Bucas smartex extra

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Bucas smartex extra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 14:15

Hallo bokkers.

Ik heb al even gezocht maar toch niet echt mijn antwoord gevonden.

Mijn oog is gevallen op een busas smarte extra deken.
Deken kan voor -20 tot +10 graden worden gebruikt.
Is dit deken geschikt voor paarden die veel buiten staan(24/7) of ook gewoon voor "stalpaarden" (helft van de dag buiten en de andere helft binnen) of wordt hij daarvoor al gauw te warm?

Is het deken sterk en hoelang gaat hij ongeveer mee?

Wat zijn jullie ervaringen?
En hoe komen ze terug van laten wassen?
Is natuurlijk een klap geld maar zou wel makkelijk zijn als je echt eigenlijk je dekens niet meer hoeft te wisselen winters.

Groetjes !

Besje

Re: Bucas smartex extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:20

Ik heb voor mijn paard de celtic stable extra en als hij niet geschoren is, zweet hij er op stal best snel onder. Voor de andere die altijd buiten loopt hebben we nu de smartex medium gekocht :) moest het etrg koud worden leggen we nog een deken erover :) in denk dat de extra voor de gemiddelde winter wat te warm is :) met de medium kom je ook al een eind denk ik

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 14:31

Oke bedankt voor je reactie :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:01

Ik heb deze deken op een ongeschoren QH liggen va de 2 graden en lager. De deken is door zijn ademend vermogen te vergelijken met 300 gram. Dus bij -5 en kouder komt er een 100 grams onderdeken van Rambo onder. Past prima. Hij staat er s nachts gewoon mee op stal, maar wel een frisse stal waar het maar een paar graden warmer is dan buiten. Als het boven de 5 graden buiten is wordt de deken echt te warm.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:11

Ik dacht dat de extra 300gr + smartex = 450gr was? :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:49

Ik heb dit deken voor mijn 2 paarden. Ze zijn beide ongeschoren en staan er nu al onder. Hier staan ze 24/7 buiten en het ene deken gaat zijn 2e winter in en ziet er nog netjes uit (vies, maar anders zou je zeggen hij is nieuw). Ik ben tot nu toe heel tevreden en ben dan ook benieuwd hoe ze het de komende jaren zullen doen.
Ik heb het oudste deken nog niet gewassen maar ben dat na deze winter wel van plan.
Het deken is idd veel geld maar ik vind het wel makkelijk, nu over dag 10° en 's nachts richting vriespunt, vroeger stond ik met weer en wind dekens te wisselen, dat hoeft nu gelukkig niet meer. Ik heb trouwens mijn beide dekens besteld bij Agradi, beide met flinke korting!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:57

Ik heb mijn geschoren paard die dag en nacht buiten staat er zondag onder gezet. Is het geld zeker waard, maar die temperaturen verschillen natuurlijk per paard en situatie.

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:05

Nies_ schreef:
Ik heb mijn geschoren paard die dag en nacht buiten staat er zondag onder gezet. Is het geld zeker waard, maar die temperaturen verschillen natuurlijk per paard en situatie.

Wist ik zelf niet, ga eens kijken voor 't deken.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:31

Mijn geschoren Tinker staat er nu voor het tweede jaar onder, ik ben er tot nu toe heel erg blij mee! Vorig jaar natuurlijk niet veel winterweer gehad, maar hij is goed waterdicht en de paarden voelen er aangenaam warm onder. Als het deze winter echt heel erg koud wordt dan zou ik er eventueel nog een onderdeken onder kunnen leggen, maar bij deze deken voel ik me in ieder geval fijn. Paardje staat 24/7 buiten..
Ik vermijd wel erg het wassen van deze dekens, ben dan bang dat de waterafstotende laag eraf gaat. Ik houd de voering mooi haarvrij met zo'n borsteltje en de buitenkant regent af en toe vanzelf schoon. :)
Verder laat ik hem iedere dag even uitgestrekt luchten terwijl ik iets met mijn paard doe.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:14

Mijn paard staat er ook voor de tweede winter op rij onder. Ik heb het model met de extra brede nek/schouders. Zonder deken vermagert mijn paard in de winter. Dan moet hij teveel energie besteden aan het warm houden van zijn grote lichaam. Hij is 1.78m.
Het is een super deken, sterk, goed isolerend en nog steeds waterdicht nadat ik het zelf in de wasserette waste met de Rambo Rug Wash.
Het deken gaat op vanaf temperaturen rond de 10° C en ik laat het op tot het weer +15° C wordt in het voorjaar. Zolang het in de winter niet kouder dan -10° C wordt, kan het perfect zonder extra onderdeken. Paardlief staat overdag buiten, in een open weide zonder beschutting, en komt vanaf zonsondergang op stal voor de nacht.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:56

Whild schreef:
Mijn geschoren Tinker staat er nu voor het tweede jaar onder, ik ben er tot nu toe heel erg blij mee! Vorig jaar natuurlijk niet veel winterweer gehad, maar hij is goed waterdicht en de paarden voelen er aangenaam warm onder. Als het deze winter echt heel erg koud wordt dan zou ik er eventueel nog een onderdeken onder kunnen leggen, maar bij deze deken voel ik me in ieder geval fijn. Paardje staat 24/7 buiten..
Ik vermijd wel erg het wassen van deze dekens, ben dan bang dat de waterafstotende laag eraf gaat. Ik houd de voering mooi haarvrij met zo'n borsteltje en de buitenkant regent af en toe vanzelf schoon. :)
Verder laat ik hem iedere dag even uitgestrekt luchten terwijl ik iets met mijn paard doe.

Zou ik mogen weten wat voor borsteltje? Want ik kreeg vorig jaar de haren er amper uit :')

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:03

Je hebt nu kortingscode's bij Divoza, dus dat scheelt €50. Ik heb de Bucas power turnout light deken gekocht. Hij bevalt tot nu toe heel goed, maar ik heb hem nog maar een maandje. Pasvorm is perfect, mijn paard heeft nogal een hoge schoft en daardoor passen niet alle dekens even goed.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:27

Laulitz schreef:
Whild schreef:

Zou ik mogen weten wat voor borsteltje? Want ik kreeg vorig jaar de haren er amper uit :')

Tuurlijk, het is er eentje met rubberen flexibele tandjes waar je hondenharen mee kan verwijderen. Ik had hem bij een ruitershop op de honden afdeling vandaan, maar volgens mij hebben ze die ook bij bv Intratuin. :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:43

Hee!
Leuk dat er nog gereageerd wordt.
Ik ben toch voor de bucas smartex medium gegaan omdat die van mij maar een dagdeel buiten komt en verder op stal staat(waar het opzich wel warm is)
Hij voelt er goed onder en het deken oogt ook nog is mooi!
Ben van plan om hem misschien nog te gaan scheren maar dan koop ik voor de zelerheid nog een onderdeken bij.

@Whild gaat de fleece/wollige stof aan de binnenkant niet kapot met zon borsteltje? Anders ga ik daar ook maar is achteraan, zit nu al aardig wat haren in haha

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:48

Whild schreef:
Tuurlijk, het is er eentje met rubberen flexibele tandjes waar je hondenharen mee kan verwijderen. Ik had hem bij een ruitershop op de honden afdeling vandaan, maar volgens mij hebben ze die ook bij bv Intratuin. :)

Ooooh daar heb ik het ook mee gedaan maar ging met niet echt snel genoeg :+ wel sneller als met de stofzuiger :')

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:27

Nee hoor, het heeft er niets van geleden. Let wel dat dit een pokkewerkje is en dat jij waarschijnlijk het lijdend voorwerp wordt. :+
De tandjes van die borstel zijn super flexibel dus hij gaat er heel zacht overheen en neemt daarbij telkens wat haren mee..
Een flinke portie geduld en hoppatee. Je krijgt t er wel warm van. :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:43

En een lamme arm :+ Ik ben er vorig jaar dus maar na een kwart deken mee gestopt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:22

MartineC1711 schreef:
En een lamme arm :+ Ik ben er vorig jaar dus maar na een kwart deken mee gestopt!

Ik heb hem helemaal gedaan maar niet zo goed als de eerste kwart, laten we het zo zeggen :D
Volgend jaar zwier ik ze eerst in de wasmachine, misschien dat het meeste er dan al vanaf komt. Dan kan ik altijd nog gaan zitten sukkelen :')

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:28

Oeh dat durf ik niet hoor, heb hem nog nooit gewassen, ben zo bang dat die speciale laag smelt, wat je her en der hoort!

Edit; hebben jullie weleens een onderdeken en halsstuk tegelijk aan de Smartex vast gemaakt?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:48

Ik durf dat eigenlijk ook niet :+ Ik ben altijd bang dat ze daar niet meer waterdicht uit gaan komen. Maar ik heb bij een bestelling bij Agradi speciaal wasspul gekregen van Bucas zelf dus ga het toch maar eens proberen en anders krijgen ze een klacht dat het niet werkt :D

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:53

Voor de Belgen : ik heb mijn Smartex bij AVS in Vorselaar gewassen (met de Bucas Rugwash), op het einde van vorige winter, en die is nu nog helemaal waterdicht.
Er staat daar ook een speciale droogkast voor dekens. Helaas waren daarmee de haartjes niet uit die fleece-voering. Stofzuigen was ook niets. Ik houd het maar op een borstelbeurt met een kleine harde borstel (af en toe want daar krijg je ferm pijnlijke armen van).

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:07

Die AVS weet ik idd zijn. Wist niet dat je daar ook kon wassen, is het zelf of doen ze het voor je? :+

Net nog even gevoeld, paardjes voelde nog aangenaam warm onder de deken. Ondanks dat ze hem ook ophadden bij +10°!

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:18

Zelf doen. De wasserette is vlakbij de winkel. Dekenwas duurt minder dan een uur, drogen ook nog zoiets. En als ik me goed herinner ben je er minder dan € 10 aan kwijt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:21

MartineC1711 schreef:
Oeh dat durf ik niet hoor, heb hem nog nooit gewassen, ben zo bang dat die speciale laag smelt, wat je her en der hoort!

Edit; hebben jullie weleens een onderdeken en halsstuk tegelijk aan de Smartex vast gemaakt?

Ik heb er zelfs een onderdeken, hals en halsvoering aan. Gaat gewoon zonder problemen hoor. Mijn eene deken is al een keer of 4 gewassen, maar door die horrorverhalen durf ik het ook niet meer goed :=

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:40

Hoe? :P