Dekens en lange manen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur787

Dekens en lange manen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 09:10

Beste iedereen,

Deze week is mijn haflinger geschoren. Omdat het nog niet echt koud is heeft ze een andere deken op dan vorige jaren. Nu heb ik toch wel een beetje een probleem. Ze heeft hele lange manen die altijd in de vlechten zitten. Nu ze een andere deken op heeft zijn elke keer de vlechten eruit als ik kom of de elastiekjes enzo..
Best vervelend. De deken is redelijk hoog gesloten maar ook de vlechten meer naar haar hoofd gaan eruit en missen elastiekjes..

Nu mijn vraag:) Hoe doen jullie de manen van je paard als ze een deken om hebben?

Alvast bedankt!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:12

Altijd in een vlecht. Ik heb ook altijd halsdekens met een gladde binnenkant. Dat werkt voor ons perfect. Wordt niets afgeschuurd of wat dan ook...

De vlechten die te lang worden sla ik dubbel en zet ik vast met vlecht draad. Gewoon een aantal keer heen en weer steken. Blijft prima zitten.

Caira

Re: Dekens en lange manen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:40

ik heb ze altijd in een hengstenvlecht, niet te hoog sluitende dekens en de vlecht altijd uit de deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:41

Ik had ze ook in vlecht met halsdeken. Ik sloeg ze niet dubbel, ze staken er gewoon onder uit.

Fleur787

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 10:53

ik doe ook de vlechten uit de dekens maar op de een of andere manier zitten ze er altijd weer onder als ik kom.. Hmmmm haha! Ik ga een hebgstenvlecht proberen:)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:36

Hoe doe ik de manen als ze een deken op hebben?
(shet en haflinger met lange dikke manen,, zie profiel): ten eerste gebruik ik geen paarden elastiekjes maar gewone mensen elastiek zonder die ijzertjes. Want de manen zijn te dik en ben anders idd altijd elastiekjes kwijt.
Ik heb de manen bij mn shet gewoon van boven naar beneden gevlochten. En de vlecht die richting de schoft is die ligt onder der deken.
Bij mijn haflinger heb ik aan beide kanten hengstenvlecht zitten. En ook de uiteinde naar beneden gevlochten. Indien dit tever rrichting de schoft gevlochten is dan zit dat deel ook onder de deken naar beneden.
Ik heb voor beide pony's amigo dekens. Deze zijn tot nu toe t ideaalste. Verder staan die van mij niet op stal maar hebben ze uitloop stal met grote paddock in kleine groep en schuren ze weinig tot niet.

Let er ook op dat je niet te strak vlecht.
En een deken met halve hals is niet relaxt bij lange manen.
Dus als je deken wat verder Door loopt dan is dat misschien het probleem.

Fleur787

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:12

De deken is idd hoger gesloten dan m'n andere deken. Heb jij niet dat als je de laatste vlecht bij de schoft onder de deken hebt dat hij dan tussen twee vlechten gaat zitten en je daar dan een "gat" krijgt als je de vlechten na een tijdje weer eruit haalt?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:34

Nope. Geen last van.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:57

ik heb een borst berschermer om en een deken van 205 grams
alleen bij de de schouderblad heb ik een lichte schuurplek van de deken en bij de manen gaan aldoor helemaal plat staan

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:55

Ik maak gebruik van borstbeschermer. Daarbij maak ik twee hengstenvlechten. Een van boven tot de helft en een van onder tot de helft. Zo weet ik zeker dat ze niet bij de deken in komen.
Blijft ook lang goed zitten omdat je hem in tweeën splitst.

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:01

In een vlecht leggen is nieuw.
Moet ik ook maar eens gaan proberen!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:05

Een vlecht (invlechten) maken van schoft naar midden, en dan naar beneden. Scheelt al heel veel.