Vandaag heb ik wedstrijd in het M2 gehad. Mijn paard begon tijdens het groeten (aan het begin van de proef) te plassen.
Ik heb hem gewoon uit laten plassen en vervolgens mijn proef verder gereden. Toen hij in plas stand ging staan maakte de jury een gebaar naar mij van 'doe maar rustig aan' 'laat hem maar gaan'. Dus ik verwachte dat dat wel goed zat.
Echter toen ik mijn protocol terug kreeg stond er voor het binnenkomen een 2, met als opmerking 'gaat plassen'. En nou heb ik 175 punten gereden, dus wanneer ik een 7 voor het binnenkomen had gehad, had me dat een winstpunt opgeleverd. Vandaar dat ik het extra zuur vind.
Maar wat ik mij nou afvroeg, mag dit? Ik kan er in principe niets aan doen dat mijn paard moet plassen. En als het nou midden in de proef gebeurd dat hij ineens stil staat kan ik mij hier nog in vinden. Maar ik stond al stil voor het groeten. Ik wilde graag nog na de proef naar de jury teruggaan, maar helaas was deze alweer bezig met jureren.
Dus vandaar dat ik op deze manier wil vragen, mag er een 2 gepunt worden wanneer een paard gaat plassen? Misschien dat ik het ook nog even ga navragen bij de KNHS, zodat ik het weet voor een eventuele volgende keer.
Alvast bedankt