Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Torfi

Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:04

Beste Bokkers,

De stal waar ik nu sta is in sommige opzichten niet meer naar wens.
De accommodatie is perfect. De bakken zijn super en goed onderhouden.
Maar we hebben al ruim twee maanden zeer slecht stro. Het is vol met schimmel en heel erg stoffig. Na het opstrooien hoest je en staat de stal blank van het stof. Laat staan na het opstrooien je neus snuiten, daar komt zwarte bagger uit. Ook het voordroog van de zomer was te stoffig en droog voor woorden, nu zijn ze zonder overgang op hooi gezet (omdat zn voordroog op is).. wat ook al niet het beste hooi is. Erg kort, fijn en wederom stoffig. Als je nu uitmest heb je minstens 5 scheppen vol met gruis van het stro en hooi. Meerder mensen hebben al geklaagd, maar aan de ene verteld hij dat het prima spul is allemaal (vooral het stro) en aan de ander verteld hij dat het een goedkope partij stro was die helaas niet helemaal super is (en er komt nog zo`n lading aan). Gister bij het opzeggen vertelde z`n vrouw nog: "ja het is een natuurproduct he!. We weten nooit wat we krijgen".
Maar als ik iets koop wat niet naar mn wens is ga ik toch ook er mee terug naar de winkel? Waarom zou hij dan zo`n slechte partij accepteren wat hem klanten kost?

Ik ben er nu dus helemaal klaar mee. Als mijn paard straks hoest dan betaald hij de dierenarts rekening niet. En ik ben zuinig op mijn paard, het is een dure hobby en je wilt gewoon het beste voor je beestje.
Wel kan hij extra geld rekenen voor een hooibeurt extra. Eerst zeggen dat het niets extra`s kost en vervolgens wel op de rekening einde van de maand 10 euro erbij schrijven. Prima, maar hij haalt van de andere drie voerbeurten wat af.. Want ze krijgen afgepaste plukjes van hem (ik heb nog nooit iemand zo zien pluizen met voeren als deze stalhouder).

Ik heb nu een andere stal gevonden die aan mijn wensen voldoet en heb gister mijn stal opgezegd. Helaas dus 3 dagen na einde kalendermaand. Normaal houd ik mij netjes aan alle regels, maar ik heb geen zin om mijn paard nog twee maanden op deze troep te laten staan. En wachten tot hij gaat hoesten. Gezien er dus geen oplossing komt en er nog zo`n lading van het super stro komt.
Ik zit er aan te denken om dus halverwege november te vertrekken (november stalling heb ik uiteraard betaald). Maar wat te doen met december? Aanhoudgeld voor de box is 200 euro voor een maand (terwijl de stalling 255 per maand is). Vind ik ook een abnormaal hoog bedrag.
150 euro aanhoud geld geven voor december (vind ik een redelijk bedrag)? of gewoon vertrekken?

Normaal ben ik nooit zo. Maar omdat ook van zijn kant geen oplossing komt en we het er maar mee moeten doen. En hij dus wel naar ons toe extra op de rekening kan schrijven zonder communicatie.
Ik heb tevens nooit een contract oid getekend, betaal cash en hij heeft geen officiele stal met kvk.

(Ik ben niet de enige die vertrekt. Inmiddels zijn er 4 opzeggingen en zijn er nog 5 die binnenkort opzeggen. Zijn stal is dan bijna leeg op zo`n 10 pensionpaarden en 2 eigen paarden na.)

Lieve Bokkers, wat zou netjes zijn in deze situatie? wat zouden jullie doen? als je eigenlijk niet krijgt waar je wel voor betaald (goed stro en hooi)?

AnnemiekvM

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:08

Ik vind dat als de kwaliteit zo achteruit is gegaan, je een goede reden hebt om te vertrekken.
Dan zouden ze die 3 dagen maar voor lief moeten nemen.
Zouden ze denk je over deze dagen vallen?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:12

Ik zou het gewoon betalen en je verlies nemen , de paardenwereld is een kleine wereld en een slechte naam heb je zo .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:13

Als je een stal contract heb getekend moet je je daaraan houden, zo niet kan je gaan en staan waar je wilt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:14

Ik vind dat je altijd netjes weg moet gaan. Dus betalen wat overeenkomt met de stalregels en eventueel verlies voor lief nemen.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 04-11-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:15

Als er niet over gesproken kan worden, dan paard inpakken en vertrekken. Heb je een huurcontract getekend? Wat staat daar als opzegtermijn?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:16

Wat zegt hij er zelf van? Moet je december nog gaan betalen van hem?
En als je zelf zegt dat je geen contract getekend hebt, heeft hij (zeker omdat hij verder geen bedrijf is) eigenlijk niet veel om op te staan ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:17

Lekker vertrekken en je er verder niet druk om maken. Er staat niks op papier.
Maar ik ben daar heel makkelijk in.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:18

Is er niet nog een mogelijkheid dat ze wat gaan veranderen als er zoveel mensen opzeggen?

Anders inderdaad wat anders zoeken, en vragen wat je nog moet betalen. Misschien is er een mouw aan te passen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:18

Volledig november betalen vind ik heel redelijk eigenlijk, helemaal als er geen contract is.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:19

Bij een getekend contract de eer aan jezelf houden.
Verlies nemen en zsm neerzetten waar je paard wel krijgt wat ie nodig heeft!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:20

officeel zou je december ook nog moeten betalen, maar aangezien je half november al vertrekt en wel de hele maand betaald hebt, vind ik dat ie over die drie dagen ook niet zo moeilijk moet doen. Ik zou het gewoon overleggen, ik kan me niet voorstellen dat iemand in deze situatie op zijn strepen gaat staan

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:21

dit is heel moeilijk,vaak het recht van de brutaalste geld . ik vind zelf dat als de pernsionhouder zich niet aan het contract houd , jij dat ook niet hoeft te doen. hij levert slechte en gevaarlijke kwaliteit hooi en stro en brengt je paard indirect in gevaar. waarom zou jij dat pikken en ook nog er voor betalen? ik vind wegwezen en niet betalen meer. ik neem aan dat het het netste is om hem een brief te sturen waarin je aangeeft weg te gaan met onmiddelijke ingang zonder betaling van de opzegtermijn mocht hij niet per direct goede kwaliteit hooi en stro gaat leveren. maar of het slim is,je geeft hem de kans maatregelen te nemen om je niet te laten gaan en dwars te zitten. dus ik zou opstappen om het gezeuer en gedoe te vermijden en niet meer betalen voor een opzegtermijn! ik ben zelf stalhouder en vind contracten met opzegtermijn op zich goed om stalhouders te beschermen, maar niet als die gebruikt worden om terecht ontevreden klanten te pesten zeg maar. ze willen niet voor niks weg! netjes laten gaan. groetjes deess :) enn sterkte!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:27

Je hebt geen contract, dus nergens heb jij iets ondertekend voor een opzegtermijn. Dan lijkt me de maand november geheel betalen al heel netjes.

Sommige lezen dus trouwens echt niet, TS HEEFT GÉÉN CONTRACT.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 04-11-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:28

Er is geen contract dus in principe ook geen opzeg termijn...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:31

Is het niet zo dat zonder contract een wettelijke opzegtermijn geldt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:34

November heb je al betaald dus daar zou ik het bij houden.
Hij houdt zich niet aan de afspraken om voor goed voer en strooisel te zorgen en voert ook nog eens te weinig als ik je goed begrijp, dus hij mag blij zijn dat je de hele maand november nog betaalt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:36

Ook een mondelinge afspraak is natuurlijk een afspraak.
Overigens zou ik in jou geval gewoon de hele maand november betalen en half november vertrekken.
Ik vindt dat in verband met die 3 dagen dat je te laat bent heel billijk!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:37

Mondelingen afspraken zijn nog steeds bindend. Die 3 dagen december erbij betalen en wegwezen.
Overigens zijn verandering van de kwaliteitontontbindende voorwaarden dus je kunt ook gewoon je spullen pakken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:37

Het lastige is, dat elke klant die weg gaat meestal ontevreden is over de diensten van de stalhouder. ( anders ga je meestal niet weg ;) ) . Dus ik vind dat er vrij vaak geroepen word: 'Als de pensionstalhouder er een potje van maakt, hoef je je niet aan de opzegtermijn te houden.' . Terwijl het heus niet altijd zo is dat die er een potje van maakt, maar dat de klant en de pensionhouder gewoon een verschil van mening hebben over goed stal management.
Het lastige is, dat er ook heel wat klanten rond lopen met onredelijke eisen, die dan vinden, wanneer je niet aan hun eisen wil voldoen, ze zich niet aan de opzeg hoeven te houden.

Dat vind ik onredelijk.

Wat ik wel redelijk vind, is dat je normaal over zaken moet kunnen praten. Heb je überhaupt al met de stalhouder gepraat over het feit dat je eerder weg wil? Misschien komt hij wel met een redelijk voorstel?

Het grappige vind ik altijd, dat mensen het blijkbaar prima vinden om bij niet officiële stallen zonder KVK te staan, en dat zelfs gebruiken als reden om dan zonder opzeg weg te kunnen. Dan denk ik: je hebt er ook mooi van geprofiteerd dat hij alles zwart deed. Want wij moeten als wel officiële stal een stuk meer stalhuur rekenen om bepaalde kosten door te berekenen.

Maargoed, ik zie alles vanaf de pensionstalhouder, dus ben misschien niet geheel objectief in dit verhaal :')

(Edit: laat ik er nog even tussen zetten dat bovenstaande een algemene situatie schets is, afgaand op sommige antwoorden hier, niet op de situatie van de TS, ik vind dat goed ruwvoer altijd moet natuurlijk :) )
Laatst bijgewerkt door ruitje op 04-11-14 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:38

Maartje1990 schreef:
Je hebt geen contract, dus nergens heb jij iets ondertekend voor een opzegtermijn. Dan lijkt me de maand november geheel betalen al heel netjes.

Sommige lezen dus trouwens echt niet, TS HEEFT GÉÉN CONTRACT.

Ooit gehoord van een mondelinge overeenkomst? Is even rechtsgeldig als een contract, alleen moeilijker om te bewijzen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:44

Geen contract is geen opzegtermijn. Betalen voor hoelang je er nog staat en dan wegwezen. Hun willen toch zelf niet om de tafel zitten? Jammer dan!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:48

Ik zou vastleggen op film wat t probleem is. desnoods stro en hooi laten keuren. En een maand is genoeg. steekt ie een halve maand in zn zak. Of maak een front met je mede huurders, beleg een vergadering met hun en de chef/cheffin. Overleg.. met zn alle sta je sterk lijkt me.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:54

Ik zou 25.50 betalen + november. Dan betaal je namelijk 10% van de maand van december, wat 3 dagen ongeveer is (december is dan toevallig 31 dagen). Ik zou zeker geen halve of hele maand extra betalen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:08

ponyparadijs schreef:
Ook een mondelinge afspraak is natuurlijk een afspraak.
Overigens zou ik in jou geval gewoon de hele maand november betalen en half november vertrekken.
Ik vindt dat in verband met die 3 dagen dat je te laat bent heel billijk!

Ga zo'n mondelinge afspraak maar eens waar maken. Ik heb er een hele andere ervaring mee zelfs toen het op papier stond was het ineens niet waar wat er afgesproken was. Ik ben ook niet iemand die nog snel zo'n stalcontract zal tekenen.
Dan ben ik er heel snel klaar, houd ik de eer aan mezelf, neem een maand opzegtermijn en dan ben ik weg.