Paardenwagen B-rijbewijs kwarttarief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Paardenwagen B-rijbewijs kwarttarief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 00:04

Ik begrijp niet goed wanneer je nu het kwarttarief kunt aanvragen voor een paardenwagen/bestelbus.
Ik dacht dat je dat alleen voor oldtimers kon aanvragen, maar dat kan ik nergens uit opmaken bij de belastingdienst. Volgens mij kun je dat voor elke bestelbus aanvragen die is ingericht als paardenauto, ongeacht de leeftijd. Klopt dat?

En dan, als je het kwarttarief hebt aangevraagd: mag je dan ook niet in de maanden december,januari,februari met de auto de weg op?

Dat zou lastig zijn, omdat dat net de maanden zijn die ik de auto nodig zou hebben. Met goed weer kunnen we in principe overal te voet heen, maar in de wintermaanden in het donker hebben we toch wel vervoer nodig.

R12312

Re: Paardenwagen B-rijbewijs kwarttarief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:07

Je mag gewoon alle maanden de weg op, maar je moet wel een administratie bijhouden. Totaal 60 dagen mag je de weg op bij een kwarttarief.

Ik heb vorig jaar de vrachtwagen verkocht, die was uit 2009 en die had ik ook in het kwarttarief.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 00:11

Maar 60 dagen de weg op? Ik zou eerder denken 60 dagen (of 90 = 3 maanden) niet de weg op.
Nu zullen die 60 dagen wel voldoende zijn, als ik 1 keer per week, hooguit 2 keer per week de wagen zou gebruiken, maar dan nog is 60 dagen dan wel weer een beetje krap.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:30

Dat komt vanuit vroeger, toen heette het de 60 dagen kaart. Kan het nu nergens meer terugvinden. Maar je mag de wagen het gehele jaar gebruiken. Check de belastingdienst maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:48

R12312 schreef:
Dat komt vanuit vroeger, toen heette het de 60 dagen kaart. Kan het nu nergens meer terugvinden. Maar je mag de wagen het gehele jaar gebruiken. Check de belastingdienst maar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... envoertuig

Hier heb je die check; waar lees jij iets over administratie of gelimiteerd gebruik?

Tip die ik kreeg: schrijf duidelijk op wat je beroep is, op zodanige wijze dat eruit blijkt dat je je geld NIET met of bij paarden verdient.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:44

Tja, mijn man zei ook al, dat die 60 dagen iets van vroeger was, maar hij meende dat we an de 3 wintermaanden niet ermee mochten rijden. Maar dat kan ik nergens vinden bij bovenstaande link.
M.a.w. ik kan kwarttarief aanvragen en er toch het hele jaar mee rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:46

Citaat:
Voorwaarden bijzonder tarief voor een motorrijtuig dat wordt gebruikt voor het vervoer van paarden:

– Het motorrijtuig moet zijn ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport.
– Het motorrijtuig mag niet beroepsmatig worden gebruikt voor de paardensport.

Je mag dus gerust het hele jaar en elke dag rijden.
Als je maar niet beroepsmatig bezig bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:48

R12312 schreef:

Is dat niet iets met de verzekering? Dat je dan een goedkopere verzekering krijgt oid die 60 dagen/ritten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:16

Isabonny schreef:
Tja, mijn man zei ook al, dat die 60 dagen iets van vroeger was, maar hij meende dat we an de 3 wintermaanden niet ermee mochten rijden. Maar dat kan ik nergens vinden bij bovenstaande link.
M.a.w. ik kan kwarttarief aanvragen en er toch het hele jaar mee rijden.

Die "wintermaandenregeling" geldt alleen voor benzineauto's van 25 - 40 jaar oud die onder het goedkope belastingtarief willen vallen.

Ayasha schreef:
R12312 schreef:

Is dat niet iets met de verzekering? Dat je dan een goedkopere verzekering krijgt oid die 60 dagen/ritten?

Nope, die hele 60-dagen-regeling bestaat niet meer; skip uit je geheugen, is iets uit een vervlogen grijs verleden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:19

Ah oké, handig om te weten. :j (gezien wij ook op zoek gaan naar een vrachtwagentje en mijn man het ook steeds over die 60 dagen had... :D)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:23

Wij hebben ook een B-vrachtwagentje en rijden gewoon hele jaar met kwarttarief. Iets lastiger is het om ze te verzekeren. Mijn eigen autoverzekering (Allianz) deed het bijv. niet. Ze worden verzekerd onder een camperverzekering (in mijn geval).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:25

Ayasha schreef:
Ah oké, handig om te weten. :j (gezien wij ook op zoek gaan naar een vrachtwagentje en mijn man het ook steeds over die 60 dagen had... :D)

Waar wel een puntje zit bij de verzekering: beperking van het aantal km. Dat werkt twee kanten op:
De verkeerde kant: het beperkt je in je mogelijkheden (wellicht);
De goede kant: premie is lager door "beperkt gebruik".

Ik heb zelfs mijn dagelijkse gebruiksauto maar voor 10.000km per jaar verzekerd, blijk ik voldoende aan te hebben......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:27

Dan moeten we dat eens navragen. Ik betwijfel nl. of je met een vrachtwagen 10.000km doet op een jaar als ie alleen voor plaatselijke wedstrijden (max 30km enkele rit) is en eens een keer in de binnenbak gaan rijden (een 8tal km :+ )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:29

Ayasha schreef:
Dan moeten we dat eens navragen. Ik betwijfel nl. of je met een vrachtwagen 10.000km doet op een jaar als ie alleen voor plaatselijke wedstrijden (max 30km enkele rit) is en eens een keer in de binnenbak gaan rijden (een 8tal km :+ )

Dat is niet mijn ervaring. Ik had mijn vrachtwagen (C-rijbewijs) voor 7500km verzekerd, was ruim voldoende.

@Netje: andere verzekeraar nemen, die normaal een auto verzekerd........

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:34

ikke schreef:
@Netje: andere verzekeraar nemen, die normaal een auto verzekerd........

Nee hoor, ik betaal heel weinig. Ben heel tevreden. Juist omdat campers ook niet alle dagen gebruikt worden is de premie daarop aangepast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:35

Dat vermoedde ik al, gerekend op 10.000km en 365 dagen zou je op 27km (27 en nog wat) per dag zitten. Als je dan maar 2 x per week rijdt is dat dus 89km per keer als ik goed reken. :)
Daar kom ik nooit aan volgens mij. :+ (zeker gezien ik niet elke week wedstrijd heb en ik max 2 a 3x gedurende de hele winter door de week de trailer gebruikt heb. :') Dus veel meer zal de vrachtwagen ook niet gebruikt worden. :=
denk dat ik met de auto wel iets meer km doe dan 10.000 maar niet bizar veel meer en die wordt dagelijks gebruikt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:16

Waah, ik wordt gek van mijn man....:(. Hij wil er gewoonweg niet aan. Hij begon eerst over: het BLIJFT geld kosten, verzekering, wegenbelasting enz enz. Nu ik dus met het kwartarief op de proppenkom, waardoor het dus een stuk goedkoper is, gooit hij het op: er STAAT een 1,5 paards trailer, die wordt nu toch VEEL te weinig gebruikt.

Maarrrrr, die is dus van mijn schoonzus en haar dochter. En toen ik laatst een keer zei tegen nichtlief: waarom hebben jullie niet gevraagd of wij ook meewillen op buitenrit (een 25-30 km verderop), toen kreeg ik gezegd: jullie hebben toch geen trailer!!. M.a.w. het was te moeilijk om ons mee te laten gebruik maken van die trailer. Ondanks dat ik zeker weet dat ik manlief had kunnen strikken om een keer extra op en neer te rijden.
En, als ik dan dus geen gebruik kan maken van het ding als ik er zin in heb, dan koop ik me dus liever zelf wat! Nu alleen mijn man daar nog van zien te overtuigen :j . Die is alleen bang dat het iets voor een enkele keer is en dat het ding er dan maar wat staat te staan...net zoals die trailer. Ik had echter het idee om er mee naar de manege te rijden elke week, zodat mijn dochter niet meer op een manegepony hoeft. Aangezien we altijd als laatste aankomen (vanwege school is ze elke dag laat thuis en kunnen we niet eerder komen), heeft zij nooit keuze en moet ze altijd op iets wat overblijft en dat is niet altijd haar liefste keuze. Het heeft ook wel eens zijn voordeel, omdat ze tegenwoordig ook op een paard mag (en daar zitten hele leuke paarden bij :) ), maar nu de andere groteren in de les dat ontdekt hebben, vragen zij ook vaker om zo'n paard en zo vist mijn dochter dus altijd achter het net.....dussss, als ik met onze eigen e-pony kom, is dat probleem opgelost.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:21

Dan koop je zelf toch gewoon een trailer?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:21

ik zou zo en zo niet afhankelijk van de trailer van een ander willen zijn , maar waarom wil je een vrachtwagentje ipv trailer ?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:51

Omdat een vrachtwagen veel fijner is :D Mijn dochter (22) rijdt er inmiddels zelf al weer 2 jaar in. Zou niet willen dat ze met een auto + trailer op pad gaat. A. ben ik dan mijn auto kwijt en B. ik vind het gewoon eng in het verkeer. Er wordt zo weinig rekening gehouden met trailers. Auto's schieten voor je neus ertussen als het druk is, rijden vlak achter je trailer. Etc. etc.

Nu liggen onze spullen die mee moeten (wedstrijd, springles) gewoon altijd in de bus, maakt het niet uit of je met baggerlaarzen in de bus stapt (is juist voor dat soort gebruik). Paard staat met neus naar achteren (vindt hij fijner) en als je eens hard moet remmen gaat zijn kont tegen het achterschot (waar hij toch al staat) en gebeurt er niet zoveel. We hebben er een camera in én een achteruitrij camera, dus je kunt alles goed in de gaten houden en de bus makkelijk wegzetten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:38

Netje schreef:
Wij hebben ook een B-vrachtwagentje en rijden gewoon hele jaar met kwarttarief. Iets lastiger is het om ze te verzekeren. Mijn eigen autoverzekering (Allianz) deed het bijv. niet. Ze worden verzekerd onder een camperverzekering (in mijn geval).

Moet je Uriel Taken bellen, die verzekerd die dingen aan de lopende band. Bij ons was de verzekering best duur, maar ding was toen we hem kochten nog maar een jaar oud.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 14:31

sflj schreef:
Dan koop je zelf toch gewoon een trailer?

Ja, dat stelde mijn man ook al voor...maar...ik heb natuurlijk zo mijn voorkeuren :).
Dan zou ik graag een Fautras trailer willen of een ander merk met lage instap. Een heel stuk makkelijker laden van mijn merrie die zich altijd wat kan aanstellen.
Maar, die trailers zijn bijna niet 2e hands uit te halen. Ik heb zelfs nog nooit een 1,5 paards trailer 2e hands zien staan en 2 paards trailers zijn te zwaar voor mijn auto. Dan moet er ook al weer een nieuwe auto komen.

jiperdepip schreef:
ik zou zo en zo niet afhankelijk van de trailer van een ander willen zijn , maar waarom wil je een vrachtwagentje ipv trailer ?

Precies wat Netje zegt, al die voordelen. + Als je goed zoekt, dan kun je ook nog een lichtgewicht auto tegenkomen waar ik wel 2 e-pony's op kwijt kan. En dat kan ik niet met een 2-paards trailer zonder mijn e-rijbewijs ook nog eens te moeten halen.
Ik mag net met een 1,5 paards trailer rijden met onze auto, maar ik wil graag met 2 e-pony's op weg kunnen als het zijn moet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:37

Er zijn maar heel weinig b rijbewijs vrachtwagens die daadwerkelijk twee paarden (ja, zelfs E pony's) mogen laden. Je laadvermogen is daar vaak simpelweg niet genoeg voor. Dan zou je al je C moeten gaan halen en kom je een heel stukkie duurder uit dan met je BE