ervaring te delen :)
Laatst bijgewerkt door Gitana op 09-11-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:13

De 1e keer zijn ze vaak zo onder de indruk dat ze super braaf achter het andere paard mee lopen als er iets eng is, pas als ze weten wat er gaat gebeuren zijn ze wat losser en krijg je meer reactie. Gewoon doen en genieten, 1e keer komt echt goed!!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:23

Ja mijn vriend zei ook.... je wilt zo graag, maar dan vraagt iemand je mee en zeg je nee sorry kan niet... ga het gewoon doen!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:27

Tuurlijk, super leuk!!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:31

Zou gewoon die mevrouw bellen en zeggen dat je je ''afspraken'' voor morgen hebt verzet en dat je wel lekker mee kan.

Ze is vrij koel in het hoofd en op de veluwe zijn meestal de wandelpaden gescheiden van de ruiter paden, dus geen hondjes in de buurt. :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:43

.... ik ga haar morgen gelijk aanspreken!
Goed excuus want ik heb haar nummer écht niet hahaha....

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:40

Probeer zo open mogelijk op je paard te stappen, hoe minder stress jij hebt, des te minder kan je paard overnemen. Zie je van te voren een spannende situatie aankomen... zet je paard aan het werk, vraag stelling, doe stapje zijwaards, verzin van te voren kleine dingetjes waar je paard (en jij) zich op kan concentreren mocht het spannend worden.
Probeer zelf lekker te genieten!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:42

Inderdaad.... ik moet meer werken aan ontspanning dan mijn paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:45

Zelf heb ik een groot paard die zich ook erg groot kan maken als hij iets engs ziet. Dus dan ziet hij er nog imposanter uit dan dat hij al is..
En sinds een ruime maand staat hij bij mij aan huis en ik wil graag straks te voet naar de club.

Na 2 weken de stoute schoenen aangetrokken en tegen mijn vader gezegd; pak je fiets we gaan met zijn 3e naar het bos. En ja, paardlief vond het spannend maar ik ook!
Inmiddels zijn we al vaker naar het bos geweest en mijn paard loopt voorop en hij vind het heerlijk.

Kortom; gewoon doen. Misschien vinden jullie het straks beide wel harstikke leuk!!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:48

Ja je zal als je wilt toch een eerste keer moeten gaan hihi

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:05

Alle eerste keren zijn spannend! Maar je pakt het goed aan door samen met een ander ervaren paard mee te gaan, dan kan jouw paard mooi 'meeliften' als er iets spannend is. Het zou ook onnatuurlijk zijn voor haar om weg te rennen en daarmee de kudde te verlaten. Geniet ervan! :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:38

Heel grappig... Gisteren op stal haar nummer van de staldeur gekopieerd en een sms gestuurd.
Ze stuurde gelijk terug dat ik ben opgenomen in haar buitenrit-lijstje van leuke mensen en dat ik zeker een keer mee ga!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:58

Goed gedaan en gefeliciteerd met je verjaardag!
Wanneer ga je?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:46

Ze appt mij als ze gaat :) en ze gaat bijna elke maand wel een keer!
Thanks voor de felicitatie :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:52

Ik ben vorige maand een weekend jaar de veluwe geweest. Mijn paard was toen nog nooit op een buitenrit geweest. Er was een oud en ervaren paard mee en die van mij heeft het hele weekend maar een ding gezien en dat ware de billen van dat ervaren paard. Af en toe vond hij het wel spannend maar zolang het paard voor hem liep was er niks aan de hand en plakte hij daar de hele rit aan vast. Ik kan dus aanraden om met een ervaren braaf paard op pad te gaan.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:37

Hahaha!Ja ik ben al vaker meegevraagd, ook met een stel pubers... maar ik ga liever met een volwassenen + ervaren paard mee!

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:32

Veel plezier, en ontspannen +:)+ Anders wordt je paard net zo'n stresskip *\%/* Haha nee hoor :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:48

Ik heb een locatie besproken aan een ruiterpaden netwerk nabij de zandverstuiving in kootwijk. Dit van 13 tot 20 februari 2015 (de schoolvakantieweek). Wie mee wil zou mee kunnen gaan. Met de locatie is besproken dat als het in deze periode te slecht is zodat je niet normaal met een trailer kunt rijden de datum verzel kan worden naar het najaar.

Wie mee wil zou dus mee kunnen. Kosten 300,00 euro voor een week voor ruiter en paard.

graag een pb als je mee zou willen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:05

Idd maar gewoon doen, zoals al gezegd is. Ik ben op buitenritten ook een enorme stress kip maar gewoon doen is vaak toch de enige manier.

Als je de eerste x gaat is het altijd handig om een andere ruiter met paard bij je te hebben. Wel een paard waarvan je weet dat die gewoon lekker koel blijft natuurlijk :)