2 ponys samen zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xbelieveitx

2 ponys samen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 19:06

sorry als het hier verkeerd staat.
hey bokkers,
ik weet dat ik commentaar op mn verhaal ga krijgen maar ik hoop dat er ook mensen die tips hebben.
laat ik maar bij het begin beginnen.
ik heb mn pony nu 3 jaar en 2 jaar daarvan stond ze met een geit,die geit is een jaar geleden weggegaan en vanaf dat moment heb ik bij mn ouders lopen zeuren om nog een pony.
en nou is er een soort van wonder gebeurt,mn tante kocht een huis met een kudde sheties er bij en nou mochten we er 1 uitzoeken en zaterdag gaan we er 1 ophalen.
maar nu komt mn vraag,de ponys moeten samen in 1 stal gaan staan maar ik snap dat ze de eerste paar dagen niet samen in een stal gaan staan. nu hebben wij een stal en daarvoor is ook een stuk wat overdekt is en daar loopt mn pony overdag, is het dan slimmer om ze snachts niet helemaal op stal te zetten maar dat ze de stal in kunnen en ook op dat overdekte stukje kunnen lopen?
en nog een vraagje,als de nieuwe pony er is is het dan slim om de ponys gelijk bij elkaar te zetten in de wei of moet ik de nieuwe pony eerst even alles laten verkennen.
groetjes gerlinda

Gups

Re: 2 ponys samen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:54

Ik zou gewoon eerst even kijken hoe ze op elkaar reageren.. Ik heb ook altijd 2 pony's gehad en die hebben ook altijd samen in 1 stal gestaan, ging prima.. Nu heb ik een andere, en die kunnen wat minder goed samen dus heb ze nu apart staan.. (deze is heel dominant over het voer waardoor de ander geen kans meer kreeg van eten).. buiten staan ze overigens wel gewoon bij elkaar gaat prima.

Mijn mening is dat je ze wel meteen bij elkaar in kan doen.. ze moeten toch uitmaken wie de baas is. Ook al doe je er eerst een lintje tussen, daarna moeten er ook nog wat klappen uitgedeeld worden.
Als ze ze maar genoeg ruimte hebben om weg te kunnen dan moet het goed komen.
(Ik deed ze ook meteen bij elkaar in, even een paar klappen (jammer genoeg werd ze op haar lip geraakt en moest die gehecht worden :\ ) maar goed, dat is pech hebben..

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 21:48

bedankt voor je reactie!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:53

Gewoon bij elkaar zetten. Dat ze lelijk naar elkaar kunnen doen is normaal, maar als het echt gevaarlijk wordt kun je ze altijd nog uit elkaar halen.
Ik zou het wel even goed aankijken want een geit is natuurlijk heel wat anders dan een paard wbt lichaamstaal.

Sowieso lekker buiten zodat ze de ruimte hebben om ff afstand te nemen. Als ik het goed begrijp heb je een inloopstalletje? Als dat overdekte stuk verhard is of goed gedraineerd dan zou ik ze heel het jaar door lekker de stal open laten :). (Ook snachts)

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 23:23

Is een inloopstalletje en bestraat.bedankt voor de tips

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:30

Lijkt mij handig om de pony's eerst een nachtje alleen te zetten maar wel dat ze elkaar kunnen zien en ruiken, naast elkaar zou fijn zijn.
En daarna die nieuwe in de wei, wachten tot hij alles verkent heeft en rustig staat en dan je eigen pony erbij zetten.
Ik weet niet hoe groot je stal en uitloop is maar ze moeten genoeg ruimte hebben in het begin. Denk er ook aan dat die nieuwe nu overal heen gesleurd, word eerst je tante, dan naar jou, hij moet uit zijn kudde, dat is erg stressvol als je hem dan ook nog zomaar bij een andere in de stal zet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:40

Ik ben blij voor je pony dat hij een maatje krijgt! :j

Ik zou ze ook eerst met een draadje er tussen laten kennismaken. De shet is in het nadeel: hij komt op vreemd terrein bij een pony die het niet gewoon is dat er een andere bij staat. Dus ik zou hem zeker rustig de tijd geven om aan de nieuwe omgeving te wennen en dan pas echt samen te zetten. In de tussentijd kunnen ze elkaar al zien, horen en ruiken.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:26

Bedankt,m'n pony stond voor ze bij mij kwam wel in een kudde en m'n haflinger is een paar keer bij der geweest(staat op stalling) en ben ook een paar keer met dr bij n pony in de buurt geweest.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:04

ZE staat er!in het begin was het even trappen maar nu gaat het goed!

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:45

Super fijn!
Geniet ervan

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 21:39

Dankje,dat genieten lukt wel:)