Paardrijden & Fitness

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baki

Paardrijden & Fitness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 00:53

Hey Bokkers,

Vraagje hoe jullie trainen naast paardrijden. Vind het zelf leuk om 5 a 6 keer per week te fitness, maar k merk wel dat paardrijden minder goed gaat als k bijvoorbeeld benen of buikspieren 1 of twee dagen voordat ik rij (donderdag) train. Welke spiergroepen zijn handig om op die dagen te trainen en welke vinden jullie minder goed? M'n huidige schema is 2x per week alles in 3 dagen.
MA:Benen/buikspieren DI: Borst/triceps/schouders, WO: Rug/Biceps/Schouders, donderdag vrij, vrijdag benenbuikspieren .. etc

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:59

:P ik sport nooit, ja paardrijden 4 à 5 x per week.....

Ik heb nu niet het idee dat het rijden minder gaat of dat mijn conditie slecht is.

Ik heb er ook de tijd en puf niet voor naast mijn full time werk, eigen paard, huishouden en sociaal leven.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:46

Ik snap wel dat het minder gaat als je gaat rijden. Waar zijn je rustdagen? Als ik krachttraining heb gedaan zal ik toch echt een dag rust moeten nemen, soms zelfs twee. Herstellen is net zo belangrijk als het sporten zelf.

Edit: En een dag rijden is geen rust. :P

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 21:34

Ik snap wel dat het minder gaat als je gaat rijden. Waar zijn je rustdagen? Als ik krachttraining heb gedaan zal ik toch echt een dag rust moeten nemen, soms zelfs twee. Herstellen is net zo belangrijk als het sporten zelf.

NicoleD92 schreef:

Hm, dan heb ik inderdaad geen rust dagen :P, mischien 1 of 2 dagen minder gaan dan en dan inplaats van kracht training wat cardio ofzo?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:46

Ik sta zon 4x per week in de sportschool, soms 2 uur op een dag :+ Train alle spiergroepen.
Qua groepslessen doe ik bodycombat (conditioneel, wel heel belastend voor schouders en kuiten merk ik)
Bodypump (krachttraining, alle spiergroepen)
Bodybalance (strekken van spieren)
Bodystep (conditioneel+ benen)
Buikspierkwartier (buikspiern :+)
En gewoon fitness met apparaten, alle spiergroepen dus.
Merk nergens van met rijden. Met sporten trouwens ook niet, want wissel de conditionele lessen en krachtlessen af.

Waarom zou rijden geen rust zijn? Dan heb ik echt nooit rust :+ Vind mn werk zwaarder dan rijden (sta+ loop de hele dag), dus dan zou ik nooit rust hebben. Kan trouwens sowieso niet een dag stil zitten :')

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:53

SwoleCuber schreef:

NicoleD92 schreef:

Hm, dan heb ik inderdaad geen rust dagen :P, mischien 1 of 2 dagen minder gaan dan en dan inplaats van kracht training wat cardio ofzo?

Ja precies. Je spieren hebben tijd nodig om te herstellen, en bij het rijden gebruik je zeker wel spieren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:19

Maar het is echt niet zo dat je na elke training plat moet liggen hoor :+
Bewegen is juist goed, dat stimuleert de doorbloeding waardoor afvalstoffen weg 'spoelen'. Rustdag noem ik gewoom een dag nier intensief sporten. Dan werk ik wel de hele dag, of ik ben de hele dag bij de paarden en rij er 2 of 3.
Mijn ideale week:
Ma: pump
Di: combat
Wo: pump
Do: combat+ balance
Vr: step
T verschilr wel een beerje per week ivm werk. Zondag heb ik sws altijd rustdag omdat dat mn paardendag is. Za wil ik wel ns fitnessen of pumpen als ik niet veel heb kunmen sporten oid.
Voor mij werkt t prima zo. Voel me nooit zwak oid, heb wel ns verschrikkelijke spierpijn (na pump vooral) maar dat herstelt alrijd snel. Ben ook al een heel stuk gespierder geworden.

NicoleD92

Re: Paardrijden & Fitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:23

Nee, plat liggen bedoel ik ook niet. :+ Maar ik heb het altijd zo geleerd;
Als je intensieve krachttraining heb gedaan komen er als het ware kleine scheurtjes in je spieren. (Dit veroorzaakt het groeien en de spierpijn) Om je spieren de kans te geven dit goed te herstellen, is er altijd tegen mij gezegd dat je daar minstens een dag tijd voor moet geven. Ik lig ook niet plat, ik fiets alsnog naar school/werk ed. (Ruim 10 km op een dag) Maar ik zal geen intensieve krachttraining sessie doen, de dag voordat ik ga rijden. Omdat ik me 1. zo slap voel :') en 2. Ik me spieren toch meer belast dan ik eigenlijk zou willen op een rustdag.
Maar dit is uiteraard mijn mening en dit werkt voor mij. Als anderen het anders doen en prettiger vinden, moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik zeg niet dat de ene methode beter is als de andere. Je moet ook doen waar je jezelf prettig bij voelt.