BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:54

Heei iedereen,

Ik heb nu bijna een jaar geleden mijn B rijbewijs gehaald (5 november 2013). Nu wil ik heel graag mijn E rijbewijs gaan halen. Het geld ervoor heb ik en ik weet ook al waar ik het ga doen, maar ik vind het best spannend haha :+ Ik heb nog helemaal nooit met een karretje gereden. Ik weet wel dat je met achteruit rijden in de tegengestelde richting moet draaien, maar daar houd mijn kennis ook op!

Ik kan ook de auto niet zo heel goed inparkeren, dus ik ben er wel een beetje bang voor dat dit heel moeilijk gaat worden met ook nog een trailer erachter (misschien gewoon een kwestie van vaak doen). Het is de bedoeling dat ik straks met een 1,5 paards trailer ga rijden zo'n 7 km. Het is een rechte weg van de boerderij naar de manege, dus dat scheelt al een hele boel, maar ik wil uiteindelijk ook gewoon de moeilijke stukken kunnen rijden natuurlijk!

Zijn er nog meer Bokkers die hun E rijbewijs willen halen of al gehaald hebben en mijn een hart onder de riem willen steken? :D

ladypaard

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:56

:') hart onder de riem,., uhm loop zelf er al denk wel 6 jaar tegen aan te hikken := Maar nog even en dan verloopt mijn rijbewijs dus moet ik een nieuwe halen. Dus kan beter dan ook mijn E dan gehaald hebben :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:58

ladypaard schreef:
:') hart onder de riem,., uhm loop zelf er al denk wel 6 jaar tegen aan te hikken := Maar nog even en dan verloopt mijn rijbewijs dus moet ik een nieuwe halen. Dus kan beter dan ook mijn E dan gehaald hebben :+

Is dat geen spreekwoord? :o :')

Dat zou wel slim zijn ja om het dan te doen haha! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht dat je dan een nieuw rijbewijs erbij moet kopen -O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:02

Dat is een prima spreekwoord hoor, TS. :j

Ik zou sowieso ook zonder aanhanger inparkeren oefenen. Als je dat nog niet zo goed onder de knie hebt, wordt het met aanhanger al een groter probleem.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:03

Ik wil t volgend jaar gaan halen :D Heb wel al met een kleine auto en een kleine aanhanger gereden, gaat op zich wel ok. Maar ben ook heel benieuwd, haha!

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:06

Ja ik heb hem in juli gehaald! Ik ben ook alles behalve een ster met inparkeren met alleen een auto.
Het E rijbewijs halen viel me echt alles mee. Rechtuit rijden is niks spannends aan. Achteruit ja, daar komt wat meer moeite bij kijken, maar zodra het kwartje gevallen is, en je door hebt hoe het werkt is het een makkie!

Ik zou zeggen gewoon doen, het is alleen maar makkelijker als je zelf met de trailer op pad kunt.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:08

Ik wil het ook al een tijdje gaan doen maar zoek nog een goede rijschool. De vrouw waarbij ik mijn B rijbewijs heb gehaald doet geen E rijbewijs meer helaas..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:32

Ik kan wel gewoon naar voren toe inparkeren en achteruit wil ook wel als ik de ruimte er voor heb (en mijn vriend niet panisch naast mij zit te schreeuwen dat ik geen krassen op zijn auto moet maken :') ) maar file parkeren... dat is echt een no go :+ Kun je überhaupt file parkeren met een trailer?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:35

Nee, maar fileparkeren hoeft toch niet met trailer? (geen ervaring mee, maar lijkt me van niet)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:38

loveidefix schreef:
ladypaard schreef:

Is dat geen spreekwoord? :o :')

Dat zou wel slim zijn ja om het dan te doen haha! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht dat je dan een nieuw rijbewijs erbij moet kopen -O-

Was meer dat ik een nog erger geval ben van er tegenaan hikken :))

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:40

File parkeren hoeft niet . mij viel het echt reuze mee! Ik heb t gehaald met een dagcursus

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:41

Rechtuit rijden is makkelijk, je moet vooral heel goed kijken. Achteruit moet je inderdaad tegengestelde richting sturen. Je mag zo vaak steken als je wilt, het gaat er vooral om of je veilig rijdt, goed kijken en iedereen voor laten gaan. Waar ik de eerste keer op gezakt was, was dat ik te voorzichtig reed, nou als ik zo zou gaan rijden met paard erin, zou die er niet meer zo snel in gaan. Tweede keer heel associaal gereden, flink doorrijden en op de laatste momenten remmen, dit is dus blijkbaar wat ze willen zien. Ik was er van overtuigd dat ik gezakt zou zijn, maar ik was geslaagd!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:41

Ik wil het ook gaan halen in 2015! Heb al wel een paar keer met een trailer gereden in een combinatie die met een B-rijbewijs mag en dat viel me nog best mee. Alleen dat achteruit parkeren is echt nog dramatisch.. :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:42

Wel lastig laden en lossen als je met je trailer gaat file parkeren! :D

Het valt best mee hoor! Ik heb mijn E binnen een half jaar gehaald nadat ik mijn B rijbewijs had.
Met het achteruit rijden moet het kwartje gewoon even vallen. Als je dat eenmaal door hebt, is het prima te doen.
Ik ben zelf (nog steeds) geen grote held met achteruit rijden, en al helemaal niet als ze op m'n vingers kijken, haha.
Meestal parkeer ik dan ook zo dat ik gemakkelijk weg kan rijden, maar als ik er de tijd voor neem, kan ik ook prima een stuk achteruit rijden. :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:50

Maar je zou dus wel met een klein enkel assig karretje mogen rijden om alvast een beetje te oefenen ofzo? :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:52

je mag met een combinatie rijden die als totaal gewicht max 3500 kilo heeft... let hierbij op dat het hierbij gaat op het totaal toegestane gewicht...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:53

Enkel assig karretje is sowieso wel toegestaan. Je mag uit mijn hoofd tot een bepaald aantal KG zonder E rijbewijs rijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:53

Je mag met een aanhanger rijden met B-rijbewijs wanneer auto en aanhanger samen niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dit is wel het leeggewicht van de auto + het maximale laadvermogen, plus datzelfde van de trailer. Als je deze combi treft kun je daarmee dus best legaal oefenen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:55

Renske_W schreef:
Wel lastig laden en lossen als je met je trailer gaat file parkeren! :D

Het valt best mee hoor! Ik heb mijn E binnen een half jaar gehaald nadat ik mijn B rijbewijs had.
Met het achteruit rijden moet het kwartje gewoon even vallen. Als je dat eenmaal door hebt, is het prima te doen.
Ik ben zelf (nog steeds) geen grote held met achteruit rijden, en al helemaal niet als ze op m'n vingers kijken, haha.
Meestal parkeer ik dan ook zo dat ik gemakkelijk weg kan rijden, maar als ik er de tijd voor neem, kan ik ook prima een stuk achteruit rijden. :)

Hahahah, onderschat mij niet :') (nee, daar heb je inderdaad een heel goed punt)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:56

Jildau schreef:
Je mag met een aanhanger rijden met B-rijbewijs wanneer auto en aanhanger samen niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dit is wel het leeggewicht van de auto + het maximale laadvermogen, plus datzelfde van de trailer. Als je deze combi treft kun je daarmee dus best legaal oefenen!

Maar dat mag toch nooit wanneer de trailer dubbel assis is en een eigen kentekenplaat heeft?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:58

loveidefix schreef:
Jildau schreef:

Maar dat mag toch nooit wanneer de trailer dubbel assis is en een eigen kentekenplaat heeft?

Op een rustig landweggetje of boerenerf mag alles ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:59

hahaha, foei foei :+

Enige probleem is dat ik geen klein karretje heb en de trailer waar ik mee ga rijden moet nieuwe banden hebben, maar als dat ik gebeurd kan ik wel gaan oefenen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:05

loveidefix schreef:
Jildau schreef:

Jawel dat maakt niet uit. Het gaat om gewichten op de papieren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:08

Oke! ik rij dan met een 1.5 paards trailer met een kwpn'er erin. De auto waar ik mee ga rijden is een jeep. Helaas is zowel de auto als de trailer niet van mij dus ik heb geen idee hoe dat uit komt! je kunt dat opzoeken in de papieren van je auto toch?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:09

klopt... het staat in de papieren van de auto wat het maximaal geladen gewicht is... zelfde staat als ik het goed is op de papieren van de trailer :j