gasveer klep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

gasveer klep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 02:42

Wij zijn bij onze old timer trailer wat onderhoud ed aan het doen. De achterklep is gerepareerd. Nu zat er 1 gasveer op, maar die deed niks meer en het is niet leesbaar hoeveel NM die was.

De klep had hardhouten planken en nu betonplex.

Hoeveel NM is ideaal? En dan weer eentje of 2?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:43

superpony schreef:
Wij zijn bij onze old timer trailer wat onderhoud ed aan het doen. De achterklep is gerepareerd. Nu zat er 1 gasveer op, maar die deed niks meer en het is niet leesbaar hoeveel NM die was.

De klep had hardhouten planken en nu betonplex.

Hoeveel NM is ideaal? En dan weer eentje of 2?

Eentje of twee ligt aan de constructie van je klep. Als het past heeft twee de voorkeur (krachtsverdeling) maar als je daarvoor de boel moet gaan vertimmeren, zou ik het bij eentje laten.

Je kunt de oude veer naar een trailerboer brengen en vragen of hij kan inschatten welke versie het is. Trial and error :D

Als je zin hebt in een potje vectorieel rekenwerk, kun je het ook zelf uitrekenen door de klep te wegen, de maten van de veer en de montagepunten op te nemen en er een avondje op gaan zitten knutselen :D

Afgaand op mijn trailer: ordergrootte 1500 - 2000 N voor een tweepaards.

Jelle_Steur

Re: gasveer klep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:14

Er zijn gasveren die je bijvoorbeeld kan laten vullen op 2500 Nm. Er zit dan een mogelijkheid op om de druk te verlagen. Je kan hem dus als het ware afstellen. Dit kost wel wat tijd want als je er teveel uit laat heb je er niets meer aan. Komt bij ons regelmatig voor en dit is de beste (/enigste) oplossing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 02:16

Ikke, er zit nu 1 steunpunt onderaan, maar mn man kan wel een 2e maken. Wat de klep weegt, weet ik niet. Hij gaat weer mee naar het werk van mn man, maar ik zat online naar onderdelen te kijken.Ik wilde ook een rondje langs de trailers op stal lopen en beetje vergelijken. Dank je wel.

Jelle_steur, hoe bedoeld je dat dit de beste/enige oplossing is? Je kan toch een gasveer kopen ergens tussen de 1500 en 2500 nm? De oude is niet meer te lezen en doet niks meer. evt willen wij er wel een 2e bij plaatsen.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:05

superpony schreef:
Ikke, er zit nu 1 steunpunt onderaan, maar mn man kan wel een 2e maken. Wat de klep weegt, weet ik niet. Hij gaat weer mee naar het werk van mn man, maar ik zat online naar onderdelen te kijken.Ik wilde ook een rondje langs de trailers op stal lopen en beetje vergelijken. Dank je wel.

Jelle_steur, hoe bedoeld je dat dit de beste/enige oplossing is? Je kan toch een gasveer kopen ergens tussen de 1500 en 2500 nm? De oude is niet meer te lezen en doet niks meer. evt willen wij er wel een 2e bij plaatsen.

Het aantal Nm en de afmetingen moeten wel precies kloppen anders werkt het niet. Dan gaat de klep bijvoorbeeld héél makkelijk naar boven maar krijg je hem bijna niet omlaag of blijft hij "zweven"

Als je dus niet meer weet wat er origineel op heeft gezeten is zo'n gasdrukveer die je kan afstellen zo'n beetje de enigste oplossing. Mijn ervaring is dat er erg veel verschillende veren gebruikt worden bij de verschillende merken en is e.e.a afhankelijk van het gewicht van de klep en de constructie zoals ikke al aangeeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:18

Oke, dank je wel. Dan moet mn man de oude maar meenemen naar de zaak bij hun in de buurt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:14

Ik heb de fabrikant van mijn trailer gebeld en aan hen gevraagd welke gasveer ik nodig had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 00:17

Dit is een oldtimer en geen Nederlandse fabrikant.

Ik wilde er eentje bij Busscher bestellen, maar mn man heeft vlakbij zijn werk een aanhangwagen bedrijf, dus moet ie de oude maar even daar mee naartoe nemen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:10

mijn 2 paards heeft 1600 N. is een klep van 150 bij ongeveer 160 van betonplex 18 mm. Zit rubber op

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:52

Bij onze oude trailer heeft de trailerboer ook een keer de gasveer vervangen. Sterkte was een beetje een gok en bleek niet ideaal. Toen hebben ze de veer vervangen door een ander exemplaar en was het prima. Wel een beetje trial and error dus maar met twee verschillende veren ipv een instelbare.