Wanneer heb je nou een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Wanneer heb je nou een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 18:49

Dat vraag ik me eigenlijk af. Ik hoor vaak op bokt dat je zo'n goeie band had/hebt met het paard en zo'n goeie klik, en dat je elkaar altijd begreep/begrijpt.

Nou heb ik een merrie en heb haar al 18 jaar lang en zou me geen leven zonder haar kunnen voorstellen maar, toch vraag ik me af of we nou zo'n band hebben als vaak beschreven word. Haar gedrag naar mij toe is soms niet helemaal oke. Ze staat liever in het land dan dat ze moet rijden. Ze kan heel lief zijn maar soms ook stout.

Het voelt als of ze mij het baasje vind die haar stal schoonmaakt, haar te eten geef en soms wat rij, maar of ze me helemaal geweldig vind dat weet ik dus niet, ze vind andere paarden veel leuker.

Bij ons op stal merk ik ook nooit dat er mensen zijn die een hele goeie band hebben met hun paard, Ze rijden op het paard en trainen voor wedstrijden etc. Maar ook bij hun zie ik niet een band waar veel mensen op bokt over praten.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje begrijpen, maar ik vraag me gewoon af wat zo'n band nou is? en of alle paarden mensen dat hebben met hun paard? Of zijn er ook bokkers die ongeveer het zelfde hebben als mij?

Dott

Re: Wanneer heb je nou een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:54

Ja, ik snap wel wat je bedoeld.
Ik heb een merrie, die voor mijn gevoel mensen nooit volledig vertrouwd en toe laat. Ze tolereert ze, accepteert sommigen. Maar toont weinig affectie. Doe haar geen plezier met een borstelbeurt, dan kan ik dr beter laten staan in de wei.
Toch merk ik wel dat ze soort van jaloers reageert zodra ik met een ander paard bezig ga.

Mijn ruin daarentegen is heel anders. Hinnikt als ie me ziet, altijd vooraan de draad en kijkt haast beteuterd als ie een dag vrij mag. Hij laat mij net zo toe als ik hem, ik voel ook een band met hem. Omdat hij me toe laat.

Met mijn merrie is dit veel minder. Denk dat dat deels per paard toch verschilt..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:59

Ik heb mijn merrie nu tien jaar en ik kan wel zeggen dat ik een band met haar heb! Ja af en toe is ze een merrie en heeft ze er geen zin in, net zoals ik.. Ja af en toe zet ze haar kont gewoon in de weg.. maar ik ben zelf ook lomp ;) We begrijpen elkaar gewoon en het feit dat ik zoveel met haar kan en veel mensen juist moeite hebben met haar. Ze is ontzettend gefocust op eten, als wij gaan wandelen of rijden no way da ze het probeert, ze weet het.. Bij andere zal ze het uiterste uit de kast halen om maar IETS binnen te krijgen. Vorige week zijn we voor het eerst zonder hoofdstel uit rijden gegaan, tien jaar geleden moest dit met scherp bit en zadel, want ze was echt niet te houden! Nu hebben we heerlijk zonder gereden, niks geen probleem, galop, achteruit.. Wanneer ze schrok zei ik ho en ze stond gelijk stil. We kennen elkaar gewoon door en door en ik kan zeggen dat we vanaf dag 1 een klik hadden maar een band moet groeien, kost tijd en vertrouwen!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:05

Ik begrijp jou gevoel ook.
ik ben altijd gek op mijn paarden geweest, maar wat ik nu met mijn paard heb, heb ik nog nooit eerder gehad.
Hij hinnikt altijd als hij me aan ziet komen, wordt ongeduldig wanneer ik hem niet direct aandacht geeft, doet alles wat ik aan hem vraag, er kunnen 10.000 mensen voorbij lopen maar hij reageert pas wanneer ik langs loop en boven alles, hij kopieert mijn gedrag..

als ik niet lekker in mijn vel zit merk ik dat aan hem, hij is dan down, doffe vacht etc. op het moment dat het met mij beter gaat merk/zie ik het aan hem. Dus ja, ik kan wel zeggen dat ik met dit paard echt de klik heb waar hier op bokt over gesproken wordt :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:08

Na 18 jaar heb je vast wel een band met je paard hoor TS! :)

Voor mij betekent een band dat je elkaar door en door kent en vertrouwt, maar ook dat je rekening houdt met elkaars mindere kantjes of angsten. Zo is mijn 23-jarige nog steeds als de dood voor vliegenspray. Je zou kunnen zeggen dat de band dus niet goed is omdat hij me niet vertrouwt met de spray, maar ik vind het juist van een goede band getuigen dat ik zijn angst ken én er rekening mee hou, door hem in te sponzen ipv te sprayen. Hij blij, ik blij en we begrijpen elkaar :)

Bij mijn jongere paard merk ik onze band vooral omdat ik alles van hem kan vragen (naast een trein wandelen, midden door de stad rijden, gaan zwemmen of een steile berg opklauteren) en ook al heeft hij z'n bedenkingen, als ik het vraag dan doet hij het. Denk omdat hij me gewoon vertrouwt en weet dat er niks erg gebeurt. Vind zo'n vertrouwen heel mooi en probeer er ook alles aan zodat het niet beschadigd wordt. Ook heel leuk en lekker penny, maar hij hinnikt mij ook na als ik van de wei vertrek zonder dat we iets gedaan hebben, zo van "he, ben je nu al weg?". *smelt* <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:09

Ik denk dat het vooral een kwestie is van elkaar leren echt kennen.
Als ponymans op een bepaalde manier kijkt weet ik al precies wat hij wil, en andersom ook. Als ik op vakantie ben en mijn zusje neemt de verzorging over laat hij ook merken dat hij dat gek vind, terwijl ze normaal gesproken ook regelmatig voert etc dus hij kent haar prima. Er is heel veel vertrouwen, en hoewel ik de leiding heb werken we wel samen en houden we rekening met elkaar.
Dat samen noem ik wel een band :)

En dat betekend helemaal niet dat het altijd rozengeur en maneschijn is. Soms heeft hij geen zin, zit ik niet lekker in mijn vel of zijn we allebei afgeleid en dan loopt het minder lekker. Op zo'n moment stop ik wat eerder, of doe ander (simpeler) werk, volgende keer weer beter :) Maar gemiddeld genomen weten we precies wat we aan elkaar hebben, en zijn we helemaal op elkaar ingespeeld, en dat is wel heel fijn :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:11

Mijn paard en ik hebben een band. Dat durf ik zeker te zeggen al zijn er genoeg dagen dat ik 'm dreig met mmmmora. Vorig jaar ook een keer op wedstrijd geweest waarbij het helemaal duidelijk werd. Heenreis was een drama, verkeerd rijden, omleidingen die ik niet vertrouwde daardoor ook nog eens in een file terecht gekomen waarbij politie en ambulance met sirene aan strak langs de trailer reden. Paard mega in de stress. Veel te laat aangekomen, toch nog mogen rijden. Had mijn voorlezer geregeld die daar al was. WP gereden (wellicht voor de moeite, althans zo voelde het) na afloop 2e proef een geluid waardoor mijn paard helemaal in de stress schoot en ik daadwerkelijk dacht daar gaan we en straks lig ik ergens in een hoek het zij zo (de rest dacht dat ook, jury hield het nauwkeurig in de gaten). In piaffe en passage een stukje nog kunnen rijden. Voorlezer gevraagd kom me halen, bak uit en er naast gesprongen en paard kwam gelijk een stuk tot rust. Hij is daar letterlijk voor mij door het vuur gegaan ondanks alle stress in zijn lijf. Voor mijn proeven moest ik even naar de wc, ook daarvan was ie in de stress. Hij bleef kijken waar ik was en zuchtte pas toen ik weer in zicht was. Besloten nooit op deze manier een wedstrijd te rijden, maar weet nu dat hij voor mij door het vuur gaat. Letterlijk en figuurlijk. Andersom idem dito. Deze ervaring was voor mij de bevestiging voor onze band.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 11:40

Dus als je niet op buitenrit zonder zadel en hoofdstel gaat, niet op de rug van je paard kan staan, je paard niet kan fotograferen helemaal los op het strand zonder dat hij weg loopt en nog meer dingen die sommige met hun paarden doen. Dus je hebt ook een band als je dit allemaal niet kan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:01

Ik vind een band en een klik niet hetzelfde. Soms kan je een klik hebben met een paard, dat het wel lijkt of je hoteldebotel verliefd geworden bent erop, ook al vindt dat paard je helemaal niet leuk.

Een band lijkt me dan weer iets wederzijds, maar ik denk dat we menselijke en dierlijke gevoelens niet kunnen vergelijken. Een paard zal bijvoorbeeld van nature niet willen bereden worden, maar soms gaan ze het toch fijn vinden, door de complimentjes/beloningen van hun baasje, de afwisseling op buitenrit, of gewoon door hun will-to-please. Dan zou ik zeker van een band spreken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:47

Bambi1995 schreef:
Dus als je niet op buitenrit zonder zadel en hoofdstel gaat, niet op de rug van je paard kan staan, je paard niet kan fotograferen helemaal los op het strand zonder dat hij weg loopt en nog meer dingen die sommige met hun paarden doen. Dus je hebt ook een band als je dit allemaal niet kan?

Ach dat is allemaal een kwestie van trainen, en een band/klik maakt dat trainen gewoon gemakkelijker :) beetje 'will to please' dat je paard graag met je wilt meewerken.

Met mijn oude paard kan ik dat ook allemaal, zonder zadel of hoofdstel een sprongetje doen of een buitenrit. Maar dat is vooral omdat hij erg braaf en goedgetraind is. Met mijn jonge paard zou dit na training ook lukken.