Veulen gekocht geen ervaring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Veulen gekocht geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:02

Zucht, ja het is er weer, maar nu zijn het mijn ouders!

Even voor de duidelijkheid mijn ouders wonen in Brabant en ik woon met mijn gezin in Zuid-Holland!

Mijn moeder roept al jaren, ik wil een peerd!
En nu heeft ze dus iemand anders een mini shetland hengstje laten kopen.

Het paardje is 4 maanden staat zonder vriendjes, in een stalletje met uitloop. Qua voer en menselijke aandacht komt ie niets te kort.

Maar ja ik als 40-jarige Penny! Ben echt niet blij. Mijn ouders hebben geen ervaring. Het beestje staat alleen, dus zonder soortgenoten.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Watzouden jullie doen?

bliver

Re: Veulen gekocht geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:05

er een bijkopen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:06

Uitleggen dat alleen echt niet kan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:08

Onmiddellijk een tweede erbij kopen en het gesprek aangaan met je ouders.

Samen een schema maken voor de entingen(die heeft hij vast nog niet gehad), de hoefsmid etc.
Regelmatig zelf even kijken en zorg dat ze zonder halster lopen, die kleintjes groeien snel dus een ingegroed halster kan snel gebeuren.

In het voorjaar castreren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:12

Geen ervaring is in principe geen probleem, mits ze iets van een achterban hebben waar ze met vragen terecht kunnen en ze ruimte hebben met geld zodat ze eventueel de dierenarts een keer extra kunnen laten komen als ze twijfelen. Maar geen vriendje is wel een ernstig probleem.

Mijn moeder is ook zonder ervaring aan paarden begonnen. Het grote paard ging in eerste instantie niet, maar de 2 shetten gaan echt geweldig. 2 hengstveulens van 4.5 en 6 maanden toen we ze kochten. Met een jaar zijn ze gecastreerd. En mijn moeder is helemaal gelukkig met ze.

Die van ons wilde met 4.5 maand eigenlijk niets eten omdat hij alleen gras kende. Dat is nog best een klus geweest om hem aan het eten te krijgen. Maar als ze dat in de gaten houden en ze ingrijpen als het zo is, dan is er niets aan de hand.

Een mini shetlandhengstje van die leeftijd weegt zo'n 25-30kg. Mochten ze willen ontwormen, laat ze voor 50kg ontwormen (en niet de hele wormenkuur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:42

Oeps, 4 maanden is wel erg jong om bij de moeder weg te gaan. Maar idd sowieso eentje erbij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:28

Ga met ze rondkijken naar een tweede ruintje/hengstje. Bij voorkeur iets ouder en netjes opgevoed. Anders gaat het hengstje hen straks als speelmaatje gebruiken en al lijken ze klein, trappen beten kunnen hard aankomen..

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 17:51

Ik heb dus tegen ze gezegd dat ook kleine paardjes hard kunnen uithalen, zijn dus niet geschikt voor hele kleine kinderen!
En dan het grote punt waar ik dus van baal! Ze willen geen 2 de. Hun antwoord was, het is nou eenmaal zo!

By the wat ik zou dit zelf nooit zo gedaan hebben maar ja.......

Maar wat zouden jullie tegen ze zeggen om ze over te halen een 2de te kopen? Het is mijn meer dan duidelijk dat een paard een kudde dier is!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:52

Dit topic laten lezen?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:53

Geef voor hun verjaardag. Die krengen kun je al voor 50 euro ergen vandaan halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:53

Volgende verjaardag/sinterklaas/kerst er zonder pardon gewoon 1 extra afleveren met een strik rondom.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 17:54

Maar enkel aan er moet een 2de bij gaat hun echt niet overtuigen!
Ik zal met zeer sterke argumenten moeten komen om hun enig sinds te overtuigen, dus wat kan ik zoal tegen ze zeggen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:55

De welzijnsnormen/welzijnsnota laten lezen?

Zeggen dat dit binnen een paar jaar doorgevoerd wordt, en ze zich dus niet aan de wet houden? Misschien dat dat argument dan wel werkt, als de echte argumenten als dierenwelzijn niet werken....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:02

helaas zijn er veel mensen die maar 1 paard houden. Die mensen zeggen wel dat hun paard gelukkig is, maar of dat werkelijk zo is?? Je paard kan gelukkig zijn op het moment dat jij er bij bent omdat hij dan gezeldschap heeft. Maar ik weet wel beter. Ik zie dat ook bij de paarden van mijn kenissen, als je 1 wegneemt loopt de ander als een zot te roepen en door de wei te galoperen.
Die kunnen echt niet zonder elkaar.

Wat ik dus wil zeggen, 1 paard is maar alleen, zal zich vervelen en zal daardoor misschien ook slecht gedrag aanleren door verveling zoals kribbebijten, weven, luchtzuigen!! of wanden van de stal kapotslaan met de hoeven.
Misschien erger nog uitbreken om naar een paard te gaan (als er ene in de buurt zou staan).

Misschien is het een optie op je ouders te zeggen dat ze er een paardje bij kunnen laten zetten door iemand anders? Dus eigg een stalplaats verhuren. Of een weidemaatje zoeken, kan gratis zijn door blessure of een paard van een ander.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:03

Een paard is een kudde dier en word ongelukkig alleen . Ik zou ze een goed boek geven en misschien gaan ze het dan snappen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:07

Een 4 maanden oud hengstje zonder opvoeding van soortgenoten laten rondlopen is een slecht plan. Kans is groot dat het diertje totaal geen respect zal kennen en dus bijterig of trapperig en dominant wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:08

Was daar niet één of andere wet voor? Dat paarden tegenwoordig niet meer alleen mochten staan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:10

Volgens mij is dat een richtlijn en geen wet. :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:10

Je laat een kind toch ook niet opgroeien zonder vriendjes, daar krijg je gefrustreerde, sociaal niet vaardige kinderen van... idem dito met paarden! Misschien werkt dat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:14

Die van ons werd serieus depressief. En hij heeft zijn vriendje nodig om mee te stoeien, anders zijn wij de klos. En zelfs al zijn ze klein, ze gaan toch zo'n 150kg wegen. Als ze het niet leuk vindt als ze een losgeslagen duitse dog tegen komt, dan moet ze niet verwachten dat ze een losgeslagen (want geen sociale interactie met andere paarden) shet leuk gaat vinden, die wegen het dubbele.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:15

Uiteraard heb ik al enige tijd met mijn ouders aan de lijn gehangen!

En vertelt dat een veulen van 4 maanden niets van de mensentaal snapt en dus een taalgenootje nodig heeft, een ander paardje dus! En geen geit of hond!
Dat een paardje alleen zich dan gaat vervelen en misschien nare staleigenschappen ontwikkelt. Nee wordt er dan gezegd dat gebeurt niet met dit schatje.....

Ik heb nog niet met de welzijnregel hun geprobeerd te overtuigen, das nog een goede tip.
Hopelijk komen er nog meer...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:20

Ik denk dat ik die van mij eens flink de waarheid zou zeggen. Dat zou er in het kort op neerkomen dat ik het ongelooflijk egoïstisch van ze vindt dat ze een dier alleen houden.

Heb je niet een ervaren paardenmens in de omgeving van je ouders wonen waar ze iets van aan willen nemen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:25

Hier heeft ook een shetlanderhengstje altijd alleen gestaan. Beestje was ruim 20 jaar geleden gekocht en heeft sindsdien alleen gestaan (al enige tijd overleden).

Het is nooit echt een leuke pony geworden, hij had geen manieren. Kinderen die hem wilden poetsen, zijn zo hard gebeten dat ze na een dag de borstels in de ring gegooid hebben. De vrouw des huizes was ook bang voor het dier en dat had hij dondersgoed door, hij ging er ook achteraan. Of tegen je op steigeren, dat soort grappen.

Alleen kan dat best minder worden als ze hem ruinen, is dat de bedoeling?

Als zij geen ervaring hebben, dan kun je een echte rotzak hebben aan een hengstje. Zeker als je niet goed opvoed en teveel verwent. Ook is hij weleens ontsnapt en de weg opgerent naar andere paarden. Dat doen ze ook niet als ze het gezellig vinden alleen.

Die shet had zich gevoegd naar de situatie, omdat hij geen keuze had. Maar optimaal was het absoluut niet. Een wet om paarden verplicht samen te houden (of contact te hebben met andere paarden) zie ik niet komen, maar het zijn wel adviezen van allerlei organisaties.

Wat is dan het grote probleem bij een tweede, geld, ruimte of is het de mentaliteit?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:29

Als ze dan echt niet te overhalen zijn er een 2de bij te zetten, dan kan je er mss enkele kippen of een geit bij zetten? Dan heeft ie toch iets van gezelschap. Mijn pony stond ook alleen, maar had herten, schapen, konijnen en een kalf op zijn wei, en voelde zich toch heel happy.

Heb vorig jaar ergens een shet alleen zien staan, en die mensen hadden... een plastic koe in het weitje gezet. Hilarisch gewoon, maar of het dier er iets aan had...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:42

Wat zijn eigenlijk de argumenten van jou ouders om überhaupt een paardje te willen hébben??
Daar heb ik in deze nog niks over gelezen, los van het feit dat het al jaren geroepen wordt.
Ben daar wel eens erg nieuwsgierig naar, want ook die reden zou een extra motivatie kunnen geven om er dan toch maar een bij te nemen.
Als het alleen voor de heb of de "gezelligheid "is kan je opperen dat dat ene uurtje of anderhalf dat ze dagelijks aan het paardje spendeert niet echt gezellig is voor het paardje zelf.